DOI of the published article https://doi.org/10.31538/almada.v5i2.2517
The Role of Teacher Performance in Shaping the Character of Cooperation in Students IV
Peran Kinerja Guru dalam Membentuk Karakter Kerjasama pada Siswa Kelas IV
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.14Keywords:
Teacher’s Role, Character Building, Cooperation CharacterAbstract
Teachers play an important role in learning, including building student character, one of which is the character of
cooperation. The existence of a cooperative character will have a positive impact on student learning models when
discussing. This study aims to analyze the role and impact of teacher performance in shaping the character of
cooperation applied at MI Muhammadiyah 1 Jombang. By using qualitative methods and collecting data from
interviews, observations, documentation, and questionnaires. The subjects of this study were 29 fourth grade students
and teachers of related subjects. The results of this study are to apply the teacher's role as a teacher, mentor, and
educator during learning which is varied using the values of cooperation including guidance and direction. Seen from
the table the percentage of fourth grade students 80% showed a positive impact on behavior during class learning by
being communicative, more responsive, and having role awareness in groups
Downloads
References
D. L. Pitaloka, D. Dimyati, and E. Purwanta, “Peran Guru dalam Menanamkan Nilai Toleransi pada Anak Usia Dini di Indonesia,” J. Obs. J. Pendidik. Anak Usia Dini, vol. 5, no. 2, pp. 1696–1705, 2021, doi: 10.31004/obsesi.v5i2.972.
S. Arifin, “Peran Guru Pendidikan Jasmani Dalam Pembentukan Pendidikan Karakter Peserta Didik,” Multilater. J. Pendidik. Jasm. dan Olahraga, vol. 16, no. 1, 2017, doi: 10.20527/multilateral.v16i1.3666.
A. Faiz, U. M. Cirebon, U. Pendidikan, I. Kampus, P. Moral, and K. M. Motor, “Peran guru dalam pendidikan moral dan karakter,” J. Educ. Dev. Inst. Pendidik. Tapanuli Selatan, vol. 10, no. 2, pp. 315–318, 2022, doi: 10.37081/ed.v10i2.3671.
A. M. Abidin, “Penerapan Pendidikan Karakter Pada Kegiatan Ekstrakurikuler Melalui Metode Pembiasaan,” Didakt. J. Kependidikan, vol. 12, no. 2, pp. 183–196, 2019, doi: 10.30863/didaktika.v12i2.185.
A. Munawwaroh, “Keteladanan Sebagai Metode Pendidikan Karakter,” J. Penelit. Pendidik. Islam, vol. 7, no. 2, p. 141, 2019, doi: 10.36667/jppi.v7i2.363.
A. Fathurrahman, S. Sumardi, A. E. Yusuf, and S. Harijanto, “Peningkatan Efektivtas Pembelajaran Melalui Peningkatan Kompetensi Pedagogik Dan Teamwork,” J. Manaj. Pendidik., vol. 7, no. 2, pp. 843–850, 2019, doi: 10.33751/jmp.v7i2.1334.
F. Rozi and U. Hasanah, “Nilai-nilai Pendidikan Karakter; Penguatan Berbasis Kegiatan Ekstrakurikuler Pramuka di Pesantren,” Manazhim, vol. 3, no. 1, pp. 110–126, 2021, doi: 10.36088/manazhim.v3i1.1075.
I. P. Sari, I. K. Suwandi, and S. Setyowati, “Pengaruh Metode Storytelling Terhadap Karakter Kerjasama Pada Siswa Kelas Iii Sd Pujokusuman Yogyakarta,” Taman Cendekia J. Pendidik. Ke-SD-an, vol. 2, no. 2, pp. 231–238, 2018, doi: 10.30738/tc.v2i2.3078.
Ngatini, Marzuki, and S. Utami, “Pembentukan karakter kerjasama dan cinta tanah air melalui pembelajaran tematik model webbing di sekolah dasar pontianak timur,” J. Pendidik. dan Pembelajaran Khatulistiwa, vol. 6, 2017, doi: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v6i8.21117.
A. R. Agusta, P. Setyosari, and C. Sa’dijah, “Implementasi strategi outdoor learning variasi outbound untuk meningkatkan kreativitas dan kerjasama siswa sekolah dasar,” J. Pendidik. Teor. Penelitian, dan Pengemb., vol. 3, no. 4, pp. 453–459, 2018, doi: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v3i4.10745.
L. J. Moleong, Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya, 2018.
Sugiyono, Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: CV. Alfabeta, 2019.
M. B. U. B. Arifin and Nurdyansyah, Buku Metodologi Penelitian Pendidikan, UMSIDA Pre. Sidoarjo, 2018.
Y. Prihartini, W. Buska, N. Hasnah, and M. R. Ds, “Peran dan Tugas Guru dalam Melaksanakan 4 Fungsi Manajemen EMASLIM dalam Pembelajaran di Workshop,” Islam. J. Ilmu-Ilmu Keislam., vol. 19, no. 02, pp. 79–88, 2019, doi: 10.32939/islamika.v19i02.327.
M. Abdullah, “Manajemen Mutu Pendidikan Di Sekolah Peran Kepemimpinan Kepala Sekolah, Profesionalisme Guru, Dan Partisipasi Masyarakat Dalam Peningkatan Mutu Pendidikan Di Sekolah,” J. Penelit. Pendidik., vol. 17, no. 3, pp. 190–198, 2018, doi: 10.17509/jpp.v17i3.9612.
M. Mulyati, “Menciptakan Pembelajaran Menyenangkan Dalam Menumbuhkan Peminatan Anak Usia Dini Terhadap Pelajaran,” Alim | J. Islam. Educ., vol. 1, no. 2, pp. 277–294, 2019, doi: 10.51275/alim.v1i2.150.
A. K. Amala and H. U. Kaltsum, “Peran Guru sebagai Pelaksana Layanan Bimbingan dan Konseling dalam Menanamkan Kedisiplinan Bagi Peserta Didik di Sekolah Dasar,” J. Basicedu, vol. 5, no. 6, pp. 5213–5220, 2021, doi: 10.31004/basicedu.v5i6.1579.
E. S. Mulyani and I. Rindaningsih, “Implementation of Tahfidz Curriculum Management in Tahfidz Qur’an Elementary School,” Indones. J. Islam. Stud., vol. 4, pp. 1–8, 2021, doi: 10.21070/ijis.v4i0.1584.
P. P. Hadi and M. D. dan Ariyanto, “Metode Penanaman Karakter Religius Pada Siswa Kelas VII MTsN Temon Tahun Pelajaran 2017/2018,” Suhuf, vol. 30, no. 1, pp. 75–76, 2018.
H. Kamal, “Kedudukan Dan Peran Guru Dalam Perspektif Pendidikan Islam,” Rausyan Fikr J. Pemikir. dan Pencerahan, vol. 14, no. 1, pp. 19–29, 2018, doi: 10.31000/rf.v14i1.670.
Ngalimun, Kapita Selekta Pendidikan (Pembelajaran dan Bimbingan). Yogyakarta: Parama Ilmu, 2017.
E. Malihah, “Pendidikan Resolusi Konflik Melalui Pembelajaran Multikultural Pada Pendidikan Formal,” J. Buana Ilmu, vol. 5, no. 1, pp. 24–35, 2020, doi: https://doi.org/10.36805/bi.v5i1.1212.
I. A. Pratiwi, S. D. Ardianti, and M. Kanzunnudin, “Peningkatan Kemampuan Kerjasama Melalui Model Project Based Learning (PjBL) Berbantuan Metode Edutaiment Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial,” 2018, doi: https://doi.org/10.24176/re.v8i2.2357.
D. A. Sari, Sukarno, and Chumdari, “Peningkatkan Keterampilan Mengomunikasikan Hasil Diskusi pada Materi Kegiatan Ekonomi Melalui Penerapan Model Pembelajaran Numbered Head Together (NHT) pada Peserta Didik Kelas IV Sekolah Dasar,” J. Pendidik. Dasar, vol. 8, no. 2, pp. 88–92, 2020, doi: https://doi.org/10.20961/jpd.v8i2.44425.
L. fika daru Azmi, L. Rahmawati, M. Masdar, M. Y. Nancy, and M. Setya, “Metode Pengelolaan Konflik Interprofesional Method of Interprofessional Conflict Manageme,” J. Chem. Inf. Model., vol. 8, no. 91, pp. 8–19, 2020, doi: https://doi.org/10.36973/jkih.v8i1.190.
F. Tormos, “Intersectional solidarity,” Polit. Groups, Identities, vol. 5, no. 4, pp. 707–720, 2017, doi: 10.1080/21565503.2017.1385494.
I. Syafrita and M. Murdiono, “Upacara Adat Gawai Dalam Membentuk Nilai-Nilai Solidaritas Pada Masyarakat Suku Dayak Kalimantan Barat,” J. Antropol. Isu-Isu Sos. Budaya, vol. 22, no. 2, p. 151, 2020, doi: 10.25077/jantro.v22.n2.p151-159.2020.
U. Faizah, S. Subanji, and S. Susiswo, “Kemampuan Bertanya Siswa dalam Kegiatan Diskusi Kelompok pada Materi Rasio Trigonometri,” JIPM (Jurnal Ilm. Pendidik. Mat., vol. 9, no. 2, p. 70, 2021, doi: 10.25273/jipm.v9i2.8064.
Yunita, R. Efendi, and Y. Sazaki, “Group Decision Support System (GDSS) Menggunakan Metode Electre dan Copeland Score dalam Menentukan Siswa Berprestasi,” Teknomatika, vol. 8, no. 2, pp. 139–152, 2018, [Online]. Available: http://ojs.palcomtech.com/index.php/teknomatika/article/view/121.
S. Paris, Jusmawati, S. Alam, Jumliadi, and M. Arsyam, “Upaya Peningkatan Prestasi Belajar Siswa Melalui Model Kooperatif dengan Pendekatan Eksperimen pada Pembelajaran IPA di Kelas V SD Inpres Bangkala II Kota Makassar,” Bina Gogik J. …, vol. 8, no. 1, pp. 101–108, 2021, [Online]. Available: https://ejournal.stkipbbm.ac.id/index.php/pgsd/article/view/637.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2022 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.