Preprint has been published in a journal as an article
DOI of the published article http://dx.doi.org/10.30651/didaktis.v22i2.12873
Preprint / Version 1

The Development of Animation Videos for Class VI Solar System Materials to Improve Learning Outcomes at MI Muhammadiyah 2 Kedungbanteng


Pengembangan Video Animasi Materi Tata Surya Kelas VI untuk Meningkatkan Hasil Belajar di MI Muhammadiyah 2 Kedungbanteng

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.12

Keywords:

animated videos, solar system, learning outcomes

Abstract

This study aims to develop animated videos that can help in projecting images of the planets. The method used in this study uses the method R&D using the ADDIE research model. Media which will be used for learning is said to be valid by the three experts as evidenced by the results are (1) content experts have a validity presentation of 80% (2) media experts are 83.3% (3) design experts 80%, after being declared valid the media was tested on class VI students at MI Muhammadiyah 2 Kedungbanteng. Based on the results of the t-test analysis of the pretest the average value of 54.5 and posttest 81.9. Because the value of sig. (2-tailed) or test 1 of 0.00 which means <0.05 then it can be concluded that ho is rejected, ha is accepted. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

N. Qomariyah, “Pengaruh Kualitas Layanan dan Citra Institusi terhadap Kepuasan dan Loyalitas Pelanggan,” Jurnal Aplikasi Manajemen, vol. 10, no. 1. pp. 177–187, 2012.

Krismiyati, “Pengembangan Sumber Daya Manusia dalam Meningkatkan Kualitas Pendidikan di SD Negeri Inpres Angkasa Biak (Human Resource Development in Improving The Quality of Education at SD Negeri Inpres Angkasa Biak),” J. Off., vol. 3, no. 1, pp. 43–50, 2017.

A. Asyhari and R. Diani, “Pembelajaran fisika berbasis web enhanced course: mengembangkan web-logs pembelajaran fisika dasar I,” J. Inov. Teknol. Pendidik., vol. 4, no. 1, p. 13, 2017, doi: 10.21831/jitp.v4i1.13435.

M. Ngafifi, “Kemajuan Teknologi Dan Pola Hidup Manusia Dalam Perspektif Sosial Budaya,” J. Pembang. Pendidik. Fondasi dan Apl., vol. 2, no. 1, pp. 33–47, 2014, doi: 10.21831/jppfa.v2i1.2616.

Ernawati, “Menumbuhkan nilai Pendidikan Karakter Anak Melalui Dongeng Fabel dalam Pembelajaran,” J. Pendidik. dan Pembelajaran Dasar, vol. 4, pp. 120–133, 2017.

C. Elianur, “Pilihan Media Pembelajaran Daring Oleh Guru Pai Di Bengkulu Tengah,” J. As-Salam, vol. 4, no. 1, pp. 37–45, 2020, doi: 10.37249/as-salam.v4i1.142.

Arsyad, Media Pembelajaran. Jakarta, 2011.

A. Johari, S. Hasan, and M. Rakhman, “Penerapan Media Video Dan Animasi Pada Materi Memvakum Dan Mengisi Refrigeran Terhadap Hasil Belajar Siswa,” J. Mech. Eng. Educ., vol. 1, no. 1, p. 8, 2014, doi: 10.17509/jmee.v1i1.3731.

majidah khairani, “Pengembangan Media Pembelajaran Dalam Bentuk Macromedia Flash Materi Tabung Untuk Smp Kelas Ix,” J. Iptek Terap., vol. 10, no. 2, pp. 95–102, 2016, doi: 10.22216/jit.2016.v10i2.422.

Ip. E. Sutarjo, D. W. Arum, and N. K. Suarni, “Efektivitas Teori Behavioral Teknik Relaksasi dan Brain Gym Untuk Menurunkan Burnout Belajar Pada Siswa Kelas VIII SMP Laboratorium UNDIKSHA SINGARAJA Tahun Pelajaran 2013/2014,” e-journal Undiksa Jur. Bimbing. Konseling, vol. 2, no. 1, 2014.

A. Busyaeri, T. Udin, and A. Zaenudin, “Pengaruh Penggunaan Video Pembelajaran Terhadap Peningkatan Hasil Belajar Mapel Ipa Di Min Kroya Cirebon,” Al Ibtida J. Pendidik. Guru MI, vol. 3, no. 1, pp. 116–137, 2016, doi: 10.24235/al.ibtida.snj.v3i1.584.

A. Zainal, Model-model, Media, dan Strategi Pembelajaran Kontekstual (Inovatif). Bandung: Yrama Widya, 2013.

F. D. Hartanti, S. Hariyani, and T. Fayeldi, “Pengembangan media pembelajaran matematika sigeru buku pop-up berbasis etnomatematika materi kubus dan balok,” JP2M (Jurnal Pendidik. dan Pembelajaran Mat., vol. 6, no. 1, p. 31, 2020, doi: 10.29100/jp2m.v6i1.1740.

Y. Khurriyati, F. Setiawan, and L. B. Mirnawati, “Dampak Pembelajaran Daring Terhadap Hasil Belajar Siswa Mi Muhammadiyah 5 Surabaya,” J. Ilm. Pendidik. Dasar, vol. 8, no. 1, p. 91, 2021, doi: 10.30659/pendas.8.1.91-104.

Ulfah Hamidatus Shofiah, “PENERAPAN METODE PEMBELAJARAN DARING DALAM MIFTAHUL HUDA Oleh : ULFAH HAMIDATUS SHOFIAH Jurusan Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan NSTITUT AGAMA ISLAM NEGERI ( IAIN ) METRO,” Metod. Pembelajaran Daring, vol. 7, pp. 11–16, 2020.

E. Mulyatiningsih, Riset Terapan Bidang Pendidikan dan Teknik. Yogayakarta: UNY Press, 2012.

Sugiyono, Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitaif, Kualitatif dan RnD. Bandung: Alfabeta, 2015.

Tegeh Made Dkk, Model Penelitian Pengembangan. Yokyakarta: Graha Ilmu, 2014.

Branch, Instructional Design: The ADDIE Approach. New York: pinger Science & Business Media, 2009.

Riduwan, Dasar-Dasar Statistika. Bandung. Bandung: Alfabeta, 2015.

Riduwan, Skala Pengukuran Variabel-Variabel Penelitian. Bandung: Alfabeta, 2009.

Posted

2022-08-24