Preprint / Version 1

Performance of Population Administration Services in Sumokembangsri Village, Balongbendo District, Sidoarjo Regency

Kinerja Pelayanan Administrasi Kependudukan Di Desa Sumokembangsri Kecamatan Balongbendo Kabupaten Sidoarjo

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.9577

Keywords:

Apparatus Performance, Public Services, Population Administration, Village

Abstract

The research method used is descriptive qualitative with data collection techniques through interviews, observation, and documentation. The technique of determining informants using purposive sampling, informants in this study were the Head of Service, Village Head, and the community. The data analysis model used in this study is the interactive model of Miles and Huberman, namely data collection, data reduction, data presentation, and conclusion drawing. The results of the study indicate that the quality and quantity of population administration services show satisfactory performance, because village officials have attempted to provide services according to procedures and meet community needs. However, obstacles are still found such as the uneven distribution of workload and low public literacy levels are major obstacles. Service timeliness generally meets standards, although some documents still experience delays. Service effectiveness is relatively high, reflected in the ability of officers to utilize available facilities and infrastructure. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

L. P. P. Siadari, “‘Proses Panjang Peningkatan Kualitas Nilai Pelayanan Publik Di Indonesia,’ Ombudsman Republik Indonesia.”, [Online]. Available: [Online]. Available: Https://Ombudsman.Go.Id/Artikel/R/Artikel--

Proses-Panjang-Peningkatan-Kualitas-Nilai-Pelayanan-Publik-Di-Indonesia?Utm_Source=Chatgpt.Com

Y. Suryana, H. C. R. Pratiwi, A. M. Septiana, G. Cendana, And L. S. Rohmah, “Kualitas Pelayanan Publik Dalam Mewujudkan Konsep Good Governance Di Sekretariat Daerah Kota Banjar”.

M. Male, “Pelaksanaan Sistem Administrasi Kependudukan Dalam Pembuatan E-Ktp Berdasarkan Undang- Undang Nomor 24 Tahun 2013,” Viva Themis J. Ilmu Huk., Vol. 6, No. 1, Pp. 73–84, Jan. 2023, Doi: 10.24967/Vt.V6i1.2086.

A. A. M. Afdal, A. A. Syam, And H. Herman, “Kinerja Aparatur Desa Dalam Pelayanan Publik Di Desa Tanah Towa Kabupaten Bulukumba,” Bul. Poltanesa, Vol. 23, No. 2, Dec. 2022, Doi: 10.51967/Tanesa.V23i2.1963.

D. H. Hernany, B. Setiawati, M. A. Humaidi, And A. Puspita, “Analisis Kinerja Pegawai Dalam Memberikan Pelayanan Administrasi Kepada Masyarakat Di Desa Semangat Dalam Handil Bakti Kabupaten Barito Kuala,” Vol. 06, No. 04, 2024.

“Laporan Tahunan Ombudsman RI Tahun 2023.” Ombudsman Republik Indonesia, 2023.

H. A. S. Moenir, Manajemen Pelayanan Umum Di Indonesia. Jakarta: Bumi Aksara, 2015.

D. I. Pangkey And M. I. R. Rantung, “Manajemen Pelayanan Publik”.

Republik Indonesia, “Undang-Undang Nomor 25 Tahun 2009 Tentang Pelayanan Publik,” Lembaran Negara Ri Tahun 2009 Nomor 112, Tambahan Lembaran Negara Ri Nomor 5038.

L. Nur Firdaus, “Pelayanan Administrasi Kependudukan Di Kelurahan Genteng Kota Surabaya Pada Pelayanan Kartu Keluarga Dan Akta Kelahiran,” Publicness J. Public Adm. Stud., Vol. 2, No. 1, Pp. 82–86, Feb. 2023, Doi: 10.24036/Publicness.V2i1.55.

N. D. Agustika, “Pengaruh Motivasi Dan Disiplin Kerja Terhadap Kinerja Karyawan Pada Masa Pandemi Covid-19 (Studi Kasus Pada Kfc Bintaro Sektor Sembilan) Skripsi,” Univ. Islam Negeri Syarif Hidayatullah, 2023.

A. P. Mangkunegara, Evaluasi Kinerja Sdm. Refika Aditama, 2005.

A. Y. Siregar And S. Sudiartri, “Analisis Kinerja Pegawai Kantor Desa Dalam Memberikan Pelayanan Administrasi Kepada Masyarakat: Studi Kasus Di Kantor Desa Laut Dendang Kec. Percut Sei Tuan Kab. Deli Serdang,” Vol. 3, No. 1, 2023.

U. Hermanses, A. Aminah, And P. S. Soselisa, “Pelayanan Administrasi Kependudukan Di Desa Tahalupu Kecamatan Huamual Belakang Kabupaten Seram Bagia Barat,” Prof. J. Komun. Dan Adm. Publik, Vol. 10, No. 2, Dec. 2023, Doi: 10.37676/Professional.V10i2.4423.

Widya Hartati, Salmi Yuniar Bahri, And Nova Hari Santhi, “Sosialisasi Undang-Undang Nomor 24 Tahun 2013 Tentang Administrasi Kependudukan Di Desa Jenggik Utara Kecamatan Montong Gading Kabupaten Lombok Timur,” Cakrawala J. Pengabdi. Masy. Glob., Vol. 2, No. 2, Pp. 143–151, May 2023, Doi: 10.30640/Cakrawala.V2i2.1017.

H. Maulia Wati And H. Sukmana, “Analysis Of The Quality Of Population Administration Services,”

Indones. J. Public Policy Rev., Vol. 20, Sep. 2022, Doi: 10.21070/Ijppr.V20i0.1251.

S. P. Robbins, Organizational Behavior (12th Ed.). New Jersey: Pearson Prentice Hall, 2006.

T. F. L. Dr. Ir. Hotlan Siagian, M.Sc, “Pengaruh Kepuasan Kerja Terhadap Kinerja Karyawan Melalui Motivasi Kerja Pada Cv. Union Event Planner,” Agora J. Mhs. Manaj. Bisnis, Vol. Vol. 6, P. No. 1, 2018.

Y. Luahambowo And O. Idrus, “Pengaruh Disiplin Kerja Dalam Meningkatkan Pelayanan Kinerja Aparatur Pemerintah Desa Di Kantor Desa Saeru Melayu,” J. Dialogika Manaj. Dan Adm., Vol. 6, No. 2, Pp. 51–60, Jun. 2025, Doi: 10.31949/Dialogika.V6i2.14086.

R. R. Dinillah And I. Rodiyah, “Performance Of Village Officials In Population Administration Services In Watesari Village: Kinerja Aparatur Desa Dalam Pelayanan Administrasi Kependudukan Di Desa Watesari,” Feb. 2024, Doi: 10.21070/Ups.4127.

A. Debyla Salshalina And A. Isna Fitria, “Analisis Kinerja Pegawai Dalam Pelayanan Administrasi Kependudukan,” J. Adm. Educ. Manag. Alignment, Vol. 7, No. 1, Pp. 1–16, Mar. 2024, Doi: 10.31539/Alignment.V7i1.8636.

“R. Syam, A. Ras, And A. Y. Habibie, ‘Kesiapan Dan Kendala Transformasi Birokrasi Digital Di Pedesaan,’

J. Sosiol. Nusant., Vol. 9, No. 1, Pp. 1–18, Jun. 2023, Doi: 10.33369/Jsn.9.1.1-18.”

L. J. Moleong, Metodologi Penelitian Kualitatif, Edisi Revisi, Cetakan Ke-38. Bandung: Pt Remaja Rosdakarya, 2018.

Sugiyono, Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D. Bandung: Alfabeta, 2020.

Miles, M.B, Huberman, A.M, & Saldana, J. (2014), Qualitative Data Analysis, A Methods Sourcebook, Edition 3. Usa: Sage Publications. Terjemahan Tjetjep Rohindi Rohidi, Ui-Press.

T. V. Wulansari, A. S. Wilujeng, N. Muayyadah, And H. Hayat, “Efektivitas Kinerja Aparatur Desa Dalam Pelayanan Publik Di Desa Jatinom Kabupaten Blitar,” Transparansi J. Ilm. Ilmu Adm., Vol. 7, No. 1, Pp. 101–108, Jul. 2024, Doi: 10.31334/Transparansi.V7i1.3894.

M. Solichah And I. Rodiyah, “Pembenahan Layanan Kependudukan: Lonjakan Efisiensi Perangkat Desa Di Indonesia,” J. Pemberdaya. Ekon. Dan Masy., Vol. 1, No. 2, P. 15, May 2024, Doi: 10.47134/Jpem.V1i2.206.

Posted

2025-10-13