The Effect Of Corrective Feedback In The Guided Inquiry Learning Model On Problem Solving Ability And Student Learning Motivation In Elementary School
Pengaruh Corrective Feedback Dalam Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Dan Motivasi Belajar Siswa Di Sekolah Dasar
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.931Keywords:
Guided Inquiry, Learning Motivation, Corrective Feedback , Problem SolvingAbstract
This study aims to analyze the effect of corrective feedback on the guided inquiry learning model on problem solving abilities and motivation to learn science in elementary schools. The population is 30 students, with a one group pretest posttest design. Data collection techniques using essay tests and questionnaires. Data analysis used t-test and eta squared. The results showed: 1) It can be seen that the posttest average value was 83.30> the pretest value was 43.66, obtained by Sig. (2-tailed) of 0.000 <0.05, the result of the effect size test of 0.949 means that the effect size is large on the ability to solve natural science problems. 2) the average value of the posttest is 59.13 > the pretest value is 51.43, obtained by Sig. (2-tailed) of 0.000 <0.0, the result of an effect size test of 0.889 means that the effect size criteria is large on student motivation.
Downloads
References
Andrian, Y., & Rusman, R. (2019). Implementasi Pembelajaran Abad 21 Dalam Kurikulum 2013. Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan, 12(1), 14-23.
Rigusti, W., & Pujiastuti, H. (2020). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Ditinjau Dari Motivasi Belajar Matematika Siswa. Prima: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 1-10.
Yanda, K. O., Jumroh, J., & Octaria, D. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Ditinjau Dari Motivasi Belajar Siswa. Indiktika: Jurnal Inovasi Pendidikan Matematika, 2(1), 58-67.
Muliani, N. K. D., & Wibawa, I. M. C. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Berbantuan Video Terhadap Hasil Belajar Ipa. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 3(1), 107-114.
Jundu, R., Tuwa, P. H., & Seliman, R. (2020). Hasil Belajar Ipa Siswa Sd Di Daerah Tertinggal Dengan Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 10(2), 103-111.
Sari, F. F. K., & Lahade, S. M. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terhadap Sikap Ilmiah Rasa Ingin Tahu Peserta Didik Sekolah Dasar Pada Pembelajaran Ipa. Jurnal Basicedu, 6(1), 797-802.
Komariyah, L., & Syam, M. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing (Guided Inquiry) Dan Motivasi Terhadap Hasil Belajar Fisika Siswa. Saintifika, 18(1), 16-16.
Rahma, A. M., Taqwa, M. R. A., & Pramono, N. A. (2020). Development Of Physics Learning Media With Poe Model-Based Corrective Feedback For Senior High School. Jurnal Geliga Sains: Jurnal Pendidikan Fisika, 8(2), 86-96.
Astuti, M., Kartono, K., & Dewi, N. R. (2019). Peran Direct Corrective Feedback Dalam Pembelajaran Means-Ends Analysis Terhadap Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi. In Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana (Prosnampas) (Vol. 2, No. 1, Pp. 1056-1060).
Risdianti, A., Kartono, K., & Masrukan, M. (2019, February). Pengaruh Corrective Feedback Dalam Pembelajaran Auditory Intellectually Repetition (Air) Pada Pencapaian Kemampuan Representasi Matematis Siswa. In Prisma, Prosiding Seminar Nasional Matematika (Vol. 2, Pp. 10-15).
Mustika, M., Asra, R., & Anggereini, E. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Inquiri Terbimbing Dan Pemahaman Konsep Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Smp Negeri 6 Kerinci:(The Influence Of Guided Inquiry Learning Model And Concept Understanding On Problem Solving Ability Of Smp Negeri 6 Kerinci). Biodik, 7(4), 77-83.
Fauziah, A., Rahman, T., & Samsudin, A. (2022). Pentingnya Lembar Kerja Peserta Didik Ipa Berbasis Metakognitif Untuk Melatih Kemampuan Berpikir Kritis Dan Pemecahan Masalah Siswa Smp. Jipi (Jurnal Ipa & Pembelajaran Ipa), 6(4), 356-368.
Kii, O. A., Jufriadi, A., & Pranata, K. B. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Sebagai Upaya Untuk Meningkatkan Motivasi Dan Prestasi Belajar Ipa Fisika Siswa Kelas Viii A Smpn 17 Malang. Rainstek: Jurnal Terapan Sains & Teknologi, 3(1), 18-25.
Agustina, M. T., & Kurniawan, D. A. (2020). Motivasi Belajar Mahasiswa Di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Psikologi Perseptual, 5(2), 348252.
Daniswara, A. G., Ningsih, K., & Ariyati, E. (2019). Pengaruh Pembelajaran Inkuiri Terbimbing (Guided Inquiry) Terhadap Motivasi Dan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa (Jppk), 8(11).
Arimbawa, P., Sadia, I. W., & Tika, I. N. (2013). Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Proyek (Mpbp) Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Ipa Siswa Smp Dilihat Dari Motivasi Berprestasi. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Ipa Indonesia, 3(1).
Azizah, L. N., & Rosdiana, L. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Ditinjau Dari Gender Pada Materi Pencemaran Lingkungan. Pensa: E-Jurnal Pendidikan Sains, 10(1), 161-166.
Najwa, N., Gunawan, G., Sahidu, H., & Harjono, A. (2022). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Model Inkuiri Terbimbing Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Fisika Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Fisika Dan Teknologi, 8(Specialissue), 31-37.
Iskandar, H., & Marwoto, P. (2020). Pancasakti Science Education Journal.
Naimnule, M., Kehi, Y. J., & Bone, D. (2022). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Berdasarkan Langkah-Lang Kah Polya Ditinjau Dari Adversity Quotient Tipe Quitter, Camper Dan Climber Pada Siswa Kelas Viii Smp. Jurnal Eduscience, 9(2), 428-441.
Astuti, N. H., Rusilowati, A., Subali, B., & Marwoto, P. (2020). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Model Polya Materi Getaran, Gelombang, Dan Bunyi Siswa Smp. Upej Unnes Physics Education Journal, 9(1), 1-8.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2023 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.