DOI of the published article https://doi.org/10.56997/kurikula.v7i2.810
The Use of Animated Videos in The Listening Skills of Fairy Tale Stories of Grade II Elementary School Student
Penggunaan Video Animasi pada Keterampilan Menyimak Cerita Dongeng Siswa Kelas II Sekolah Dasar
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.901Keywords:
Learning Media, Animation Video, Listening Skill, Fairy TalesAbstract
The purpose of this study was to describe students' responses to the use of animated videos in listening to fairy tales for class II at SDN Bringinbendo 2, Taman District, Sidoarjo Regency. The researcher confirms that research on using animated video media in learning Indonesian on students' listening skills can be interested and active. This has often been used so that students feel bored and mediocre in learning fairy tales. This study used a descriptive qualitative method. This type of research uses case studies. This data collection by observation, questionnaires and interviews. Data collection techniques in this study used technical triangulation. The findings show that animated videos are very suitable for listening to fairy tales because they make it easier for students to remember stories, knowing the story's message and animated videos make students more active, interested and enthusiastic.
Downloads
References
Y. M. Ikhbal, E. Hidayat, and P. Rahayu, “Analisis Keterampilan Menyimak Dongeng dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia dengan Media Animasi Video pada Siswa Sekolah Dasar,” Renjana Pendidik. 1 Pros. Semin. Nas. Pendidik. Dasar PGSD, 2021, [Online]. Available: http://proceedings.upi.edu/index.php/semnaspgsdpwk/article/view/1918%0Ahttp://proceedings.upi.edu/index.php/semnaspgsdpwk/article/download/1918/1769
A. Azizah, A. N. Azizah, and A. S. Nugraheni, “Analisis Teknik Menyimak Puisi Melalui Video Animasi Pada Siswa Kelas 2 SD Negeri Triharjo,” Holistika J. Ilm. PGSD, vol. 4, no. 2, 2020, [Online]. Available: https://jurnal.umj.ac.id/index.php/holistika/article/view/8172
R. Z. Nurani, F. Nugraha, and G. S. Sidik, “Penggunaan Media Audio Visual Dalam Pembelajaran Menyimak Dongeng Di Era Digital,” EduHumaniora | J. Pendidik. Dasar Kampus Cibiru, vol. 10, no. 2, 2018, doi: 10.17509/eh.v10i2.10867.
A. Nafi’ah, Siti, Model-Model Pembelajaran Bahasa Indonesia di SD/ MI, 2018th ed. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media, 2018.
S. Aryani, R. Rodiyana, and Mahpudin, “Media Audio Visual untuk Keterampilan Menyimak Siswa,” Semin. Nas. Pendidikan, FKIP UNMA 2021, 2021.
N. Fradana, Ahmad, keterampilan Berbahasa, Maria Al Q. Sidoarjo: Diksi, 2020.
R. Ihdina Khusnasani , Retno Winarni, “PENERAPAN METODE EDUTAINMENT BERBASIS STORYTELLING UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN MENYIMAK DONGENG PADA SISWA SEKOLAH DASAR,” J. Didakt. Dwija Indria, 2017.
E. Kusumaningrum, Menulis Kreatif Dongeng Sesuai Gaya Belajar Anak, Maret 2021. Jogjakarta: 2021, 2021.
A. M. Wijaya, I. F. Arifin, and M. Il Badri, “Media Pembelajaran Digital Sebagai Sarana Belajar Mandiri Di Masa Pandemi Dalam Mata Pelajaran Sejarah,” J. Sandhyakala, vol. 2, no. 2, 2021, doi: 10.31537/sandhyakala.v2i2.562.
A. Fitria, “Penggunaan Media Audio Visual Dalam Pembelajaran Anak Usia Dini,” Cakrawala Dini J. Pendidik. Anak Usia Dini, vol. 5, no. (2), 2014.
Y. R. Pranata, P. Setyosari, and A. Santoso, “Pemanfaatan Digital Storytelling sebagai Media Pembelajaran Tematik di SD,” Proseding, 2016.
J. Julian, Pengembangan Media Pembelajaran Musik Berbasis Digital Untuk Sekolah Dasar, November 2. Jawa Barat: CV. Caraka Khatulistiwa, 2021.
A. Afridzal, “Upaya Meningkatkan Kemampuan Menulis Cerita Dengan Menggunakan Video Animasi Pada Siswa Kelas V SD Negeri 11 Banda Aceh,” Semin. Nas. Pendidik. Dasar, 2018.
L. Musafarrohah and A. S. Rukmi, “Pengembangan Media Video Animasi Dua Dimensi Untuk Keterampilan Menulis Puisi Siswa Kelas IV Sekolah Dasar,” JPGSD, vol. 8, no. 5, 2020.
K. Stenberg and K. Maaranen, “Promoting practical wisdom in teacher education: a qualitative descriptive study,” Eur. J. Teach. Educ., 2020, doi: 10.1080/02619768.2020.1860012.
F. A. Prasetiyo and E. M. Rahayu, “Students ’ Perception Of Using Students Team Achievement Division In Teaching Wtriting,” Int. Conf. Lang. Lang. Teach., 2022.
Pujihastuti, “Isti Pujihastuti,” CEFARS J. Agribisnis dan Pengemb. Wil., vol. 2, no. 1, 2010.
Sugiono, Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D, September. Bandung: Alfabeta, 2016.
M. Yaumi, Media dan Teknologi Pembelajaran, 2018th ed. Jakarta: Kencana, 2018.
M. Prasrihamni, “Pengaruh Penggunaan Media Film Animasi Dan Pengetahuan Awal Terhadap Keterampilan Menulis Narasi PadaPada Pembelajaran Bahasa Indonesia Kelas V Sekolah Dasar Negeri,” J. Buah Hati, vol. 6, no. 2, 2019.
D. Aswita, Dian, Pendidikan Literasi : Memenuhi Kecakapan Abad 21, Juni 2022. Yogyakarta: K-Media, 2022.
M. A. Sunami and A. Aslam, “Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Video Animasi Berbasis Zoom Meeting terhadap Minat dan Hasil Belajar IPA Siswa Sekolah Dasar,” J. Basicedu, vol. 5, no. 4, 2021, [Online]. Available: https://jbasic.org/index.php/basicedu/article/view/1129
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2023 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.