Principal's leadership Strategy in Multicultural Islamic Education Towards The Formation of Students' Al Musawah and Al Rahmah Attitudes at SMP Negeri 15 Surabaya.
Strategi Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Pendidikan Islam Multikultural Terhadap Pembentukan Sikap Al Musawah dan Al Rahmah Peserta Didik Di SMP Negeri 15 Surabaya
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.6774Keywords:
Leadership, Multicultural, Al Rahmah, Al MusawahAbstract
This research explores the principal's leadership strategy in fostering Al Musawah (equality) and Al Rahmah (compassion) attitudes in a multicultural Islamic educational setting at SMP Negeri 15 Surabaya. Using a qualitative case study approach, data were collected through observation, interviews, and documentation. The findings reveal that the principal implements these values through various programs:Peer Counselor Program (led by BK), P5 Global Diversity Dimension Program, which includes activities like creating miniature traditional houses and promoting respect for diversity,Blessing Friday Community (Be Nice Together), where students collect used goods, sell them, and use the proceeds for charitable activities.Additionally, donations in money or food are encouraged. The principal's inclusive policy, treating all students equally regardless of religion, fosters stronger interactions and positive social attitudes, supporting the development of Al Musawah and Al Rahmah among students.
Downloads
References
REFERENSI
W. C. K. D. I. Fauji, “Implementasi Nilai-Nilai Pendidikan Agama Islam Untuk Menanamkan Kecerdasan Spiritual Dalam Mematuhi Peraturan Sekolah,” Jurnal Ilmiah Universitas Batanghari Jambi, Vol. 24, No. 1, Pp. 408-414, 2024.
D. A. D. Siti Humaeroh, “Peran Pendidikan Kewarganegaraan Di Era Globalisasi Dalam Pembentukan Karakter Siswa,” Journal On Education, Vol. 3, No. 3, Pp. 216-222, 2021.
T. R. N. Aulia, Himpunan Perundang-Undangan Republik Indonesia Tentang Sistem Pendidikan Nasional Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003, Bandung: Nuansa Aulia, 2012.
S. Nurhasanah, “Integrasi Pendidikan Multikultural Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam (Pai) Untuk Membentuk Karakter Toleran,” Al-Hasanah : Jurnal Pendidikan Agama Islam, Vol. 6, No. 1, Pp. 133-151, 2021.
M. Amin, “Pendidikan Multikultural,” Jurnal Pilar: Jurnal Kajian Islam Kontemporer, Vol. 9, No. 1, 2018.
A. Rois, “Pendidikan Islam Multikultural Telaah Pemikiran Muhammad Amin Abdullah,” Episteme: Jurnal Pengembangan Ilmu Keislaman, Vol. 8, No. 2, Pp. 302-322, 2013 .
A. Wahid, “Konsep Pendidikan Multikultural Dan Aplikasinya,” Istiqra’, Vol. 3, No. 2, Pp. 287-294, 2016.
Murzal, “Nilai Multikultural Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam (Pai) Di Sekolah,” Jurnal Kalam , Vol. 6, No. 2, 2018.
A. Abdullah, Pendidikan Agama Era Multikultural-Multireligius, Jakarta: Pusat Studi Agama Dan Peradaban (Psap) , 2005.
A. N. Hidayati, “Peran Pendidikan Kepramukaan Sebagai Media Pembentukan Karakter Kepemimpinan Siswa Sekolah Dasar,” Jurnal Riset Madrasah Ibtidaiyah, Vol. 1, No. 1, Pp. 11-20, 2021.
E. Marfinda, “Manajemen Supervisi Akademik Kepala Sekolah Dan Peran Komite Sekolah Terhadap Kinerja Guru,” Academia : Jurnal Inovasi Riset Akademik, Vol. 2, No. 3, Pp. 238-248, 2022.
S. Julaiha, “Konsep Kepemimpinan Kepala Sekolah,” Tarbiyah Wa Ta'lim: Jurnal Penelitian Pendidikan Dan Pembelajaran, Vol. 6, No. 3, 2019.
I. Fatmawati, “Komunikasi Organisasi Dalam Hubungannya Dengan Kepemimpinan Dan Perilaku Kerja Organisasi,” Jurnal Revorma, Vol. 2, No. 2, 2022.
A. Bawamenewi, “Peran Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kedisiplinan Guru Dan Siswa Di Sma Negeri 1 Lolofitu Moi,” Jurnal Reviewpendidikan Dan Pengajaran, Vol. 4, No. 1, 2021.
D. I.M. Wiratnaya, “Evaluasi Pelaksanaan Program Penguatan Pendidikan Karakter,” Jurnal Administrasi Pendidikan Indonesia, Vol. 11, No. 2, Pp. 139-148, 2020.
S. H. D. A. E. D. Wahyuni, “Moderasi Beragama Berbasis Tradisi Pesantren Pada Ma’had Aly As’adiyah Sengkang Wajo Sulawesi Selatan,” Jurnal Multikultural & Multireligius , Vol. 20, No. 1, 2021.
Halimatussa'diyah, Nilai-Nilai Pendidikan Agama Islam Multikultural, Surabaya: Cv Jakad Media Publishing, 2020.
D. Helsi Arista, “Gaya Kepemimpinan Kepala Madrasah Dalam Pembentukan Karakter Religius Peserta Didik (Input, Proses Dan Output),” Kharisma: Jurnal Administrasi Pendidikan Islam, Vol. 2, No. 1, 2023.
M. D. M. Ansori, “Strategi Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Menerapkan Pendidikan Karakter Bagi Siswa (Studi Smk Bhakti Mulia Pare),” Dirasah, Vol. 4, No. 2, Pp. 135-155, 2021.
L. F. A. Zulmin, Penulis, Strategi Kepala Sekolah Dalam Membentuk Karakter Peserta Didik Di Mts Negeri 1 Malang. [Performance]. Universitas Islam Malang, 2022.
C. I. R. D. E. Roesminingsih, “Strategi Kepala Sekolah Dalam Membentuk Karakter Pemimpin Pada Peserta Didik Di Sd Al-Falah Surabaya,” Jurnal Inspirasi Manajemen Pendidikan, Vol. 10, No. 3, 2022.
A. Sholikhah, “Statistik Deskriptif Dalam Penelitian Kualitatif,” Komunika: Jurnal Dakwah Dan Komunikasi, Vol. 10, No. 2, P. 342–362.
Musfiqon, Paduan Lengkap Metodologi Penelitian Pendidikan, Jakarta: Prestasi Pustaka Publiser, 2012.
U. D. O. Arifudin, “Analisis Teori Taksonomi Bloom Pada Pendidikan Di Indonesia,” Jurnal Al-Amar (Jaa), Vol. 4, No. 1, Pp. 13-22, 2023.
D. Annisa Fauzia, “Analisis Pendidikan Karakter Novel Eiffel Cooking Battle Dan Relevansinya Dengan Materi Pembelajaran Pkn Sekolah Dasar,” Borobudur Educational Review, Vol. 2, No. 1, Pp. 40-49, 2022.
S. A. A. D. M. Fauzi, “Peran Guru Sebagai Fasilitator Dalam Pembelajaran Di Kelas V Sekolah Dasar,” Jurnal Pendidikan Dan Konseling (Jpdk), Vol. 4, No. 3, Pp. 2492-2500, 2022.
A. M. H. A. J. S. Matthew B. Miles, Qualitative Data Analysis, In Arizona State University: Sage Publications, 2021.
D. Nanda Rahayu Agustia, “Pendidikan Multikultural Perfektif Filsafat Pendidikan Islam,” At Turots: Jurnal Pendidikan Islam, Vol. 5, No. 1, 2023.
I. D. B. Haryanto, Manajemen Dan Kepemimpinan Pendidikan Islam, Sidoarjo: Nizamia Learning Center, 2021.
M. Agustin, “Peran Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kinerja Guru Di Lembaga Islam,” Jurnal Studi Dan Pendidikan Agama Islam, Vol. 2, No. 2, 2023.
M. Asror, “Muhamad Asror,” Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, Vol. 1, No. 1, 2022.
D. Mizanul Hasanah, “Analisis Strategi Perencanaan Mutu Satuan Pendidikan Di Lembaga Pendidikan Islam Di Indonesia,” Attadrib: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, Vol. 5, No. 2, 2022.
O. Farhurohman, “Faktor Kunci Keberhasilan Komponen Penyusunan Manajemen Perencanaan Stategis Sekolah,” Tarbawi: Jurnal Keilmuan Manajemen Pendidikan , Vol. 3, No. 1, Pp. 77-89, 2017.
D. Sishadiyati, “Model Learning Organization Dan Dynamic Capability Dalam Pembaharuan Manajemen Inovasi Di Perguruan Tinggi,” Dinamika Administrasi: Jurnal Ilmu Administrasi Dan Manajemen, Vol. 2, No. 2, 2019.
Baslini, “Peran, Tugas Dan Tanggung Jawab Manajemen Pendidikan,” Journal Of Innovation In Teaching And Instructional Media, Vol. 2, No. 2, Pp. 109-115, 2022.
,. D. Yesi Arikarani, “Konsep Pendidikan Islam Dalam Penguatan Moderasi Beragama,” Edification Journal: Pendidikan Agama Islam, Vol. 7, No. 1, 2024.
D. Okpatrioka, “Inovasi Penanaman Karakter Gotong Royong Berbasis Penguatan Profil Pelajar Pancasila (P5) Pada Jenjang Sekolah Dasar,” Garuda: Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan Dan Filsafat , Vol. 1, No. 3, Pp. 105-118, 2023.
E. Muliadi, “Urgensi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Berbasis Multikultural Di Sekolah,” Jurnal Pendidikan Islam, Vol. 1, No. 1, 2012.
H. Z. Hairil Wadi, “Implementasi Multikultural Antar Umat Beragama Sebagai Perwujudan Karakterdi Smp 2 Lingsar,” Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, Vol. 4, No. 1, 2019.
Halimatussa'diyah, Nilai-Nilai Pendidikan Agama Islam Multikultural, Surabaya: Cv Jakad Media Publishing, 2020.
Munif, Multikulturalisme Dalam Pendidikan Madrasah Nilai, Implikasi Dan Model Pengembangannya, Surabaya: Imtiyaz, 2016.
D. Mutia Putri, “Manajemen Kesiswaan Terhadap Hasil Belajar,” Jrti (Jurnal Riset Tindakan Indonesia), Vol. 6, No. 2, Pp. 119-125 , 2021.
T. N. D. N. Fitria, “Pengembangan Kepercayaan Diri Melalui Metode Show And Tell Pada Anak,” Jurnal Anak Usia Dini Holistic Integratif, Vol. 3, No. 1, 2020.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2024 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.