Kandangan State Elementary School Teacher Digital Literacy Capabilities (Case Study of Grade V Teachers)
Kemampuan Literasi Digital Guru Sekolah Dasar Negeri Kandangan (Studi Kasus Terhadap Guru Kelas V)
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.6730Keywords:
Digital Literacy, TeacherAbstract
This research aims to determine the digital literacy of teachers at SDN Kandangan, a case study of grade V teachers. The object of this research is grade V teachers at SDN Kandangan. Qualitative research uses the case study method with research objectives directed at collecting data, extracting meaning and gaining understanding from the cases studied. Namely by collecting data by interviewing the teacher concerned based on the instrument created by the researcher and observing the grade V teacher at SD Negeri Kandangan. The data analysis technique used in this research is descriptive narrative. This technique uses the Miles and Huberman model which includes stages of data reduction, data presentation, and drawing conclusions or verification.
Downloads
References
Naila, I., Ridlwan, M., & Haq, M. A. (2021). Literasi digital bagi guru dan siswa sekolah dasar: Analisis konten dalam pembelajaran. Jurnal Review Pendidikan Dasar: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Hasil Penelitian, 7(2).
Wulandari, Azna Dewi, et al. (2021). "Upaya guru untuk mengembangkan kecerdasan moral pada anak sekolah dasar melalui pembelajaran PKN." Jurnal Basicedu 5.6.
Ladyta, I., Handayani, Y., & Puspita, R. (2018). Literasi Digital Dalam Penggunaan Sistem Informasi Pengendalian Tagihan. Journal of Digital Education, Communication, and Arts (Deca), 1(1), 44-53.
Harlanu, Muhammad, et al. (2022). "Self Directed Learning Berbasis Literasi Digital Di Masa Pandemi Covid-19 (Analisis Perilaku, Skill Digital, Dan Hasil Belajar Mahasiswa)." Bookchapter Pendidikan Universitas Negeri Semarang.
Simatupang, Y. J. (2021). Strategi Menumbuhkan Literasi Baca-Tulis Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia (Peran Guru dalam Menyikapi Pembelajaran Daring di Era Covid-19). Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan.
Nurlailah, M. (2022). Analisis Literasi Digital dan Keterampilan Berpikir Kritis Mahasiswa pada Pembelajaran Berbasisi WEB (Doctoral dissertation, UIN Raden Intan Lampung).
Liansari, V., & Nuroh, E. Z. (2018). Realitas penerapan literasi digital bagi mahasiswa FKIP Universitas Muhammadiyah Sidoarjo. Proceedings of the ICECRS.
Prayoga, Agung, and Elise Muryanti. (2021). "Peran guru dalam pengenalan literasi digital pada anak usia dini pada masa covid-19 di tk se-kecamatan pauh duo." Generasi Emas.
Pangestu, D., & Djuhan, M. W. (2022). Upaya Guru Dalam Meningkatkan Kedisiplinan Siswa Kelas Viii D (Study Mata Pelajaran Ips Terpadu) Di Smp 1 Ma'arif Ponorogo. JIIPSI: Jurnal Ilmiah Ilmu Pengetahuan Sosial Indonesia, 2(1).
.Silviah, M. (2023). Upaya Guru PPKn Untuk Meningkatkan Minat Belajar Terhadap Peserta Didik Yang Kecanduan Media Sosial di MTS Miftahul Ulum Banyuanyar Lor Kabupaten Probolinggo Tahun Ajaran 2023 (Doctoral dissertation, Universitas Panca Marga).
.Hayati, M. (2020). Kontribusi keterampilan belajar abad 21 dalam pengembangan pembelajaran pendidikan agama islam berbasis multiple intelligences (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau).
.Wardani, R. (2023). Strategi Guru Dalam Menerapkan Kegiatan Literasi Digital di Sekolah Dasar Negeri 47/IV Kota Jambi (Doctoral dissertation, Universitas Jambi).
Achjar, K. A. H., Rusliyadi, M., Zaenurrosyid, A., Rumata, N. A., Nirwana, I., & Abadi, A. (2023). Metode Penelitian Kualitatif: Panduan Praktis untuk Analisis Data Kualitatif dan Studi Kasus. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.
Kristiawan, M., Suryanti, I., Muntazir, M., Ribuwati, A., & AJ, A. (2018). Inovasi Pendidikan. Jawa Timur: Wade Group National Publishing.
Mourlam, D. J., Strouse, G. A., Newland, L. A., & Lin, H. (2019). Can they do it? A comparison of teacher candidates' beliefs and preschoolers' actual skills with digital technology and media. Computers & Education, 129, 82-91.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2024 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.