Enhancing Self-Control to Prevent Maladaptive Behavior Among Youth in Karang Taruna of Dusun X
Peningkatan Kontrol Diri Untuk Mencegah Perilaku Maladatif Pada Remaja Karang Taruna Dusun X
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.6722Keywords:
Self Control, Maladaptive Behavior, Karang tarunaAbstract
This research aims to analyze the effectiveness of a self-control training program in improving self-control understanding and application within the Karang Taruna community in Dusun X. The community faces self-control issues, revealed through interviews and community complaints about open alcohol consumption, raising concerns about its impact on adolescents. Using a quantitative method with a Quasi-Experiment approach, this research involves a single group of participants who underwent the training. The subjects are community members who participated in self-control training, focusing on self-acceptance and valuing strengths and weaknesses. The effectiveness of training was measured using the Youth Self-Report (YSR) scale to assess self-control aspects before and after the training. Pre-test and post-test were conducted to measure changes in YSR scores. Data analysis showed significant improvement in self-control understanding and application among participants after training. These findings indicate that training had a significant positive impact on addressing self-control issues and alleviating community concerns
Downloads
References
A. R. T. Utari dan I. M. Rustika, “Konsep Diri Dan Kecerdasan Emosional Terhadap Perilaku Prososial Remaja Sekolah Menengah Atas,” Jurnal Studia Insania, vol. 8, no. 2, p. 80, 2021.
A. Syahraeni, “Pembentukan Konsep Diri Remaja,” Jurnal Bimbingan Penyuluhan Islam, vol. 7, no. 1, pp. 61-67, 2020.
R. Sekali, “Upaya Meningkatkan Kontrol Diri (Self-acceptance) Siswa Melalui Konseling Individu Dengan Pendekatan Realita Kelas XI SMA Negeri 15 Bandar Lampung,” Jurnal Evaluasi dan Pembelajaran, vol. 2, no. 2, pp. 13-147, 2020.
F. I. P. Sari dan A. S. Maryatmi, “Hubungan Antara Konsep Diri (Dimensi Internal) Dan Optimisme Dengan Subjective Well-Being Siswa SMA Marsudirini Bekasi,” Ikraith-Humaniora, vol. 3, no. 1, 2019.
Y. A. Saputro dan R. Sugiarti, “Pengaruh Dukungan Sosial Teman Sebaya dan Konsep Diri terhadap Penyesuaian Diri pada Siswa SMA Kelas X,” PHILANTHROPY: Journal of Psychology, vol. 5, no. 1, pp. 106-113, 2021.
M. B. Riza , “Upaya Peningkatan Konsep Diri Positif Peserta Didik Kelas Xii Sma Nahdlatul Ulama 1 Gresik Melalui Forgiveness Therapy,” Jurnal Mahasiswa Manajemen, vol. 1, no. 2, p. 81, 2020.
A. Rahmi dan S. Aisah, “Sosialisasi Konsep Diri Dalam Meningkatkan Kontrol Diri dan Interaksi Sosial Yang Baik Pada Remaja,,” Proceedings UIN Sunan Gunung Djati Bandung, vol. 1, no. 50, pp. 24-32, 2021.
L. H. Rahmah, L. Nurlaela, M. Maspiyah dan T. Rijanto, “Pembelajaran Di Era Pandemi Covid-19: Implementasi Flipped Classroom Berbantuan Youtube Di Lembaga Pendidikan dan Keterampilan,” JIPI (Jurnal Ilmiah Penelitian dan Pembelajaran Imformatika, vol. 6, no. 2, pp. 286-292, 2021.
F. P. Rahmadani, “Hubungan Konsep Diri Dengan Kontrol Diri Siswa,” e-Journal Pembelajaran Inovasi, Jurnal Ilmiah …, vol. 4, no. 2, pp. 52-68.
C. R. Pradana , “Penerapan Teori REBT dengan Menggunakan Teknik Assertive Adaptive untuk Menumbuhkan Kemampuan Adaptasi pada Remaja,” Al Musyrif: Jurnal Bimbingan dan Konseling Islam, vol. 5, no. 2, pp. 106-113, 2022.
Oktariani dan E. Syaputri, “Meningkatkan Konsep Diri Positif Untuk Penyesuaian Diri Pada Remaja di Panti Asuhan,” Servitium Smart Journal, vol. 1, no. 1, pp. 25-29, 2022.
H. V. Nur, “Peningkatan Kontrol Diri Siswa Kelas XI SMK SMTI Yogyakarta Menggunakan Konseling Kelompok Rational Emotive Behavior, Tahun Ajaran 2017/2018,” 2018.
A. N. Mochtan, “Pengaruh Dukungan Sosial Keluarga Terhadap Konsep Diri Siswa SMA di Tangerang Selatan,” 2019.
M. Megawati, L. Gaol , F. Psikologi, U. M. Area dan U. M. Area, “Hubungan Antara Konsep Diri Dengan Kontrol Diri Remaja Di Panti Asuhan Puteri Aisiyah,” 2022.
U. Lestari, L. Masluchah dan W. Mufidah, “Konsep Diri Dalam Menghadapi Quarter Life Crisis,” IDEA: Jurnal Psikologi, vol. 6, no. 1, pp. 14-28, 2022.
L. Legistini, E. Flurentin dan M. Ramli, “Hubungan Antara Konsep Diri dan Interaksi Sosial dengan Kontrol Diri Siswa di SMA Negeri 10 Malang,” Prosiding Seminar Nasional …, no. 5, pp. 10-16, 2020.
K. B. Hidayati, “Konsep Diri, Adversity Quotient dan Penyesuaian Diri pada Remaja Khoirul Barriyah,” Persona Jurnal Psikologi Indonesia, vol. 5, no. 02, pp. 137-144, 2016.
E. Hartawi dan Z. Yusra, “Kontribusi Kontrol Diri dan Tipe Kepribadian Narsistik terhadap Penggunaan Aplikasi Photoeditor,” Jurnal RAP UNP, vol. 9, no. 1, pp. 25-36.
J. Hartanti, Konsep Diri Karakteristik Berbagai Usia, 2018.
Febriana dan Rahmasari, “Gambaran Kontrol Diri Korban Bullying,” Jurnal Penelitian Psikologi,” Jurnal Penelitian Psikologi, vol. 8, no. 5, pp. 1-15, 2021.
K. U. L. Fatmala, S. Rande dan H. , “FUNGSI KARANG TARUNA DALAM PEMBINAAN PEMUDA DI KECAMATAN BABULU KABUPATEN PENAJAM PASER UTARA,” 2019.
F. N. R. Dewi, “Konsep Diri pada Masa Remaja Akhir dalam Kematangan Karir Siswa,” Journal of Guidance and Counseling, vol. 5, no. 1, pp. 46-62, 2021.
A. Budi dan A. Tina, “Konsep Diri, Harga Diri, Dan Kepercayaan Diri Remaja,” Jurnal Psikologi UGM, vol. 23, no. 2, pp. 23-30, 2016.
Akhwani dan N. R. , “Meta-Analisis Quasi Eksperimental Model Pembelajaran Value Clarification Technique (VCT) Terhadap Prestasi Belajar Siswa Sekolah Dasar,” Jurnal Basicedu, vol. 5, no. 2, pp. 446-454, 2021.
N. Aini dan M. S. Zuhdi, “Kontrol Diri Remaja Putri Terhadap Orang Tua Tiri (Studi Kasus Dua Remaja Putri Di Desa Mojopetung Gresik),” At-Taujih : Bimbingan dan Konseling Islam, vol. 4, no. 1, 2021.
T. M. Achenbach dan L. A. Rescorla, Manual for the ASEBA School-Age Forms & Profiles: An Integrated System of Multi-Informant Assessment, Burlington, VT: University of Vermont, Research Center for Children, Youth, & Families, 2001.
Downloads
Additional Files
Posted
Categories
License
Copyright (c) 2024 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.