Preprint / Version 1

The Effect of Self-Awareness for Career Planning for High School Student


Pengaruh Self-Awarness untuk Perencanaan Karier Siswa SMA

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.6548

Keywords:

Career Planning, Self-Awareness, High School Students

Abstract

Self-awareness is an important factor that must built by senior high school student to plan their careers after graduating from school. This reseacrh aims to determine the effect of self-awareness for career planning for high school student in SMAN 1 Krembung Sidoarjo. The research sample consisted of  59 student. The research method used in this research is quantitative experiment. Data collection using a Likert scale, namely a career planning scale. The data analysis method uses the Paired Sample T-Test analysis method. The results of this research show that there is an effect of self-awareness training on career planning. Descriptive results in the experimental group showed that the mean from pre test (72.508) to post test mean (80.797) has increased.

Downloads

Download data is not yet available.

References

A. M. Fadlillah and D. Ruhjatini, “EDUKASI PERENCANAAN KARIR BAGI SISWA-SISWI SMA DI KECAMATAN LIMO, DEPOK,” J. Pemberdaya. Publ. Has. Pengabdi. Kpd. Masy, vol. 3, no. 3, pp. 327–340, Dec. 2019, doi: 10.12928/jp.v3i3.1193.

S. A. Puteri and A. Rozana, “Pelatihan Berbasis Self-Awareness untuk Meningkatkan Kemampuan Pengambilan Keputusan Karir,” PLAKAT, vol. 4, no. 1, p. 121, Jun. 2022, doi: 10.30872/plakat.v4i1.7834.

F. Farenti and F. A. Sekonda, “Pengaruh Kesadaran Diri (Self Awareness) terhadap Perencanaan Karier pada Siswa Kelas XI di SMA Negeri 3 Kota Jambi,” jptam, vol. 6, no. 3, pp. 13640–13646, Jul. 2022, doi: 10.31004/jptam.v6i3.4488.

St. H. N. Istiqamah, Moh. F. Zahdy, A. Z. A. Putri, and A. F. Sashikirana A. F., “WORKSHOP SELF AWARENESS SEBAGAI LANGKAH PERSIAPAN DIRI DALAM DUNIA KERJA PADA SISWA SMK SMTI MAKASSAR,” vol. 2, no. 4, pp. 178–188, Nov. 2022.

B. D. Mardiyati and R. Yuniawati, “PERBEDAAN ADAPTABILITAS KARIR DITINJAU DARI JENIS SEKOLAH (SMA DAN SMK),” Empathy J. Fakultas Psikol., vol. 3, no. 1, p. 31, Jun. 2021, doi: 10.12928/empathy.v3i1.3033.

L. Maharani and M. Mustika, “Hubungan Self Awareness dengan Kedisiplinan Peserta Didik Kelas VIII di SMP Wiyatama Bandar Lampung (Penelitian Korelasional Bidang Bk Pribadi),” konseli, vol. 3, no. 1, pp. 57–72, Mar. 2017, doi: 10.24042/kons.v3i1.555.

D. Mardlia, D. S. Sukiatni, and R. Kusumandari, “Self awareness dan pengambilan keputusan karier pada siswa”.

N. D. Fortuna, M. Bisri, A. B. Priyambodo, and A. D. Hapsari, “Hubungan Self Awareness dan Kematangan Karir Siswa SMK ‘X’ Blitar,” fj, vol. 2, no. 4, pp. 247–256, Sep. 2022, doi: 10.17977/um070v2i42022p247-256.

A. Min Fadlillah and D. Ruhjatini, “Career Planning Education for High School Students in Kecamatan Limo, Depok,” mitra, vol. 3, no. 2, pp. 164–178, Nov. 2019, doi: 10.25170/mitra.v3i2.727.

J. Lestari, H. I. Rahman, and A. Ridfah, “EFEKTIVITAS PEMBERIAN PSIKOEDUKASI MENGENAI SELF- AWARENESS PADA SISWA DI SMA KARTIKA XX-I MAKASSAR,” Jurnal Kebajikan: Pengabdian Kepada Masyarakat, vol. 1, no. 4, Aug. 2023, doi: https://doi.org/10.26858/jk.v1i4.48396.

S. Y. Wardani and R. P. Trisnani, “PERENCANAAN KARIER SISWA SMA NEGERI 1 NGLAMES KABUPATEN MADIUN,” Lembaga Penelitian dan Pengabdian Kepada Masyarakat: PROSIDING Seminar Nasional Edusaintek, 2018, [Online]. Available: https://jurnal.unimus.ac.id/index.php/psn12012010/article/view/4153/3852

M. Uyun and B. L. Yoseanto, Seri Buku Psikologi : Pengantar Metode Penelitian Kuantitatif, 2022nd ed. Yogyakarta: deepublish, 2022. [Online]. Available: www.shutterstock.com

R. Susanti, “PENERAPAN PENDEKATAN DEMONSTRASI INTERAKTIF UNTUK MENINGKATKAN PEMAHAMAN KONSEP FISIKA SISWA SMA,” Skripsi, Universitas Pendidikan Indonesia, Jakarta, 2013. [Online]. Available: https://repository.upi.edu/2080/

D. A. Lestari, “PEMBELAJARAN MENGIDENTIFIKASI UNSUR KALIMAT EFEKTIF DALAM TEKS EKSPOSISI DENGAN MENGGUNAKAN MODEL TALKING STICK PADA SISWA KELAS X SMA NEGERI 2 CIKAMPEK TAHUN AJARAN 2015/2016,” Skripsi, Universitas Pasundan, Bandung, 2016. [Online]. Available: https://repository.unpas.ac.id/4026/

S. Sugiyono, Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

D. A. Angraeni, E. W. Maryam, and G. R. Affandi, “PENERAPAN GOAL SETTING UNTUK MENINGKATKAN KEPERCAYAAN DIRI SISWA : PENDEKATAN EKSPERIMEN NON RANDOMIZED CONTROL TRIAL,” AN-NUR, vol. 9, no. 3, p. 394, Dec. 2023, doi: 10.31602/jmbkan.v9i3.12190.

N. Afifah, “PENGARUH SELF CONTROL, SELF AWARANESS, DAN KEJENUHAN BELAJAR TERHADAP PERILAKU CYBERLOAFING PADA MAHASISWA DALAM PEMBELAJARAN DARING,” Skripsi, Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Indonesia Jakarta, Jakarta, 2022. [Online]. Available: http://repository.stei.ac.id/id/eprint/7433

R. Puspitasari, “Self Love Untuk Meningkatkan Self Awarness Pada Karyawan (Studi Kasus Bengkel Las Richal Jaya Desa Banaran Kecamatan Kertosono Kabupaten Nganjuk),” Skripsi, IAIN Kediri, Kediri, 2022. [Online]. Available: https://etheses.iainkediri.ac.id:80/id/eprint/4265

L. I. Hutagaol, M. E. Akmal, A. Larasaty, and Y. P. Barus, “Gambaran Self Awareness Pada Kandidat Fresh Graduate dalam Menghadapi Wawancara Kerja di PT. X Kota Medan,” Jurnal Psikologi, vol. 7, no. 1, pp. 332–350, Jul. 2023.

A. Pratama, “PERAN GURU BK DALAM MEMBANTU PERENCANAAN PENGEMBANGAN KARIER SISWA MELALUI LAYANAN INFORMASI,” MRS, vol. 4, no. 2, Dec. 2022, doi: 10.30829/mrs.v4i2.1425.

Posted

2024-09-17