The Description of Procrastination in Collage Students on Doing Thesis at IAIN Kediri
Gambaran Prokrastinasi pada Mahasiswa dalam Mengerjakan Sripsi di IAIN Kediri
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.6542Keywords:
Procrastination, students, ThesisAbstract
Procrastination is a delay in doing a task repeatedly because they have feelings of dislike or disinterest in doing these tasks. A person who procrastinates or does not immediately start a job is called a procrastinator. This study aims to determine the description of academic procrastination in students who do the thesis. The approach used in this research is a qualitative approach with a descriptive type of research. This study uses a single variable, namely student academic procrastination behavior. Based on the explanation above, the variables in this study only used a single variable, where one variable was student procrastination at IAIN Kediri. Data collection techniques for this study used observation, structured and unstructured interviews, and documentation.
Downloads
References
A. D. Arumsari and M. S., “Prokrastinasi akademik pada mahasiswa yang bekerja,” E-Jurnal Spirit Pro Patria, vol. 2, no. 2, pp. 30–39, 2016.
A. L. Aziz, M. A. M., and S. H., “Pengaruh Kemudahan Penggunaan Terhadap Kemanfaatan pada Sikap Pengguna E-Learning,” Jurnal administrasi bisnis, 2013.
A. M. Dharma, “Prokrastinasi akademik di kalangan mahasiswa program studi dharma acarya,” Jurnal Pendidikan, Sains Sosial, Dan Agama, vol. 6, no. 1, pp. 64–78, 2020.
S. W. R. I. Handayani and N. Andromeda, “PENGARUH GAYA PENGAMBILAN KEPUTUSAN TERHADAP PROKRASTINASI AKADEMIK PADA MAHASISWA,” PSIKOVIDYA, pp. 50–65, Jan. 2017, doi: 10.37303/psikovidya.v21i1.66.
A. W. Handoyo, E. Afiati, D. Y. Khairun, and A. S. Prabowo, “PROKRASTINASI MAHASISWA SELAMA MASA PEMBELAJARAN DARING,” Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP, vol. 3, no. 1, pp. 355–361, Nov. 2020, [Online]. Available: https://jurnal.untirta.ac.id/index.php/psnp/article/download/9951/6463
N. K. Nisa, H. Mukhlis, D. A. Wahyudi, and R. H. Putri, “Manajemen Waktu dengan Prokrastinasi Akademik Pada Mahasiswa Keperawatan,” Journal of Psychological Perspective, vol. 1, no. 1, pp. 29–34, Dec. 2019, doi: 10.47679/jopp.1172019.
F. Y. Kohar, “HUBUNGAN RASA TANGGUNG JAWAB DENGAN PROKRASTINASI PADA MAHASISWA YANG SEDANG MENYELESAIKAN SKRIPSI,” 2017. [Online]. Available: http://repository.untag-sby.ac.id/90/
D. Y. Meydiansyah, “FENOMENA PERILAKU MENYONTEK PADA PELAJAR MASA KINI DITINJAU DARI KEPERCAYAAN DIRI, EFIKASI DIRI, DAN PROKRASTINASI : SEBUAH STUDI LITERATUR,” Consilia Jurnal Ilmiah Bimbingan Dan Konseling, vol. 4, no. 3, pp. 245–253, Sep. 2021, doi: 10.33369/consilia.4.3.245-253.
T. Z. Mutakien, “Analisis Prokrastinasi Tugas Akhir/Skripsi,” Formatif Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, vol. 2, no. 1, Aug. 2015, doi: 10.30998/formatif.v2i1.87.
R. Nabila, “Faktor-Faktor yang Berpengaruh terhadap Prokrastinasi Akademik: Studi pada Mahasiswa Perguruan Tinggi,” Jurnal Teknologi Pendidikan, vol. 1, no. 2, p. 10, Dec. 2023, doi: 10.47134/jtp.v1i2.169.
G. A. Pertiwi, “Pengaruh Stres Akademik dan Manajemen Waktu Terhadap Prokrastinasi Akademik,” Psikoborneo Jurnal Ilmiah Psikologi, vol. 8, no. 4, p. 738, Dec. 2020, doi: 10.30872/psikoborneo.v8i4.5578.
S. Pradinata and J. D. Susilo, “Prokrastinasi akademik dan dukungan sosial teman sebaya pada mahasiswa Fakultas Psikologi Universitas Katolik Widya Mandala Surabaya,” Cellular and Molecular Life Sciences, vol. 4, no. 2, pp. 85–95, Oct. 2016, doi: 10.33508/exp.v4i2.899.
D. D. Sagita, D. Daharnis, and S. Syahniar, “HUBUNGAN SELF EFFICACY, MOTIVASI BERPRESTASI, PROKRASTINASI AKADEMIK DAN STRES AKADEMIK MAHASISWA,” Jurnal Bikotetik (Bimbingan Dan Konseling Teori Dan Praktik), vol. 1, no. 2, p. 43, Nov. 2017, doi: 10.26740/bikotetik.v1n2.p43-52.
R. E. Sari and A. Y. F. Nugroho, “Pelatihan Problem Focused Coping untuk Mengurangi Prokrastinasi Akademik pada Mahasiswa,” SOSIOHUMANIORA Jurnal Ilmiah Ilmu Sosial Dan Humaniora, vol. 7, no. 1, pp. 24–33, Jan. 2021, doi: 10.30738/sosio.v7i1.8998.
N. Moh. Soleh, N. M. I. Burhani, and N. L. Atmasari, “Hubungan antara Locus of Control dengan Prokrastinasi Akademik pada Mahasiswa Psikologi IAIN Kediri,” Happiness Journal of Psychology and Islamic Science, vol. 4, no. 2, pp. 104–115, Sep. 2022, doi: 10.30762/happiness.v4i2.366.
Fadila, N. A., & Khoirunnisa, R. N. (2021). Hubungan Self Efficacy dengan Prokrastinasi Akademik Mahasiswa yang Sedang Mengerjakan Skripsi pada Masa Pandemi. Jurnal Penelitian Psikologi, 08(02), 189–198.
Umari, T., Rusandi, M. A., & Yakub, E. (2020). Prokrastinasi Akademik Mahasiswa FKIP Universitas Riau. Jurnal Pendidikan, 11(1), 12-19.
Suhadianto, S., & Pratitis, N. (2020). Eksplorasi faktor penyebab, dampak dan strategi untuk penanganan prokrastinasi akademik pada mahasiswa. Jurnal RAP (Riset Aktual Psikologi Universitas Negeri Padang), 10(2), 204-223.
D. Damri, E. Engkizar, and F. Anwar, “HUBUNGAN SELF-EFFICACY DAN PROKRASTINASI AKADEMIK MAHASISWA DALAM MENYELESAIKAN TUGAS PERKULIAHAN,” JURNAL EDUKASI Jurnal Bimbingan Konseling, vol. 3, no. 1, p. 74, May 2017, doi: 10.22373/je.v3i1.1415.
N. R. Ursia, I. B. Siaputra, and N. Sutanto, “Academic Procrastination and Self-Control in Thesis writing students of Faculty of Psychology, Universitas Surabaya ,” Makara Human Behavior Studies in Asia, vol. 17, no. 1, p. 1, Jul. 2013, doi: 10.7454/mssh.v17i1.1798.
A. K. Watnaya, M. H. Muiz, N. N. Sumarni, A. S. Mansyur, and Q. Y. Zaqiah, “PENGARUH TEKNOLOGI PEMBELAJARAN KULIAH ONLINE DI ERA COVID-19 DAN DAMPAKNYA TERHADAP MENTAL MAHASISWA,” EduTeach Jurnal Edukasi Dan Teknologi Pembelajaran, vol. 1, no. 2, pp. 153–165, Jun. 2020, doi: 10.37859/eduteach.v1i2.1987.
T. Hidayat and A. Kosasih, “ANALISIS PERATURAN MENTERI PENDIDIKAN DAN KEBUDAYAAN REPUBLIK INDONESIA NOMOR 22 TAHUN 2016 TENTANG STANDAR PROSES PENDIDIKAN DASAR DAN MENENGAH SERTA IMPLIKASINYA DALAM PEMBELAJARAN PAI DI SEKOLAH,” Muróbbî Jurnal Ilmu Pendidikan, vol. 3, no. 1, pp. 45–69, Apr. 2019, doi: 10.52431/murobbi.v3i1.172.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2024 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.