The Relationship Between the Intensity of Social Media Use and Emotional Intelligence in Students SMK Plus Nu Sidoarjo
Hubungan Antara Intensitas Penggunaan Media Sosial dengan Kecerdasan Emosional pada Siswa SMK Plus Nu Sidoarjo
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.6380Keywords:
Intensity of social media use, Emotional Intellegence, Vocational High School StudentsAbstract
Students who are unable to control themselves in using social media usually show a lower level of emotional intelligence. Therefore, this study aims to identify the relationship between the level of social media use and emotional intelligence in SMK Plus NU Sidoarjo students. Data were obtained from a questionnaire with a total response of 158 students. After collecting the data, data analysis was then carried out using the help of SPSS software. From the results of the study obtained the value of pearson correlation is a p value of -0.435 with a significance value (Sig.) of 0.000. The results showed that p = 0.446 <0.05. So that there is a negative and significant correlation between the intensity of social media use and emotional intelligence. The higher the intensity of social media use, the lower the emotional intelligence possessed by students, and vice versa.
Downloads
References
S. Fitri Lestari and I. Eriza, “Pengaruh Penggunaan Sosial Media terhadap Kecerdasan Emosional Dikalangan Remaja,” J. Syntax Transform., vol. 2, no. 08, pp. 1187–1193, Aug. 2021, doi: 10.46799/jst.v2i8.353.
H. Perbowosari, “Peran Kecerdasan Emosional Dalam Pendidikan Karakter,” Semin. Nas., pp. 167–174, 2016, [Online]. Available: http://jayapanguspress.org
J. A. Djari and M. S. Heriyawan, “Pengaruh Media Sosial, Pembelajaran Daring, dan Kecerdasan Emosional Terhadap Etika dan Perilaku Taruna Pelayaran,” Din. Bahari, vol. 3, no. 1, pp. 20–28, May 2022, doi: 10.46484/db.v3i1.298.
Wilga Secsio Ratsja Putri, R. Nunung Nurwati, and Meilanny Budiarti Santoso, “Pengaruh media sosial terhadap perilaku remaja,” vol. 3, no. 1, pp. 1–5, 2016.
Fabianus Fensi, “Peran media sosial dalam pembentukan karakter siswa SMA & SMK Bhinneka Tunggal Ika, Jakarta,” J. Pengabdi. dan Kewirausahan, vol. 4, no. 089, pp. 1–7, 2020, [Online]. Available: https://journal.ubm.ac.id/index.php/pengabdian-
Satria MA Koni, “Pengaruh Jejaring Sosial Terhadap Pendidikan Karakter Peserta,” 2016.
firly fadillah, “Pengaruh Penggunaan Sosial Media terhadap Kecerdasan Emosional Dikalangan Remaja,” J. Syntax Transform., vol. 2, no. 08, pp. 1187–1193, 2021, doi: 10.46799/jst.v2i8.353.
D. I. R. Sihaloho and N. Dantes, “Pengembangan instrumen skala kecerdasan emosional pada masa remaja siswa SMA dan SMK,” J. Educ. J. Pendidik. Indones., vol. 9, no. 1, p. 126, Mar. 2023, doi: 10.29210/1202322660.
Moh Hasbullah, “Karakter Siswa Smk Negeri 1 Samigaluh Kulonprogo Daerah Istimewah Yogyakarta,” 2012.
T. Lifia Alvionita and P. Studi Bimbingan dan Konseling, “Pengaruh Kecerdasan Emosional Terhadap Kualitas Penggunaan Media Sosial di Kalangan Remaja,” 2020.
Indah Lestari and Nurul Handayani, “Pentingnya pendidikan karakter pada anak sekolah khususnya SMA/SMK di zaman serba digital,” J. Guru Pencerah Semesta , vol. 1, no. 2, pp. 1–9, 2023.
Dian Fatmawati, “Hubungan intensitas penggunaan internet dengan kecerdasan emosi pada siswa kelas VIII SMPN 31 Semarang,” 2018.
Wiwi Juwita, Euis Eti Rohaeti, and Devy Sekar Ayu Ningrum, “Gambaran kecerdasan emosional siswa di SMK Muhammadiyah 3 Kadungora,” fokus, vol. 3, no. 6, pp. 1–7, 2020.
M. F. R. Iriyanti, S. Fatimah, and M. R. Septian, “Profil kecerdasan emosional siswa di SMK Kimia Dharma Bhakti,” FOKUS (Kajian Bimbing. Konseling dalam Pendidikan), vol. 5, no. 6, pp. 466–473, Nov. 2022, doi: 10.22460/fokus.v5i6.8926.
S. R. Dewi and F. Yusri, “Kecerdasan Emosi Pada Remaja,” Educ. J. Pendidik., vol. 2, no. 1, pp. 65–71, Jan. 2023, doi: 10.56248/educativo.v2i1.109.
Dwi Wulandari, “Gambaran Kecerdasan Emosional pada Siswa Smkn 1 Jakarta,” 2012.
Goleman Daniel. (2003). Emotional Intelligence, terjemahan oleh T. Hermaya, Jakarta: Gramedia.
W. S. Respati and W. P. Arifin, “Gambaran kecerdasan emosional siswa berbakat di kelas akselerasi SMA di Jakarta,” 2007.
L. Pardede, ) Dewi, and L. Pardede, “Hubungan kecerdasan emosional dengan hasil belajar PKN Siswa SMA Negeri Sipahutar Tapanuli Utara,” 2021.
Ulfi Kholidiyah, “Hubungan aantara intensitas bermain game online dengan kecerdasan emosi,” vol. 66, no. 1997, pp. 37–39, 2013.
Aristyo Rahadiyan, “Hubungan antara intensitas menggunakan social media dengan kematangan emosi pada remaja,” pp. 1–13, 2018.
D. Primasti et al., “Pengaruh media sosial terhadap penyimpangan perilaku remaja (Cyberbullying),” 2017.
Desy Rahma Ayu Ningrum, “Pengaruh penggunaan media sosial instagram terhadap kecerdasan emosional dan interaksi sosial mahasiswa pendidikan guru Madrasah Ibtidaiyah Semester IV IAIN Ponorogo Tahun Akademik 2019/2020,” pp. 1–73, 2020.
A. A. Al Aziz, “Hubungan Antara Intensitas Penggunaan Media Sosial dan Tingkat Depresi pada Mahasiswa,” Acta Psychol., vol. 2, no. 2, pp. 92–107, 2020, doi: 10.21831/ap.v2i2.35100.
E. A. Hasibuan, “Hubungan Antara Intensitas Penggunaan Media Sosial Dengan Interaksi Sosial Pada Mahasiswa Psikologi Universitas Medan Area Stambuk 2017-2018,” Univ. Medan Area Medan, p. 73, 2019.
F. Sapty Rahayu, L. Kristiani, and S. Fuhrensia Wersemetawar, “Dampak Media Sosial terhadap Perilaku Sosial Remaja di Kabupaten Sleman, Yogyakarta,” 2019.
M. Mulawarman, F. N. Huda, S. Suharso, and M. Muslikah, “Hubungan antara kecerdasan emosional dan prestasi belajar dengan penggunaan social media pada siswa SMA,” J. Konseling dan Pendidik., vol. 7, no. 3, pp. 89–96, Dec. 2019, doi: 10.29210/130700.
A. S. Hidayat and I. Febrian Kristiana, “Hubungan antara kecerdasan emosional dengan intensi bermedia sosial pada siswa SMA Negeri 11 Semarang,” 2016.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2024 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.