The Effect of Using Uno Card Game Media on Solar System Material on Student Cognitive Learning Outcomes.
Pengaruh Penggunaan Media Permainan Kartu Uno Pada Materi Sistem Tata Surya Terhadap Hasil Belajar Kognitif Siswa
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.6283Keywords:
Uno Card Game, Learning Outcomes, Solar SystemAbstract
This study used a type of quantitative research with an experimental approach, the population in this study were seventh grade high school students totaling 60 students and had not received solar system material, sampling in this study used control and experimental techniques using the Quasi Experimental Design method, so there were 30 control class respondents and 30 experiment class respondents. The instruments used in this study are cognitive questions and uno card media. From the data analysis using the help of SPSS 26, the independent t-test shows a significant difference in learning outcomes between the experimental and control classes (Sig. 0.000). From the research results N - Gain obtained by the experimental class is higher than the control class, the experimental class obtained a value of 0.74% (High) while the control class obtained a value of 0.55% (Medium).
Downloads
References
F. Pratama, Firman, and Neviyarni, “Pengaruh Motivasi Belajar IPA Siswa Terhadap Hasil Belajar,” EDUKATIF : Jurnal Ilmu Pendidikan, vol. 1, no. 3. pp. 280–286, 2019.
Nita et al., “Metadata, citation and similar papers at core.ac.uk 4,” Донну, vol. 5, no. December, pp. 118–138, 2015.
I. Irawati, M. L. Ilhamdi, and N. Nasruddin, “Pengaruh Gaya Belajar Terhadap Hasil Belajar IPA,” Jurnal Pijar Mipa, vol. 16, no. 1. pp. 44–48, 2021. doi: 10.29303/jpm.v16i1.2202.
A. Riwahyudin, “Pengaruh Sikap Siswa Dan Minat Belajar Siswa Terhadap Hasil Belajar Ipa Siswa Kelas V Sekolah Dasar Di Kabupaten Lamandau,” Jurnal Pendidikan Dasar, vol. 6, no. 1. p. 11, 2015. doi: 10.21009/jpd.061.02.
I. K. W. Sari and R. Wulandari, “Analisis kemampuan kognitif dalam pembelajan IPA SMP,” Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sains Indonesia (JPPSI), vol. 3, no. 2. pp. 145–152, 2020.
S. Rijal and S. Bachtiar, “Hubungan antara Sikap, Kemandirian Belajar, dan Gaya Belajar dengan Hasil Belajar Kognitif Siswa,” Jurnal Bioedukatika, vol. 3, no. 2. p. 15, 2015. doi: 10.26555/bioedukatika.v3i2.4149.
A. Mahmudi, J. Sulianto, and I. Listyarini, “Hubungan Perhatian Orang Tua Terhadap Hasil Belajar Kognitif Siswa,” Jurnal Pedagogi dan Pembelajaran, vol. 3, no. 1. p. 122, 2020. doi: 10.23887/jp2.v3i1.24435.
K. Hardiyanti, A. Astalini, and D. A. Kurniawan, “Sikap Siswa Terhadap Mata Pelajaran Fisika Di Sma Negeri 5 Muaro Jambi,” EduFisika, vol. 3, no. 02. pp. 1–12, 2018. doi: 10.22437/edufisika.v3i02.4522.
T. A. Ulfah, E. A. Wahyuni, and Mohammad Edy Nurtamam, “Pengembangan Media Pembelajaran Permainan Kartu Uno Pada Pembelajaran Matematika Materi Satuan Panjang,” Prosiding Seminar Nasional Matematika dan Pembelajarannya. pp. 955–961, 2021.
A. Roichatul Jannah, M. Munzil, and N. Pratiwi, “Pengembangan bahan ajar digital pada materi sistem ekskresi manusia untuk siswa SMP kelas VIII,” J. MIPA dan Pembelajarannya, vol. 1, no. 3, pp. 206–215, 2021, doi: 10.17977/um067v1i3p206-215.
R. Ratna et al., “Kelayakan Permainan Uno Card Sebagai Media Pembelajaran Pada Materi Pokok Struktur Atom Eligibility of ‘Uno Card’ Games As Learning Media in Structur Atom,” UNESA Journal of Chemical Education, vol. 4, no. 2. pp. 186–194, 2015.
Gusti Ayu Made Mia Arisandhi, I Made Citra Wibawa, and Kadek Yudiana, “Flipbook: Media Pembelajaran Interaktif Untuk Meningkatkan Kognitif IPA Siswa Sekolah Dasar,” Mimb. PGSD Undiksha, vol. 11, no. 1, pp. 165–174, 2023, doi: 10.23887/jjpgsd.v11i1.55034.
R. Rahmawati, M. Muttaqin, and M. Listiawati, “Peran Permainan Kartu Uno dalam Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa,” J. Progr. Stud. Pendidik. Biol., vol. 9, no. 2, pp. 64–75, 2019, [Online]. Available: www.ftkuinsgd.ac.id
S. Marten Yogaswara, A. M. Novendra, S. Almujab, and Y. Ramafrizal, “Analisis Perbandingan Metode Problem Based Learning Dan Problem Solving Untuk Meningkatkan Kemampuan Berfikir Kreatif,” Didakt. J. Ilm. PGSD STKIP Subang, vol. 5, no. 2, pp. 224–240, 2020, doi: 10.36989/didaktik.v5i2.93.
M. M. Sanaky, “Analisis Faktor-Faktor Keterlambatan Pada Proyek Pembangunan Gedung Asrama Man 1 Tulehu Maluku Tengah,” J. Simetrik, vol. 11, no. 1, pp. 432–439, 2021, doi: 10.31959/js.v11i1.615.
Rafi Arribaath Alfaresy, “Pengujian Usabilitas Pada WebsiteFakultas Teknologi IndustriUniversitas Islam IndonesiaMenggunakan SystemUsability Scale,” Penguji. Usabilitas Pada Website Fak. Teknol. Ind. Univ. Islam Indones. Menggunakan Syst. Usability Scale, 2023.
A. B. Kurniawan and R. Hidayah, “Kepraktisan Permainan Zuper Abase Berbasis Android Sebagai Media Pembelajaran Asam Basa,” UNESA J. Chem. Educ., vol. 9, no. 3, pp. 317–323, 2020, doi: 10.26740/ujced.v9n3.p317-323.
M. C. Ginting and I. M. Silitonga, “Pengaruh Pendanaan Dari Luar Perusahaan Dan Modal Sendiri Terhadap Tingkat Profitabilitas pada Perusahaan Property And Real Estate Yang Terdaftar di Bursa Efek Indonesia,” J. Manaj., vol. 5, no. 2, pp. 195–204, 2019.
U. Usmadi, “Pengujian Persyaratan Analisis (Uji Homogenitas Dan Uji Normalitas),” Inov. Pendidik., vol. 7, no. 1, pp. 50–62, 2020, doi: 10.31869/ip.v7i1.2281.
R. Magdalena and M. Angela Krisanti, “Pengujian Independent Sample T-Test di PT.Merck, Tbk.,” J. Tekno, vol. 16, no. 2, pp. 35–48, 2019.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2024 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.