Preprint has been published in a journal as an article
Preprint / Version 1

The Relationship Between Peer Social Support and Self Regulated Learning in Students of SMAN 1 Wonoayu


Hubungan Antara Dukungan Sosial Teman Sebaya dengan Self Regulated Learning pada Siswa SMAN 1 Wonoayu

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.622

Keywords:

Peer Social Support, Self Regulation Learning, Senior High School Students

Abstract

The purpose of this study is to determine the relationship between peer social support and self-regulated learning. This research method is quantitative with a population of 1,060 students of SMAN 1 Wonoayu and the sample of this study amounted to 270 students. Determination of the sample using propotionate stratified random sampling technique. Data collection in this study used Likert scale for peer social support and self-regulated learning variables. The hypothesis in this study is that there is a positive relationship between peer social support and self-regulated learning. Data analysis in this study used Spearman's rho product moment correlation statistical test with the help of SPSS 26.0. The results of this study indicate that there is a significant positive relationship between peer social support and self-regulated learning in grade students at SMAN 1 Wonoayu with a value of r = 0.488 with a significance value of 0.000 (P <0.05). 

Downloads

Download data is not yet available.

References

H. Rufaida and E. R. Kustanti, “Hubungan antara dukungan sosial teman sebaya dengan penyesuaian diri pada mahasiswa rantau dari sumatera di universitas diponegoro,” J. Empati, vol. 6, no. 3, pp. 217–222, 2018.

Siswanto and P. Aseta, “Gambaran Faktor - Faktor Yang Mempengaruhi Kecemasan Mahasiswa Dalam Tugas Akhir Masa Pandemi Covid-19,” Intan Husada J. Ilmu Keperawatan, vol. 9, no. 1, pp. 31–40, 2021, doi: 10.52236/ih.v9i1.206.

P. P. Rahayu and S. Hartati, “Dukungan Sosial Ayah Dengan Penyesuaian Sosial Pada Remaja Laki-Laki,” Empati, vol. 4, no. 4, pp. 334–339, 2015.

T. Kristiyani, Self-regulated learning: Konsep, implikasi dan tantangannya bagi siswa di Indonesia. Sanata Dharma University Press, 2020.

F. Mahmudi, M. D. Mayangsari, and D. N. Rachmah, “Hubungan peer attachment dengan self regulated learning pada siswa boarding school,” J. Ecopsy, vol. 3, no. 1, 2004.

M. Farah, Y. Suharsono, and S. Prasetyaningrum, “Konsep diri dengan regulasi diri dalam belajar pada siswa SMA,” J. Ilm. Psikol. Terap., vol. 7, no. 2, pp. 171–183, 2019.

A. Aziz, “Hubungan dukungan sosial dengan self regulated learning pada siswa SMA Yayasan Perguruan Bandung Tembung,” Jupiis J. Pendidik. Ilmu-Ilmu Sos., vol. 8, no. 2, pp. 103–113, 2016.

A. Manab, “Memahami regulasi diri: Sebuah tinjauan konseptual,” in Seminar ASEAN Psycology & Humanity, 2016, pp. 8–9.

S. Febritama and E. L. Sanjaya, “Hubungan antara regulasi diri dengan perilaku prokastinasi akademik pada mahasiswa,” 2018.

E. Wanruhmi, M. Martunis, and A. Bakar, “Regulasi Diri Mahasiswa Putri yang Tinggal di Asrama Unsyiah,” JIMBK J. Ilm. Mhs. Bimbing. Konseling, vol. 4, no. 4, 2019.

M. N. Ghufron and R. Risnawati, Teori-Teori Psikologi. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media, 2016.

O. Oktariani, “Hubungan Self Efficacy Dan Dukungan Sosial Teman Sebaya Dengan Self Regulated Learning Pada Mahasiswa Universitas Potensi Utama Medan,” J. Psikol. Kognisi, vol. 2, no. 2, pp. 98–112, 2019.

M. I. Rif’ati et al., “Konsep Dukungan Sosial,” J. Penelit. Fak. Psikol. Univ. Airlangga Surabaya, 2018.

P. M. Latief, “Hubungan Antara Persepsi Dukungan Sosial Teman Sebaya Dengan Prokrastinasi Akademik Siswa Kelas XI Di SMA Negeri 1 Prambanan,” J. Ris. Mhs. Bimbing. Dan Konseling, 2015.

W. B. Sulfemi and O. Yasita, “Dukungan Sosial Teman Sebaya Terhadap Perilaku Bullying,” J. Pendidik., vol. 21, no. 2, pp. 133–147, 2020.

N. S. Wahyuni, “Hubungan dukungan sosial teman sebaya dengan kemampuan bersosialisasi pada siswa smk negeri 3 medan,” J. Divers., vol. 2, no. 2, 2016.

P. K. P. Sari and E. S. Indrawati, “Hubungan antara dukungan sosial teman sebaya dengan resiliensi akademik pada mahasiswa tingkat akhir jurusan x fakultas teknik universitas diponegoro,” J. Empati, vol. 5, no. 2, pp. 177–182, 2017.

Sugiyono, Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif,Kualitatif Dan R&D). Bandung, 2015.

S. Azwar, Reliabilitas dan validitas. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2015.

S. B. Sabiq, “Hubungan Antara Dukungan Sosial Teman Sebaya Dengan Self Regulated Learning Pada Santri SMP IT Darul Fikri Sidoarjo,” Universitas Muhammadiyah Sidoarjo, 2020.

K. Puspitasari, “Pengaruh Dukungan Sosial Kawan Sebaya Terhadap Regulasi Diri Dalam Belajar Siswa Sekolah Berasrama (Boarding School).” University of Muhammadiyah Malang, 2018.

E. Prihandrijani, “Pengaruh Motivasi Berprestasi Dan Dukungan Sosial Terhadap Flow Akademik Pada Siswa SMA ‘X’ Di Surabaya.” UNIVERSITAS AIRLANGGA, 2016.

Rasmini and Luh Ni, “Hubungan Emotional Focus Coping Dan Dukungan Sosial Dengan Stres Pada Perempuan Bali Dalam Pernikahan Budaya Patrilienal,” pp. 9–25, 2022.

A. Ekanita and D. R. Putri, “Dukungan sosial dengan penyesuaian diri santriwati kelas VII madrasah tsanawiyah (MTS) pondok pesantren di sukoharjo,” Psikologika J. Pemikir. Dan Penelit. Psikol., vol. 24, no. 2, pp. 149–154, 2019.

E. Mulyana, M. Mujidin, and K. Bashori, “Peran motivasi belajar, self-efficacy, dan dukungan sosial keluarga terhadap self-regulated learning pada siswa,” PSIKOPEDAGOGIA J. Bimbing. Dan Konseling, vol. 4, no. 2, p. 165, 2015.

R. H. Lubis, L. Lubis, and A. A. A. Aziz, “Hubungan antara Dukungan Sosial dan Kecerdasan Emosional dengan Self-Regulated Learning Siswa,” Anal. J. Magister Psikol. UMA, vol. 7, no. 2, pp. 105–117, 2015.

Posted

2023-03-30