Preprint / Version 1

the recitation ability of children aged 5 - 6 years through the smart block media of hijaiyyah letters (BACERYAH) at the Sholeh Children's Kindergarten


peningkatan kemampuan mengaji anak usia 5 – 6 tahun melalui media balok cerdas huruf hijaiyyah (BACERYAH) di TK Anak Sholeh

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.6153

Keywords:

Ability to recite the Koran, children aged 5 – 6 years, smart block media hijaiyyah letters (BACERYAH)

Abstract

Religious education is an important aspect of early childhood development. One of the skills taught in Islamic religious education is the ability to recite the Koran and understand the hijaiyyah letters starting from their pronunciation, symbols, and characters. In early childhood 5 - 6 years, reciting the Koran is still in the beginning or introduction stage of reciting the Koran, namely the stage where the process of children's activities in understanding the symbols of the hijaiyyah letters starts from the differences in symbols, sounds to the differences in pronunciation of each harakat symbol with a level of difficulty according to the level. volume. This research aims to improve the recitation ability of children aged 5 - 6 years through the smart block media of hijaiyyah letters (BACERYAH) at the Sholeh Children's Kindergarten, Magersari.

Downloads

Download data is not yet available.

References

M. D. H. Rahiem, “Pemahaman Guru tentang Makna Pendidikan Agama bagi Anak Usia Dini,” J. Obs. J. Pendidik. Anak Usia Dini, vol. 7, no. 2, hlm. 1533–1544, Mar 2023, doi: 10.31004/obsesi.v7i2.4211.

A. P. Kusuma dan M. Abdullah, “Implementasi Metode Al-Husna Sebagai Alternatif Pengenalan Huruf Hijaiyyah,” asma, vol. 2, no. 2, hlm. 296, Nov 2020, doi: 10.24252/asma.v2i2.17580.

F. Fahrudin, A. Ansari, dan A. S. Ichsan, “Pembelajaran Konvensional dan Kritis Kreatif dalam Perspektif Pendidikan Islam,” hikmah, vol. 18, no. 1, hlm. 64–80, Sep 2021, doi: 10.53802/hikmah.v18i1.101.

Y. Rasyid, M. A. Anshory, F. Alkautsar, dan N. L. Amin, “Mengajar Mengaji Dan mempelajari Tentang agama Islam”.

D. A. L. E. Al Azhim dan L. N. Kholidah, “Problematika Pelafalan Huruf Hijaiyah pada Anak Usia Dini di Rhoudhotu Tarbiyatil Qur’an (RTQ) Al-Ghozali Tlogomas Malang,” JoLLA, vol. 1, no. 1, hlm. 62–75, Jan 2021, doi: 10.17977/um064v1i12021p62-75.

A. N. Rachma dan A. E. Sasanti, “Implementasi Pembelajaran BTA Melalui Metode Iqro’ pada Anak SD Dukuh Tebon Gede,” jikm, hlm. 31–40, Apr 2021, doi: 10.56972/jikm.v1i1.4.

M. M. Rena dan M. Hayati, “Peran Taman Pendidikan Al-Qur’an Nurul Huda Pagiri Pondok Aren Tangerang Selatan Dalam Mengembangkan Kemampuan Baca Tulis Al-Qur’an”.

S. Maharani, “Pembelajaran Baca Tulis Al-Qur’an Anak Usia Dini,” vol. 4, 2020.

A. Afrianingsih, A. R. Putri, dan M. M. Munir, “Karakteristik Huruf Hijaiyah Sebagai Sarana Pembelajaran Baca Tulis Awal Anak Usia Dini,” vol. 5, no. 2, 2019.

M. H. Mansyur, “Iqra’ Sebagai Bentuk Literasi Dalam Islam,” HW, vol. 2, no. 1, Agu 2023, doi: 10.35706/hw.v2i1.5304.

S. H. Khalifaturohma, “Pascasarjana Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya”.

L. Kuraesin, N. H. M. Sari, M. A. Kurniawan, A. Prayogi, R. A. Shilla, dan R. Nasrullah, “Pendampingan Mengajar Mengaji di Lembaga Taman Pendidikan Al-Qur’an Musala As-Salam Dusun Winong Pekalongan,” vol. 3, no. 1, 2024.

Y. A. Suryabudi, H. Hendrian, H. K. Pratama, Muh. R. Abdullah, dan U. H. Sabila, “Pentingnya Pendidikan Al-Qur’an pada Anak Usia Dini di PPPA Raudhatul Jannah,” tsaqofah, vol. 2, no. 1, hlm. 113–125, Jan 2022, doi: 10.58578/tsaqofah.v2i1.268.

I. Rihhadatul Aisy, S. Asmahasanah, dan Kamalludin, “Peran Guru Mengaji Dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Iqro di TPA Mina Sawangan Depok,” rais, vol. 6, no. 2, hlm. 155–162, Okt 2022, doi: 10.37274/rais.v6i2.606.

T. Nurhayati dan E. C. Nurunnisa, “Upaya Meningkatkan Kemampuan membaca Al - Qur’an Anak usia Dini Melalui penerapan Metode Iqra’,” vol. 3, no. 1.

R. Nurhayati dkk., “Pendampingan BTA (Baca Tulis Al Qur’an) Dan Pembagian Mufrodat (Kosa Kata Bahasa Arab Pada Santri TK/TPA Di Desa Ancu,” jcs, vol. 1, no. 2, hlm. 6–12, Mei 2023, doi: 10.47435/jcs.v1i2.1696.

S. Sundari dan F. Damayanti, “Sosialisasi Game Edukasi Untuk Belajar Mengaji di Desa Sidodadi,” Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, vol. 2, no. 1, 2022.

A. Prihantoro dan F. Hidayat, “Melakukan Penelitian Tindakan Kelas,” UJII, vol. 9, no. 1, hlm. 49–60, Nov 2019, doi: 10.47200/ulumuddin.v9i1.283.

B. S. Huda, N. Patmalia, R. Juliany, dan V. M. Agustin, “Sejarah dan Perkembangan Penelitian Tindakan di Indonesia,” vol. 1, no. 3, 2023.

D. Firmansyah dan Dede, “Teknik Pengambilan Sampel Umum dalam Metodologi Penelitian: Literature Review,” JIPH, vol. 1, no. 2, hlm. 85–114, Agu 2022, doi: 10.55927/jiph.v1i2.937.

Posted

2024-08-15