The Relationship Between Authoritarian Parenting and Emotional Maturity With the Tendency for Juvenile Delinquen Behavior
Hubungan Antara Pola Asuh Otoriter Dan Kematangan Emosi Dengan Kecenderungan Perilaku Kenakalan Remaja
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.6138Keywords:
Authoritarian Parenting, Emotional Maturity, Juvenile DelinquencyAbstract
The purpose of this study is to ascertain the association between emotional development and the propensity for juvenile delinquent conduct and authoritarian parenting. This study uses quantitative correlational research methodology. Female students in Krian District high schools and vocational schools made up the research population. Three hundred and thirty-seven high school and vocational school students in the Krian District participated in the quota sampling method utilized in this study. An adaption scale instrument was used to gather data from three different scales: the Rusdian emotional maturity scale (30 questions, α = 0.928), the Saraswati & Dinardinata juvenile delinquency scale (32 items, α = 0.879), and the Mano & Soetjiningsih authoritarian parenting style scale (26 items, α = 0.885). Multiple linear regression analysis was used in JASP 0.18 data processing. The findings indicate that emotional development and authoritarian parenting combination have a major impact on
Downloads
References
L. Karlina, “Fenomena Terjadinya Kenakalan Remaja,” Jurnal Edukasi Nonformal, vol. 1, no. 1, Art. no. 1, Mar 2020.
D. E. S. Murni dan F. Feriyal, “Hubungan pola asuh otoriter dengan kenakalan remaja pada kelas XI di SMK Telematika Sindangkerta Kabupaten Indramayu,” Nautical : Jurnal Ilmiah Multidisiplin Indonesia, vol. 1, no. 12, Art. no. 12, Mar 2023.
A. C. N. Utami dan S. T. Raharjo, “Pola Asuh Orang Tua Dan Kenakalan Remaja,” Focus : Jurnal Pekerjaan Sosial, vol. 4, no. 1, Art. no. 1, Agu 2021, doi: 10.24198/focus.v4i1.22831.
B. Weya dan E. A. Suwu, “Peran orang tua dalam menanggulangi kenakalan remaja di kelurahan Kembu Distrik Kembu kabupaten Tolikara,” Jurnal Holistik, vol. 8, no. 16, hlm. 971, 2015.
T. P. Anggraeni dan R. Rohmatun, “Hubungan Antara Pola Asuh Permisif dengan Kenakalan Remaja (Juvenile Delinquency) Kelas XI di SMA 1 Mejobo Kudus,” Psisula: Prosiding Berkala Psikologi, vol. 1, no. 0, Art. no. 0, Jan 2020, doi: 10.30659/psisula.v1i0.7705.
S. A. Octavia, Motivasi Belajar Dalam Perkembangan Remaja. Deepublish, 2020.
A. Diananda, “Psikologi Remaja Dan Permasalahannya,” Istigna: Jurnal Pendidikan dan Pemikiran Islam, vol. 1, no. 1, Art. no. 1, Jan 2019, doi: 10.33853/istighna.v1i1.20.
D. S. Sumara, S. Humaedi, dan M. B. Santoso, “Kenakalan Remaja Dan Penanganannya,” Prosiding Penelitian dan Pengabdian kepada Masyarakat, vol. 4, no. 2, Art. no. 2, Jul 2017, doi: 10.24198/jppm.v4i2.14393.
K. U. Febrianti dan E. Indrawati, “Kematangan Emosi dan Kontrol Diri dengan Kenakalan Remaja,” ikraith-humaniora, vol. 7, no. 3, hlm. 142–148, Okt 2023, doi: 10.37817/ikraith-humaniora.v7i3.3368.
R. Kurniati, A. Menanti, dan S. Hardjo, “Hubungan Antara Pola Asuh Otoriter dan Kematangan Emosi Dengan Perilaku Agresif Pada Siswa SMP Negeri 2 Medan,” Tabularasa: Jurnal Ilmiah Magister Psikologi, vol. 1, no. 1, Art. no. 1, Jan 2019, doi: 10.31289/tabularasa.v1i1.277.
F. Fusnika, D. T. Relita, A. Hartini, dan S. Sarayati, “Peran Perguruan Tinggi Dalam Mensosialisasikan Dampak Kenakalan Remaja Di Smpn 03 Peniti Kabupaten Sekadau,” Jurnal Pekan : Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, vol. 4, no. 1, Art. no. 1, Apr 2019, doi: 10.31932/jpk.v4i1.378.
T. Rofiqah dan H. Sitepu, “Bentuk Kenakalan Remaja Sebagai Akibat Broken Home Dan Implikasinya Dalam Pelayanan Bimbingan Konseling,” Kopasta: Journal of the Counseling Guidance Study Program, vol. 6, no. 2, Art. no. 2, Nov 2019, doi: 10.33373/kop.v6i2.2136.
C. W. P. Sari, “Pengaruh Pola Asuh Otoriter Orang Tua Bagi Kehidupan Sosial Aank,” Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), vol. 2, no. 1, Art. no. 1, Apr 2020, doi: 10.31004/jpdk.v2i1.597.
A. W. U. Santosa dan A. Marheni, “Perbedaan kemandirian berdasarkan tipe pola asuh orang tua pada siswa SMP Negeri di Denpasar,” Jurnal Psikologi Udayana, vol. 1, no. 1, hlm. 54–62, 2013.
Y. W. Astuti dan L. R. Sugiarti, “Pengaruh Asertivitas Dan Persepsi Perhatian Orangtua Terhadap Kenakalan Remaja Pada Siswa SMK Dengan Kematangan Emosi Sebagai Variabel Moderasi,” Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), vol. 5, no. 2, Art. no. 2, Apr 2023, doi: 10.31004/jpdk.v5i2.13518.
K. Komarudin, “Membentuk Kematangan Emosi Dan Kekuatan Berpikir Positif Pada Remaja Melalui Pendidikan Jasmani,” Jurnal Pendidikan Jasmani Indonesia, vol. 12, no. 2, hlm. 67–75, 2016.
H. J. A. Mano dan C. H. Soetjiningsih, “Pola Asuh Otoriter Dan Kecerdasan Emosi Remaja Di Jayapura,” Jurnal Ilmiah Bimbingan Konseling Undiksha, vol. 13, no. 1, Art. no. 1, Jul 2022, doi: 10.23887/jibk.v13i1.42441.
M. N. Saraswati dan A. Dinardinata, “Hubungan Antara Keterlibatan Siswa Dengan Kenakalan Remaja Pada Siswa Kelas XI Di SMA Taruna Nusantara,” Jurnal Empati, vol. 12, no. 1, Art. no. 1, Feb 2023, doi: 10.14710/empati.2023.28820.
B. Taib, D. M. Ummah, dan Y. Bun, “Analisis Pola Asuh Otoriter Orang Tua Terhadap Perkembangan Moral Anak,” Jurnal Ilmiah Cahaya Paud, vol. 2, no. 2, Art. no. 2, Nov 2020, doi: 10.33387/cahayapd.v2i2.2090.
O. Maghfirawati, K. Kamariyah, L. Mekeama, dan S. Imran, “Hubungan Pola Asuh Orang Tua Dengan Kecenderungan Munculnya Kenakalan Remaja Di Sekolah Pada Siswa SMAN 4 Kota Jambi,” Jurnal Ners, vol. 7, no. 2, Art. no. 2, Okt 2023, doi: 10.31004/jn.v7i2.16466.
H. Widyawati, “Hubungan Tingkat Status Sosial Ekonomi Dan Kematangan Eemosi Dengan Perilaku Agresif Remaja,” Dwijaloka Jurnal Pendidikan Dasar dan Menengah, vol. 3, no. 2, Art. no. 2, Sep 2022, doi: 10.35473/dwijaloka.v3i2.1763.
N. Gandadari, “Pengaruh Asertivitas Dan Kematangan Emosi Terhadap Perilaku Kenakalan Remaja Pada Siswa Smsr Yogyakarta,” Jurnal Riset Mahasiswa Bimbingan Dan Konseling, vol. 4, no. 6, Art. no. 6, 2015, Diakses: 6 April 2024. [Daring]. Tersedia pada: https://journal.student.uny.ac.id/index.php/fipbk/article/view/192
L. S. Nisya dan D. Sofiah, “Religiusitas, Kecerdasan Emosional, Dan Kenakalan Remaja,” Jurnal Psikologi Tabularasa, vol. 7, no. 2, Art. no. 2, 2012, doi: 10.26905/jpt.v7i2.196
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2024 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.