The Effectiveness of the Genially Website as a Science Learning Media on Earth and Solar System Material
Efektivitas Website Genially Sebagai Media Pembelajaran IPA Pada Materi Bumi dan Tata Surya
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.6114Keywords:
Effectiveness, Genially Website, Natural Learning Media, Earth and Solar SystemAbstract
This study aims to assess the effectiveness of genially website as learning media on earth and solar system material. This reseach uses a quantitative experimental method with a pre-experiment design reseach type. This reseach was conducted at SMP Negeri 2 Tanggulangin precisely in class VII-A, this reseach only used the experimental class.The sample used in this study amounted to 31 students. Data collection in this study using observation, test, and questionnaire methods. Observation is used to teacher's ability to manage classroom learning, student activity, test, and inquiry. Questionnaires are used to measure student responses to the learning media used. Learning media used. The results showed that the effectiveness of genially website as a science learning media on the material of the earth and the solar system material is not effective due to low student learning outcomes with an N-Gain score of 54.83%.
Downloads
References
Y. W. D. Aryani, “Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran Terhadap Peningkatan Hasil Belajar Geografi Siswa Kelas VIII SMP Negeri 13 Semarang Tahun Pelajaran 2008 / 2009,” pp. 1–140, 2009, [Online]. Available: http://lib.unnes.ac.id/844/1/2111.pdf
R. Rusli, “Peranan Media Pembelajaran dalam Proses Belajar Mengajar pada Kelas VI SD Negeri 27 Buton,” Syattar, vol. 1, no. 2, pp. 123–130, 2021.
S. Nurfadhillah, D. A. Ningsih, P. R. Ramadhania, and U. N. Sifa, “Peranan Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa Sd Negeri Kohod III,” Pensa J. Pendidik. dan Ilmu Sos., vol. 3, no. 2, pp. 243–255, 2021.
S. Lillihata, D. M. Karesina, A. Alfons, and R. Pulung, “Pemanfataan Media Pembelajaran Berbasis IT dalam meningkatkan Kemandirian Belajar siswa di Era Digital,” J. Pendidik. DIDAXEI, vol. 3, no. 2, pp. 377–393, 2022.
R. Khairini and R. Yogica, “Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbentuk Android Packaging Kit (APK) pada Materi Virus,” J. Penelit. dan Pengemb. Pendidik., vol. 5, no. 3, p. 406, 2021, doi: 10.23887/jppp.v5i3.38502.
D. Sa’diyah, “Analisis Kebutuhan Awal Pengembangan Bahan Ajar IPA bagi Siswa Sekolah Dasar,” J. Bintang Pendidik. Indones., vol. 1, no. 1, pp. 11–17, 2023.
I. Z. Ichsan, A. K. Dewi, F. M. Hermawati, and E. Iriani, “Pembelajaran IPA dan Lingkungan: Analisis Kebutuhan Media Pembelajaran pada SD, SMP, SMA di Tambun Selatan, Bekasi,” JIPVA (Jurnal Pendidik. IPA Veteran), vol. 2, no. 2, p. 131, 2018, doi: 10.31331/jipva.v2i2.682.
Tri Wulandari and Adam Mudinillah, “Efektivitas Penggunaan Aplikasi CANVA sebagai Media Pembelajaran IPA MI/SD,” J. Ris. Madrasah Ibtidaiyah, vol. 2, no. 1, pp. 102–118, 2022, doi: 10.32665/jurmia.v2i1.245.
N. Afifah, O. Kurniaman, and E. Noviana, “Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Kelas Iii Sekolah Dasar,” J. Kiprah Pendidik., vol. 1, no. 1, pp. 33–42, 2022, doi: 10.33578/kpd.v1i1.24.
M. A. Suspito et al., “Peningkatan Kemandirian dan Hasil Belajar Siswa Tingkat SMK Menggunakan Media Pembelajaran Genially,” J. Efektor, vol. 10, no. 2, pp. 207–219, 2023.
N. Kholis, “Konsep Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Pendidikan Agama Islam Berbasis GeniallyDan Book Creator,” As-Salam J. Huk. Islam dan Pendidik., pp. 80–91, 2022.
N. Khoirun Ni’mah, W. Warsiman, and T. Hermiati, “Upaya Meningkatkan Minat Belajar Siswa Melalui Media Genially Dalam Pembelajaran Daring Bahasa Indonesia Pada Siswa Kelas X Sma Negeri 5 Malang,” J. Metamorf., vol. 10, no. 1, pp. 1–10, 2022, doi: 10.46244/metamorfosa.v10i1.1731.
R. Ratniati and R. H. Harahap, “Pengembangan Media Pembelajaran Fisika Dengan Permainan Ular Tangga Menggunakan Platform Genially Pada Pokok Bahasan Momentum Impuls Di SMAN 1 Badar T.P 2021/2022,” J. Penelit. Pendidik. Mipa, vol. 7, no. 1, pp. 18–27, 2022, doi: 10.32696/jp2mipa.v7i1.1337.
J. Enstein, V. R. Bulu, and R. L. Nahak, “Pengembangan Media Pembelajaran Game Edukasi Bilangan Pangkat dan Akar menggunakan Genially,” J. Jendela Pendidik., vol. 2, no. 1, pp. 101–109, 2022.
R. Mamin, R. Nur, and H. Arif, “Prosiding Seminar Nasional Lembaga Penelitian Universitas Negeri Makassar ‘Diseminasi Hasil Penelitian melalui Optimalisasi Sinta dan Hak Kekayaan Intelektual’ Efektivitas media pembelajaran video tutorial terhadap hasil belajar mahasiswa pada Matakuliah ,” pp. 348–352.
M. Taufiq, N. R. Dewi, and A. Widiyatmoko, “Pengembangan media pembelajaran IPA terpadu berkarakter peduli lingkungan tema ‘konservasi’ berpendekatan science-edutainment,” J. Pendidik. IPA Indones., vol. 3, no. 2, pp. 140–145, 2014, doi: 10.15294/jpii.v3i2.3113.
B. Bistari, “Konsep Dan Indikator Pembelajaran Efektif,” Jurnal Kajian Pembelajaran dan Keilmuan, vol. 1, no. 2. p. 13, 2018. doi: 10.26418/jurnalkpk.v1i2.25082.
M. Zein, “Peran guru dalam pembelajaran bahasa arab,” J. Inspiratif Pendidik., vol. 5, no. 2, pp. 274–285, 2016.
M. Hasyim, “Penerapan Fungsi Guru Dalam Proses Pembelajaran,” Auladuna, vol. 1, no. 2, pp. 265–276, 2014, [Online]. Available: http://103.55.216.56/index.php/auladuna/article/view/556
M. Supartini, P. Ilmu, P. Sosial, and P. Sarjana, “Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Dan Kreativitas Guru Terhadap Prestasi Belajar Siswa Kelas Tinggi Di Sdn Mangunharjo 3 Kecamatan Mayangan Kota Probolinggo,” J. Penelit. dan Pendidik. IPS, vol. 10, no. 2, pp. 1858–4985, 2016, [Online]. Available: http://ejournal.unikama.ac.id/index.php/JPPI
I. S. Putri, R. Juliani, and I. N. Lestari, “Pengaruh Model Pembelajaran Discovery Learning Terhadap Hasil Belajar Siswa dan Aktivitas Siswa Ihdi Shabrona Putri , Rita Juliani , Ilan Nia Lestari The Effect Of Discovery Learning Outcomes Students and Students Activities Ihdi Shabro,” J. Pendidik. Fis., vol. 6, no. 2, pp. 91–94, 2017.
Iswadi and Herwani, “Metode Active Learning Upaya Peningkatan Keaktifan Dan Hasil Belajar Siswa Di Era Pademi Covid-19,” Chalim J. Teach. Learn., vol. 1, no. 1, pp. 35–44, 2021.
M. I. Setiadi, M. Muksar, and D. Suprianti, “Penggunaan Media Pembelajaran Flipbook Untuk Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Siswa,” JISIP (Jurnal Ilmu Sos. dan Pendidikan), vol. 5, no. 4, pp. 1067–1075, 2021, doi: 10.58258/jisip.v5i4.2542.
T. Nurrita, “Kata Kunci : Media Pembelajaran dan Hasil Belajar Siswa,” ilmu-ilmu Al-Quran, Hadist, Syari’ah dan Tarb., vol. 03, pp. 171–187, 2018.
A. Ardila and S. Hartanto, “Analisis Faktor yang Mempengaruhi Rendahnya Motivasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Matematik,” PYTHAGORAS J. Progr. Stud. Pendidik. Mat., vol. 6, no. 2, pp. 175–186, 2017.
T. Nabillah and A. P. Abadi, “Faktor Penyebab Rendahnya Hasil Belajar Siswa,” Pros. Semin. Nas. Mat. dan Pendidik. Mat. Sesiomadika 2019, vol. 2, no. 1, p. 659, 2019, [Online]. Available: https://journal.unsika.ac.id/index.php/sesiomadika/article/view/2685
K. S. Kartini and I. N. T. A. Putra, “Respon Siswa Terhadap Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Android,” J. Pendidik. Kim. Indones., vol. 4, no. 1, p. 12, 2020, doi: 10.23887/jpk.v4i1.24981.
H. Humaidi, A. Qohar, and S. Rahardjo, “Respon Siswa terhadap Penggunaan Video Youtube sebagai Media Pembelajaran Daring Matematika,” JIPM (Jurnal Ilm. Pendidik. Mat., vol. 10, no. 2, p. 153, 2021, doi: 10.25273/jipm.v10i2.9108.
S. Prasetyo, “Pengembangan Media Pembelajaran IPA Berbasis Android Untuk Siswa Sd/Mi,” JMIE (Journal Madrasah Ibtidaiyah Educ., vol. 1, no. 1, pp. 122–141, 2017, doi: 10.32934/jmie.v1i1.29.
N. Yunarti, “Analisa Kesulitan Dalam Pembelajaran IPA Pada Siswa SMP Negeri 1 Rambang,” J. Educ. FKIP UNMA, vol. 7, no. 4, pp. 1745–1749, 2021, doi: 10.31949/educatio.v7i4.1570.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2024 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.