Improving Learning Outcomes Through Youtube Video Media in Learning Indonesian in Elementary School
Meningkatkan Hasil Belajar melalui Media Video Youtube dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah Dasar
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.6083Keywords:
Learning Outcomes, YouTube Learning Video Media, Indonesian, Elementary School StudentsAbstract
This study aims to improve students' learning outcomes in the material "Windmills" in Indonesian language lessons in grade III of SDN Kedungrawan II by utilizing YouTube videos as learning media. Using a qualitative case study research method involving participatory observation, semi-structured interviews and documentation, this study revealed that the use of videos from YouTube significantly improved students' motivation and learning outcomes compared to conventional learning methods. Observations show that students are more enthusiastic and understand the material more easily when taught using video media compared to conventional methods. Interviews with teachers and students confirmed that YouTube video media attracts attention.. These findings support the integration of digital technology in basic education, particularly in Indonesian language learning. This study provides evidence that YouTube video media can be an effective tool in improving the quality of education, provided there is adequate infrastructure support, quality video content, and proper training for teachers.
Downloads
References
W. Agung, D. Pamungkas, and H. D. Koeswanti, “Penggunaan Media Pembelajaran Video Terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar,” J. Ilm. Pendidik. PROFESI GURU, vol. 4, pp. 346–354, 2021.
C. Pebriani, “Pengaruh penggunaan media video terhadap motivasi dan hasil belajar kognitif pembelajaran IPA kelas V,” J. Prima Edukasia, vol. 5, no. 1, pp. 11–21, 2017, doi: 10.21831/jpe.v5i1.8461.
M. A. Apriliani, A. Maksum, P. A. Wardhani, S. Yuniar, and S. Setyowati, “Pengembangan media pembelajaran PPKn SD berbasis Powtoon untuk mengembangkan karakter tanggung jawab,” J. Ilm. Pendidik. Dasar, vol. 8, no. 2, p. 129, 2021, doi: 10.30659/pendas.8.2.129-145.
R. Saragi, I. M. Tegeh, and ..., “Media Pembelajaran Berbasis Problem Based Learnig menggunakan VideoScribe untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas V,” J. Edutech …, vol. 10, no. 1, pp. 98–107, 2021, [Online]. Available: https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JEU/article/download/41538/22654/133426
K. D. Kharisma, “PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE MAKE A MATCH BERBANTUAN MEDIA AUDIO VISUAL TERHADAP HASIL BELAJAR IPS SEKOLAH DASAR,” vol. 1, pp. 153–160, 2017.
R. Ananda, “PENGGUNAAN MEDIA AUDIO VISUAL UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR PENDIDIKAN KEWARGANEGARAAN SISWA KELAS IV SD NEGERI 016 BANGKINANG KOTA,” J. BASICEDU, vol. 1, pp. 21–30, 2017, [Online]. Available: http://stkiptam.ac.id/indeks.php/basicedu
H. Anwar et al., “Penerapan Media Audio Visual dan Implikasinya Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di SMP Negeri 2 Suwawa,” J. Pendidik. Agama Islam, vol. 1, no. 1, pp. 1–5, 2019.
R. A. Syarwah, M. Fauziddin, and A. Hidayat, “PENINGKATAN MOTIVASI BELAJAR SISWA MENGGUNAKAN MEDIA AUDIO VISUAL PADA PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA,” J. Pendidik. Tambusai |, vol. 3, pp. 936–945, 2019.
T. Nabillah and A. P. Abadi, “Faktor penyebab rendahnya hasil belajar siswa,” Pros. Semin. Nas. Mat. dan Pendidik. Mat., pp. 659–663, 2019.
D. Iskandar, “Peningkatan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Report Text Melalui Pembelajaran Berdiferensiasi di Kelas IX . A SMP Negeri 1 Sape,” J. Pendidik. dan Pembelajaran Indones., vol. 1, no. 2, pp. 123–140, 2021.
A. S. Dakhi and N. Selatan, “Peningkatan hasil belajar siswa,” J. Educ. Dev. Inst., vol. 8, no. 2, pp. 468–470, 2020.
B. S. B. Bloom, Taxonomy of Educational Objectives. 1956.
W. Lestari, “Pengaruh Kemampuan Awal Matematika dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika,” J. Anal. 3, vol. 3, no. 1, pp. 76–84, 2017.
A. S. W. Asti, “PENGARUH VIDEO MEDIA DONGENG TERHADAP PENGEMBANGAN KEMAMPUAN MENYIMAK ANAK KELOMPOK B DI TAMAN KANAK-KANAK MENTARI KABUPATEN TAKALAR,” Incrementapedia J. Pendidik. Anak Usia Dini, vol. 02, no. 01, pp. 1–12, 2020.
R. Alamsyah, A. Toenlioe, and A. Husna, “PENGEMBANGAN VIDEO PEMBELAJARAN KEPENYIARAN MATERI PRODUKSI PROGRAM TELEVISI UNTUK MAHASISWA TEKNOLOGI PENDIDIKAN UNIVERSITAS NEGERI MALANG,” JKTP, vol. 1, no. 3, pp. 229–236, 2018.
M. Bana, reza syehma Bahtiar, and E. Nuryasana, “MEDIA DONGENG BERBASIS AUDIO VISUAL DALAM PENINGKATAN KARAKTER DISIPLIN SISWA KELAS IV SEKOLAH DASAR,” J. Inov. Penelit. ISSN, vol. 3, no. 9, pp. 7515–7524, 2023.
F. Yuanta, “Pengembangan Media Audio Visual Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Untuk Sekolah Dasar.”
Y. Fridayanti, Y. Irhasyuarna, and R. F. Putri, “Pengembangan Media Pembelajaran Audio-Visual Pada Materi Hidrosfer Untuk Mengukur Hasil Belajar Peserta Didik SMP/MTS,” JUPEIS J. Pendidik. dan Ilmu Sos., vol. 1, no. 3, pp. 49–63, 2022, doi: 10.55784/jupeis.vol1.iss3.75.
rizki surya Hidayat, Hernisawati, and m sayyidul Abrori, “Penerapan media audio visual untuk meningkatkan hasil belajar siswa kelas vii pada pembelajaran pai di smp al-hikam sendang mulyo,” Berk. Ilm. Pendidik., vol. 4, no. 2, 2024.
Prof.Dr.Sugiyono, “Metode Penelitian Kualitatif (Untuk penelitian yang bersifat: eksploratif, enterpretif, interaktif dan konstruktif),” CV. Alf., pp. 1–274, 2023, [Online]. Available: http://belajarpsikologi.com/metode-penelitian-kualitatif/
Z. Abbdussamad, Metode Penelitian Kualitatif. CV. syakir Media Press, 2021.
F. Fitriani and S. Watini, “Implementasi Media TV Sekolah dalam Mengembangkan Motivasi Belajar pada Anak Paud Pelita Hati,” JIIP - J. Ilm. Ilmu Pendidik., vol. 5, no. 8, pp. 2936–2941, 2022, doi: 10.54371/jiip.v5i8.786.
W. N. Sari, P. Gustanu, M. Suprayitno, R. Etriya, and C. A. Aprilia, “Penerapan Video Pembelajaran IPA dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa pada Pembelajaran Online Kelas V SD N Pulorejo 02,” JIIP (Jurnal Ilm. Ilmu Pendidikan), vol. 5, no. 8, pp. 2795–2800, 2022.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2024 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.