The Relationship between Self-Concept and Self-Esteem on the Assertive Behavior of Class XI at Sidoarjo Antarctic High School
Hubungan Konsep Diri Dan Harga Diri Pada Perilaku Asertif Remaja Kelas XI SMA Antartika Sidoarjo
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.5976Keywords:
Self Concept, Self Esteem, Assertive BehaviorAbstract
This research aims to determine the relationship between self-concept and assertive behavior in class XI students at Antarctica Sidoarjo High School. This research uses quantitative correlational research methods. The population in this study amounted to 504 classes. The self-concept data collection technique uses a self-concept scale, for self-esteem data uses a self-esteem scale, while for data on assertive behavior uses an assertive behavior scale. The research data analysis technique uses multiple correlation analysis. The results of Pearson correlation analysis show that there is a significant positive relationship between self-concept and assertive behavior, r=0.263, (p-value<.001) and between self-esteem and assertive behavior (r=0.333, p-value<.001). So it can be concluded that there is a unidirectional relationship between self-concept and self-esteem and assertive behavior, where the higher the level of self-concept and self-esteem of the research sample, the higher the level of assertive behavior they have. research sample.
Downloads
References
A. A. Kusumah and D. Rosiana, “Hubungan antara Self Esteem dengan Perilaku Asertif Siswa SMP di Kabupaten Cianjur,” Bandung Conf. Ser. Psychol. Sci., vol. 3, no. 2, pp. 1065–1070, 2023, doi: 10.29313/bcsps.v3i2.9514.
R. Margretta, H. Hasanuddin, and B. Hasmayni, “Hubungan Antara Harga Diri Dengan Perilaku Asertif Pada Remaja Di SMA Yayasan Pendidikan Citra Harapan Percut Sei Tuan,” Jouska J. Ilm. Psikol., vol. 1, no. 1, pp. 74–80, 2022, doi: 10.31289/jsa.v1i1.1103.
R. Nabilah and E. Rosalina, “Hubungan Antara Harga Diri Dengan Perilaku Asertif Pada Remaja Di Sma Negeri 5 Kota Jambi Relationship Between Self-Esteem With Assertive Behavior in Adolescent of Senior High School 5 Jambi City,” J. Psikol. Jambi, vol. 4, no. 2, pp. 33–42, 2019.
T. A. Y. U. Intari, “Perilaku Asertif Siswa Di Smp Srijaya Negara Palembang,” SKRIPSI Jur. Bimbing. dan Konseling Univ. Sriwij., 2018.
A. D. Wahyu and Muslikah, “Hubungan antara konsep diri dengan perilaku asertif siswa kelas XI,” J. Bimbing. Konseling, vol. 5, no. 2, pp. 168–182, 2019.
N. Aziizatun Nabillah and F. Hanurawan, “Association Between Self-esteem and Self-disclosure in Female University Students as Second Instagram Account Users in Malang,” KnE Soc. Sci., vol. 2022, no. ICoPsy, pp. 270–282, 2022, doi: 10.18502/kss.v7i18.12393.
M. Alberti, R., & Emmons, Your Perfect Righ: Assertive and Equality in Your Life and Relationships. Impact Publishers. 2017.
R. Y. Afif and A. Listiara, “Hubungan Antara Konsep Diri Dengan Asertivitas Pada Remaja Di Sma Islam Sultan Agung 1 Semarang,” J. EMPATI, vol. 7, no. 2, pp. 438–446, 2020, doi: 10.14710/empati.2018.21661.
M. A. Anfajaya and E. S. Indrawati, “Hubungan Antara Konsep Diri dengan Perilaku Asertif pada Mahasiswa Organisatoris Fakultas Hukum Universitas Diponegoro Semarang.,” J. Empati, vol. 5, no. 3, pp. 529–532, 2017.
G. Firdaus, “Hubungan Harga Diri Dengan Perilaku Asertif Pada Mahasiswa Fakultas Psikologi Uksw,” pp. 1–24, 2015, [Online]. Available: https://repository.uksw.edu/bitstream/123456789/8750/2/T1_802009051_Full text.pdf
R. Phonna, “Hubungan Konsep Diri Dengan Perilaku Asertif Pada Siswa SMA Negeri 7 Banda Aceh,” 2021.
R. Rasimin, A. Yusra, and H. Wahyuni, “Efektivitas Layanan Bimbingan Kelompok Berbasis Problem Based Learning untuk Meningkatkan Komunikasi Interpersonal Siswa,” Edukatif J. Ilmu Pendidik., vol. 3, no. 2, pp. 314–320, 2021, doi: 10.31004/edukatif.v3i2.261.
D. W. Astuti, “Hubungan Antara Regulasi Emosi dan Konsep Diri dengan Perilaku Asertif Siswa Kelas XI di Sma Negeri 3 Temanggung,” Skripsi, pp. 1–76, 2019.
R. Septiana Putri, “Hubungan Konsep Diri Dengan Perilaku Asertif Pada Mahasiswa Aktif Berorganisasi di Universitas Syiah Kuala Correlation Between Self-Concept And Assertiveness in Student Who Are Active in Organizations in Universitas Syiah Kuala,” JIM FKep, vol. VI, no. 1, 2022.
H. Agustiani, Psikologi perkmbangan pendekatan ekologi kaitannya dengan konsep diri dan penyesuaian diri pada remaja. 2006.
R. Nainggolan, “Hubungan Antara Konsep Diri Dengan Perilaku Asertif Pada Siswa Smk Global Mandiri Aceh Singkil,” 2021.
S. Damarhadi, M. Mujidin, and C. Prabawanti, “Gambaran Konsep Diri Pada Siswa SMA Ditinjau Berdasarkan Jenis Kelamin,” Psikostudia J. Psikol., vol. 9, no. 3, p. 251, 2020, doi: 10.30872/psikostudia.v9i3.4392.
P. S. Bella, Karina, F. Psikologi, U. Bhayangkara, and J. Raya, “Hubungan Self Esteem ( Harga Diri) Dengan Perilaku Asertif Pada Siswa,” 2023.
R. Qonita, “Hubungan Penerimaan Diri Dengan Harga Diri Pada Pengemis Di Pengemis Di Kota Banda Aceh,” no. June, 2020, doi: 10.24815/s-jpu.v2i1.13271.
N. Branden, The Psychology of Self-Esteem: A Revolutionary Approach to Self-Understanding That Launched a New Era in Modern Psychology Nathaniel. 1992. [Online]. Available: http://www.nber.org/papers/w16019
D. Andi Ibrahim, Asrul Haq Alang, Madi, Baharuddin, Muhammad Aswar Ahmad, METODOLOGI PENELITIAN. 2018.
Sugiyono, Metodologi Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R & D. 2020.
D. P. Fernanda and I. Darmawanti, “Hubungan Antara Konsep Diri Dengan Perilaku Asertif Pada Mahasiswa Psikologi Universitas Negeri Surabaya,” J. Penelit. Psikol., vol. 8, no. 9, pp. 116–125, 2021.
R. Muliati, “Konsep Diri , Kecerdasan Emosi dan Perilaku Asertif pada Siswa SMA Kelas X,” vol. 14, no. 1, pp. 1–4, 2021.
E. A. Jempormasse, “Hubungan Antara Harga Diri dan Asertifitas Dengan Perilaku Seksual Pada Remaja Putri SMA Negeri 9 Lempake Samarinda,” Psikoborneo J. Ilm. Psikol., vol. 3, no. 1, pp. 42–53, 2015, doi: 10.30872/psikoborneo.v3i1.3753.
R. Fisdayani, “Studi Identifikasi Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Harga Diri Pada Mahasiswa Pengguna Instagram Di Fakultas Psikologi Universitas Medan Area,” pp. 1–117, 2022, [Online]. Available: https://repositori.uma.ac.id/jspui/bitstream/123456789/17413/1/178600045 - Rizki Fisdayani Fulltext.pdf
N. Hasanah, S. W. Simarmata, S. H. Magfiroh, and J. Juliantina, “Pengaruh Hubungan Teman Sebaya Terhadap Perilaku Asertif Siswa Di Smks Putra Jaya Stabat,” J. Serunai Bimbing. dan Konseling, vol. 11, no. 2, pp. 53–57, 2022, doi: 10.37755/jsbk.v11i2.682.
D. P. Sari, I. Istiana, and N. S. Wahyuni, “Hubungan Pola Asuh Demokratis Dengan Perilaku Asertif Pada Remaja,” J. Penelit. Pendidikan, Psikol. Dan Kesehat., vol. 2, no. 2, pp. 148–157, 2021, doi: 10.51849/j-p3k.v2i2.111.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2024 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.