Strengthening Pancasila Student Profiles (P5) Project Implementation at Madrasah Ibtidaiyah
Implementasi Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila (P5) di Madrasah Ibtidaiyah
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.5945Keywords:
Independent Curriculum, Project for Strengthening Pancasila Student Profiles, Madrasah IbtidaiyahAbstract
This study aims to analyze the independent curriculum as an implementation of the project to strengthen the Pancasila learner profile (P5) in madrasah ibtidaiyah. The descriptive qualitative method was used to describe the process in this study. The research subject was taken from the head of curriculum with the permission of the principal of MIN 2 Pasuruan, which has been implementing the independent curriculum from the last 2 years. Although it has not been maximized, the school strives to be in line with the applicable curriculum. The results showed that P5 has been implemented at MIN 2 Pasuruan using the theme of local wisdom and sustainable style can help students develop the competencies and character of the Pancasila learner profile, in addition to project-based co-curricular activities designed to strengthen student competencies and character in accordance with the Pancasila learner profile in the independent curriculum.
Downloads
References
M. A. Fatah dan E. Zumrotun, “Implementasi Projek P5 Tema Kewirausahaan Terhadap,” Attadrib J. Pendidik. Guru Madrasah Ibtidaiyah, vol. 6, no. 2, hal. 365–377, 2023.
T. Nurjatisari, Y. Sukmayadi, dan T. Nugraheni, “Penguatan Profil Pelajar Pancasila melalui Kemasan Pertunjukan Seni pada Kurikulum Merdeka di Sekolah Dasar,” J. Obs. J. Pendidik. Anak Usia Dini, vol. 7, no. 4, hal. 4013–4024, 2023, doi: 10.31004/obsesi.v7i4.4836.
D. Yuzianah, P. Budi Darmono, S. Supriyono, dan H. Kurniawan, “Penerapan P5 Pada Kurikulum Merdeka Pada Jenjang Sd,” Taroa J. Pengabdi. Masy., vol. 2, no. 2, hal. 10–17, 2023, doi: 10.52266/taroa.v2i2.1069.
S. Susanto, E. T. S. Eliyanti, A. Aunurrahman, dan H. Halida, “Implementasi Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila di Sekolah Dasar,” JIIP - J. Ilm. Ilmu Pendidik., vol. 7, no. 2, hal. 1405–1409, 2024, doi: 10.54371/jiip.v7i2.3453.
S. Nuriya, T. E. Jatmikowati, dan M. Misyana, “Implementasi Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila,” J. Teknol. Pendidik., vol. 1, no. 1, hal. 46–57, 2023, doi: 10.47134/jtp.v1i1.35.
T. Suryadi dan D. Wahyudin, “Analisis Persepsi Guru Sekolah Dasar terhadap Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila di Kabupaten Sumedang,” Ideguru J. Karya Ilm. Guru, vol. 9, no. 2, hal. 557–565, 2024, doi: 10.51169/ideguru.v9i2.860.
S. D. Manusia, S. Prasarana, dan A. P. Wifi, “Jurnal Manajemen Pendidikan ( JMP ) Volume 12 Nomor 1 April 2023 SD Negeri Suruh 01 Kecamatan Suruh Kabupaten Semarang Manajemen Pendidikan Pascasarjana Universitas PGRI Semarang Implementasi Kebijakan Merdeka Belajar Di SD Negeri Suruh 01 Kecamatan Suruh,” vol. 12, no. 1, hal. 75–83, 2023.
L. Kutariani, “Implementasi Penguatan Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila Untuk Meningkatkan Kompetensi Guru Melalui Buzz Groupss Di Sd N 5 Sukasada,” Widyacarya J. Pendidikan, Agama dan Budaya, vol. 7, no. 1, hal. 38, 2023, doi: 10.55115/widyacarya.v7i1.2842.
Fatimah dan Nuryaningsih, Buku Ajar Buku Ajar. 2018.
R. M. R. Muflich dan M. Nursikin, “Pandangan John Dewey Dan Jean Piaget Terhadap Kurikulum Pendidikan: Perspektif Teori Pembelajaran Aktif Dan Konstruktivisme,” Afeksi J. Penelit. dan Eval. Pendidik., vol. 4, no. 6, hal. 614–621, 2023, doi: 10.35672/afeksi.v4i6.173.
K. Khuluqi, A. Zuhdi, dan H. Munawaroh, “Implementasi Kurikulum Merdeka Pada Pembelajaran Fiqih Kelas X di MAN 2 Wonosobo,” J. Inov. Glob., vol. 2, no. 3, hal. 496–521, 2024, doi: 10.58344/jig.v2i3.84.
K. Nafi’ah, “Manajemen Kurikulum Merdeka Belajar dalam Penguatan Profil Pelajar Pancasila di MIN 1 Banyumas,” J. Kependidikan, vol. 11, no. 1, hal. 47–60, 2023, doi: 10.24090/jk.v11i1.7901.
Y. Ekawati, Akmaluddin, dan Syarfuni, “Implementasi Kurikulum Merdeka untuk Meningkatkan Mutu Pendidikan pada Sekolah Dasar di Kota Sigli,” Arus J. Sos. dan Hum., vol. 4, no. 1, hal. 330–338, 2024, doi: 10.57250/ajsh.v4i1.405.
N. Hidayah dan E. Zumrotun, “Pemanfaatan Sampah Plastik Dalam Tema Gaya Hidup Berkelanjutan Pada Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila Di Sekolah Dasar,” J. Ris. dan Inov. Pembelajaran, vol. 4, no. 1, hal. 356–366, 2024, doi: 10.51574/jrip.v4i1.1369.
N. Kurniati, S. Halidjah, dan A. T. Priyadi, “Peran Orang Tua dalam Implementasi Kurikulum Merdeka di Sekolah Dasar Negeri 17 Kabupaten Sintang,” JPDI (Jurnal Pendidik. Dasar Indones., vol. 8, no. 3, hal. 112–117, 2023.
I. N. Siregar, P. T. Siagian, R. J. D. Dasuha, dan R. R. Ria, “Menumbuhkan Karakter, Etika, dan Moral Melalui Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila (P5) di SD,” J. Pendidik. Guru Sekol. Dasar, vol. 1, no. 3, hal. 9, 2024, doi: 10.47134/pgsd.v1i3.436.
E. Y. R. Pratiwi, R. Asmarani, L. Sundana, D. D. Rochmania, C. Z. Susilo, dan A. Dwinata, “Analisis Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar terhadap Pemahaman P5 bagi Siswa Sekolah Dasar,” J. Basicedu, vol. 7, no. 2, hal. 1313–1322, 2023, doi: 10.31004/basicedu.v7i2.4998.
B. Siswa, K. Iv, D. I. Sd, dan N. Kalicari, “3 1,2,3,” vol. 09, no. September, hal. 424–430, 2023.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2024 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.