Preprint has been published in a journal as an article
Preprint / Version 1

The Influence of Self-Regulation and Time Management on Academic Stress in Final Students at Muhammadiyah University of Sidoarjo


Pengaruh Regulasi Diri Dan Manajemen Waktu Terhadap Stres Akademik Pada Mahasiswa Akhir Universitas Muhammadiyah Sidoarjo

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.5806

Keywords:

Self Regulation, Time management, Academic Stress

Abstract

Academic stress in students arises due to learning activities and academic pressure, especially in final year students. This research aims to determine the influence of self-regulation and time management on academic stress. Using quantitative methods, descriptive analysis and multiple regression on 322 students of the Class of 2020 at Muhammadiyah University of Sidoarjo, it was found that self-regulation and time management had a significant effect on academic stress (F test = 1686.367, p<0.05). Inability to manage time well can increase academic stress, so a better understanding of time management is needed.

Downloads

Download data is not yet available.

References

I. Indria, J. Siregar, and Y. Herawaty, “Hubungan Antara Kesabaran Dan Stres Akademik Pada Mahasiswa Di Pekanbaru,” An – Nafs: Jurnal Fakultas Psikologi, vol. 13, no. 1, pp. 21–34, 2019.

G. A. Pertiwi, “Pengaruh Stres Akademik dan Manajemen Waktu Terhadap Prokrastinasi Akademik,” Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, vol. 8, no. 4, p. 738, 2020, doi: 10.30872/psikoborneo.v8i4.5578.

K. I. Perdana and H. E. Wijaya, “Regulasi Diri Dalam Belajar Sebagai Pediktor Resiliensi Akademik Mahasiswa Yang Sedang Menyusun Skripsi,” vol. 19, pp. 186–198, 2021.

Manab Abdul, “Memahami Regulasi Diri Sebuah Tinjauan Konseptual, Seminarase Psychology Dan Humanity,” Manajemen Pemasaran, In Media, Yogyakarta., vol. 5, no. 3, pp. 248–253, 2015.

Hariaty, V. Elita, and A. Dilaluri, “Gambaran Stres Pada Mahasiswa Tingkat Akhir Yang Sedang Mengerjakan Skripsi,” Jurnal Keperawatan Profesional (JKP), vol. 11, no. 1, pp. 1–7, 2023.

T. S. Nurfitriani and A. Setyandari, “Hubungan Regulasi Diri Dalam Belajar Terhadap Stres Akademik Mahasiswa KMPKS Yogyakarta,” Jurnal of Counseling and Personal Development, vol. 4, no. 1, pp. 1–11, 2022.

S. A. Musabiq and I. Karimah, “Gambaran Stress Dan Dampaknya Pada Mahasiswa,” Gambaran Stress Dan Dampaknya Pada Mahasiswa, vol. 20, no. 2, pp. 75–83, 2018.

C. A. Vinahapsari and Rosita, “Pelatihan manajemen waktu pada stres akademik pekerja penuh waktu,” Jurnal Bisnis Darmajaya, vol. 06, no. 01, pp. 20–28, 2020.

I. Febriana and E. Simanjuntak, “Self Regulated Learning Dan Stres Akademik Pada Mahasiswa,” Experientia: Jurnal Psikologi Indonesia, vol. 9, no. 2, pp. 144–153, 2021, doi: 10.33508/exp.v9i2.3350.

A. F. Himmah and N. Shofiah, “Pengaruh Self efficacy dan Manajemen Waktu Terhadap Stres Akademik Pada Siswa,” Journal of Indonesian Psychological Science (JIPS), vol. 1, no. 01, pp. 31–38, 2021, doi: 10.18860/jips.v1i01.14920.

K. Amitya, “Psikologi Pendidikan Membantu Siswa Tumbuh dan Berkembang,” Universitas Indonesia, 2019.

N. Z. Septiana, “Hubungan Antara Stres Akademik Dan Resiliensi Akademik Siswa Sekolah Dasar Di Masa Pandemi Covid-19 the Relationship Between Academic Stress and Academic Resilience of Primary School Students in the Pandemic Covid-19,” SITTAH: Journal of Primary Education, vol. 2, no. 1, pp. 49–64, 2021.

P. K. Putri, E. Risnawati, and P. Avati, “Stress Akademik Mahasiswa Semester Awal Dan Mahasiswa Semester Akhir: Studi Komparatif Dalam Situasi Pembelajaran Daring,” Jurnal Psikologi : Media Ilmiah Psikologi, vol. 20, no. 2, 2022, doi: 10.47007/jpsi.v20i2.232.

M. Dara, “Hubungan Antara Regulasi Diri Dengan Kecenderungan Prokrastinasi Dalam Menyelesaikan Skripsi Pada Mahasiswa Uin Ar Raniry Banda Aceh,” no. 8.5.2017, pp. 2003–2005, 2022.

Bayantari, “Regulasi Diri dalam Belajar dan Hubungannya dengan Stres Akademik Pada Mahasiswa Tingkat Pertama Fakultas Kedokteran,” vol. 6, pp. 609–618, 2022.

W. Musikhah and D. Nastiti, “Stres Akademik Mahasiswa Universitas Muhammadiyah Sidoarjo yang Kuliah Sambil Bekerja Angkatan 2021,” Journal of Islamic and Muhammadiyah Studies, vol. 2, pp. 1–6, 2022, doi: 10.21070/jims.v2i0.1543.

A. R. Affani, “Tingkat Stres Akademik Pada Mahasiswa Dalam Pembelajaran Daring Selama Pandemi Covid-19,” Universitas Muhammadiyah Malang, 2021.

Sari, “Manajemen Waktu pada Mahasiswa : Studi Kualitatif pada Mahasiswa Kedokteran Universitas Lampung Time Management in Students : Qualitative Studies in Medical Students University of Lampung,” Jurnal Kedokteran dan Kesehatan Universitas Lampung, vol. 1, no. 3, pp. 1–6, 2017.

Dwi Mulyani Mustika, “Hubungan Antara Manajemen Waktu Dengan Self Regulated Learning Pada Mahasiswa,” Educational Psychology Journal, vol. 2, no. 1, pp. 43–48, 2020.

Suaibah Rani Isnaini, “Hubungan Antara Regulasi Diri Dengan Prokrastinasi Pada Mahasiswa Yang Mengikuti Organisasi,” Universitas Muhammdiyah Malang, 2021.

Majrika Rika Yasufi, “Hubungan Antara Dukungan Sosial Dengan Stres Akademik Pada Remaja Sma Di Sma Yogyakarta,” Energies, vol. 6, no. 1, pp. 1–8, 2018.

Posted

2024-08-12