The Influence of Using Geoboard Media on The Ability to Recognize The Concept of Geometric Shape in Early Children 4-5 Years Old at Dharma Wanita Kalitengah Kindergarten
Pengaruh Penggunaan Media Geoboard Terhadap Kemampuan Mengenal Konsep Bentuk Geometri Pada Anak Usia Dini 4-5 Tahun di Tk Dharma Wanita Kalitengah
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.5803Keywords:
Geoboard Media, Ability to Know the Concept of Geometric Shapes, Children 4-5 Years OldAbstract
Geoboard is an effective learning tool for introducing geometric concepts to young children. Geoboard is a nailed board that is used to make geometric shapes with the help of rubber bands and geometric drawing cards. The aim of this research is to assess the ability of children aged 4-5 years in group A of Dharma Wanita Kindergarten Kalitengah in understanding the concept of recognizing geometry, especially regarding the use of geoboard media in the learning process. This research uses quantitative experimental research methods. Statistical tests were carried out using the N-Gain test using the SPSS 23 application. Based on the N-Gain test that was carried out, results were obtained in the high category. The results showed that using a geoboard had a significant influence on their ability to draw basic geometric shapes more precisely. The proper selection of learning media is crucial in influencing the understanding of geometric shapes concepts.
Downloads
References
A. Risnawati, “Pentingnya Pembelajaran Sains Bagi Pendidikan Anak Usia Dini,” Vol. 2, Pp. 513–515, 2020.
V. P. Zahrawanny And N. Fitria, “Persepsi Orang Tua Tentang Manfaat Paud Terhadap Dukungan Menyekolahkan Anak Di Lembaga Paud,” J. Anak Usia Dini Holistik Integr., Vol. 2, No. 1, P. 21, 2021, Doi: 10.36722/Jaudhi.V2i1.577.
Y. N. Sujiono, “Strategi Pendidikan Anak Usia Dini,” Pp. 96–100, 2013, [Online]. Available: Https://News.Ddtc.Co.Id/Strategi-Pendidikan-Pajak-Untuk-Anak-Usia-Dini-11555
H. Basri, “Kemampuan Kognitif Dalam Meningkatkan Efektivitas Pembelajaran Ilmu Sosial Bagi Siswa Sekolah Dasar,” J. Penelit. Pendidik., Vol. 18, No. 1, Pp. 1–9, 2018, Doi: 10.17509/Jpp.V18i1.11054.
R. Nugrahani, “Pengaruh Bermain Kreatif Tangram Terhadap Kemampuan Mengenal Bentuk Geometri Pada Anak Usia Dini,” Seling J. Progr. Stud. Pgra, Vol. 5, No. 1, Pp. 30–38, 2019.
F. Ramadhini And N. I. Mahdi, “Peningkatan Pemahaman Bentuk Geometri Anak Usia 5-6 Tahun Melalui Kegiatan Seni Dan Kerajinan Tangan (Art And Craft),” Forum Paedagog., Vol. 11, No. 1, Pp. 1–11, 2020, Doi: 10.24952/Paedagogik.V12i1.2597.
G. Gejard And H. Melander, “Mathematizing In Preschool,” Innov. Approaches Early Child. Math., Pp. 33–49, 2020, Doi: 10.4324/9780429331244-4.
U. Wartini, D. S. Aisyah, And N. Riana, “Peningkatan Kemampuan Mengenal Bentuk Geometri Melalui Permainan Papan Monopoli Pada Anak Usia 5-6 Tahun,” J. Ilm. Wahana Pendidik., Vol. 8, No. 14, Pp. 346–354, 2022.
Juni Setyo Utomo, “Konsep Matematika,” J. Chem. Inf. Model., Vol. 53, No. 9, Pp. 1689–1699, 2013.
K. Anggraini, “Analisis Kemampuan Mengenal Konsep Geometri Pada Anak Usia 5-6 Tahun Di Tk Al-Husna Pekanbaru,” J. Soc. Sci. Res., Vol. 3, Pp. 8959–8970, 2023.
C. Ngatilah, “Meningkatkan Kemampuan Matematika Tentang Mengenal Dan Menghitung Bentuk Geometri Dengan Media Kertas Warna,” Vol. 2, No. 1, Pp. 46–57, 2023.
R. H. Rasyadi, Zulkifli, And Y. Solfiah, “Pengaruh Media Menara Tancap Terhadap Kemampuan Mengenal Bentuk Geometri Pada Anak Usia Dini,” J. Pendidik. Tambusai, Vol. 6, Pp. 3049–3060, 2022, [Online]. Available: Https://Jptam.Org/Index.Php/Jptam/Article/Download/3347/2849/6451
N. Istiqomah And M. Maemonah, “Konsep Dasar Teori Perkembangan Kognitif Pada Anak Usia Dini Menurut Jean Piaget,” Khazanah Pendidik., Vol. 15, No. 2, P. 151, 2021, Doi: 10.30595/Jkp.V15i2.10974.
A. Laily, F. Jalal, And K. Karnadi, “Peningkatan Kemampuan Konsep Matematika Awal Anak Usia 4-5 Tahun Melalui Media Papan Semat,” J. Obs. J. Pendidik. Anak Usia Dini, Vol. 3, No. 2, P. 396, 2019, Doi: 10.31004/Obsesi.V3i2.214.
T. H. Solihah, R. Mugara, And E. Aprianti, “Meningkatkan Kemampuan Kognitif Anak Usia Dini Melalui Pengenalan Bentuk Geometri Berbantuan Media Geoboard Pada Kelompok B,” J. Ceria (Cerdas Energik Responsif Inov. Adapt., Vol. 4, No. 4, Pp. 394–399, 2021.
G. Dolhasair, S. Istiyati, And K. Karsono, “Penggunaan Media Geoboard (Papan Berpaku) Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Bangun Datar Pada Siswa Kelas Ii Sekolah Dasar,” J. Didakt. Dwija Indria, Vol. 5, No. 3, Pp. 111–118, 2017.
A. Mayasari, O. Arifudin, And E. Juliawati, “Implementasi Model Problem Based Learning (Pbl) Dalam Meningkatkan Keaktifan Pembelajaran,” J. Tahsinia, Vol. 3, No. 2, Pp. 167–175, 2022, Doi: 10.57171/Jt.V3i2.335.
L. Lastrijanah, T. Prasetyo, And A. Mawardini, “Pengaruh Media Pembelajaran Geoboard Terhadap Hasil Belajar Siswa,” Didakt. Tauhidi J. Pendidik. Guru Sekol. Dasar, Vol. 4, No. 2, P. 87, 2017, Doi: 10.30997/Dt.V4i2.895.
T. Theodoridis And J. Kraemer, No T. Theodoridis And J. Kraemer, No Analysis Of Covariance Structure In Health-Related Indicators Among The Elderly At Home Centered On Subjective Sense Of Health
F. Rahmadani, D. Suryana, And S. Hartati, “Pengaruh Media Sandpaper Letter Terhadap Kemampuan Mengenal Huruf Anak Di Tk Islam Budi Mulia Padang,” J. Ilm. Pesona Paud, Vol. 6, No. 1, P. 56, 2019, Doi: 10.24036/104545.
E. Chaithong And S. Sralump, “Adjusting For Precipitation Tolerances From Climate Models Under The Greenhouse Gas Emission Model A2 And B2,” J. King Mongkut’s Univ. Technol. North Bangkok, Pp. 153–164, 2016, Doi: 10.14416/J.Kmutnb.2015.08.002.
N. Mayang Sari, D. Chairilsyah, And Febrialismanto, “Pengaruh Penggunaan Media Geoboard Terhadap Kemampuan Mengenal Konsep Bentuk Geometri Pada Anak Usia 5-6 Tahun Di Tk Negeri Pembina 2 Kota Pekanbaru,” J. Early Child. Educ., Pp. 3–10, 2020.
F. Hazfia, “Pengaruh Media Geoboard Dan Puzzle Terhadap Kemampuan Geometri Pada Anak Usia Dini Di Tk Sl-Kautsar Jakarta Selatan,” Repository.Uinjkt.Ac.Id, Pp. 1–123, 2020.
A. N. Safrida Napitupulu, “Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Geoboard Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Keliling Dan Luas Bangun Datar Kelas Iii Sd,” Cybern. J. Educ. Res. Soc. Stud., Vol. 2, Pp. 103–113, 2021, Doi: 10.51178/Cjerss.V2i4.318.
N. Annisa And D. Suryana, “Pengaruh Alat Permainan Edukatif Smart Geoboard Terhadap Matematika Anak Usia 4-5 Tahun Di Taman Kanak-Kanak Kartini Kabupaten Kerinci,” Vol. Iii, No. 2, Pp. 59–69, 2023.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2024 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.