Prevention of Online Games Addiction Through Increasing Self Control
Pencegahan Adiksi Game Online Melalui Peningkatan Kontrol Diri
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.5795Keywords:
Addiction, Online game, Psychoeducation, Self ControlAbstract
Excessive use of online games will have a negative impact, namely triggering addiction or addiction to online games. The purpose of psychoeducation activities is to provide understanding to junior high school student participants about increasing student self-control in using online games. Psychoeducational activities begin with observations, interviews, pre-tests and post-tests as well as providing material related to self-control and online game addiction. There are several students who experience online game addiction, including 20 students in the severe category and 14 students in the low category. The result of psychoeducation activities is an increased understanding of self-control and online game addiction in junior high school students after being given psychoeducation.
Downloads
References
A. Zuaida, “Perubahan Tingkah Laku Remaja Akibat Kecanduan Game Online,” Malang, 2023. [Online]. Available: https://www.kompasiana.com/annyz02837/658181eede948f0ed23d7cf3/perubahan-tingkah-laku-remaja-akibat-kecanduan-game-online
H. Kolivand, S. Asadianfam, and D. Wrotkowski, “Investigation on the Impact of Video Games on People Who Use New Technology,” in TIOTC 2021: Emerging Technology Trends in Internet of Things and Computing, Erbil, Iraq: Springer, Mar. 2022, pp. 365–379. doi: 10.1007/978-3-030-97255-4_27.
A. Fitriani, R. Supradewi, U. Islam, and S. Agung, “Desensitisasi Sistematis dengan Relaksasi Zikir untuk Mengurangi Gejala Kecemasan pada Kasus Gangguan Fobia,” vol. 3, pp. 75–88, 2019.
R. P. Trisnani and S. Y. Wardani, Stop Kecanduan Game Online. 2018.
D. Shah, Understanding the Nature of Internet Overuse as an Addictive Disorder or a Compulsion: An Exploratory Study. Vadodara: The Maharaja Sayajirao University of Baroda, 2020. Accessed: Aug. 02, 2024. [Online]. Available: https://www.proquest.com/openview/5e67e395792e848d9d81699d5440128a/1?pq-origsite=gscholar&cbl=2026366&diss=y
A. Purwo Hartanto, A. Tamyizatun Nisa, and N. Astuti Agustriyana, “Intervensi Play Therapy Untuk Mengatasi Trauma Kekerasan Pada Anak Usia Dini,” G-Couns: Jurnal Bimbingan dan Konseling, vol. 1, no. 2, pp. 1–12, 2019, doi: 10.31316/g.couns.v1i2.49.
Zulfah, “Karakter: Pengembangan Diri,” IQRA: Jurnal Pendidikan Agama Islam, vol. 1, no. 1, pp. 28–33, 2021.
M. Syaefudin and W. P. Bhakti, “Pembentukan Kontrol Diri Siswa Dengan Pembiasaan Zikir Asmaul Husna Dan Shalat Berjamaah,” Jurnal Perawi : Media Kajian Komunikasi Islam, vol. 3, no. 1, pp. 79–102, 2020.
R. Mauludiyah and E. Darminto, “Pengaruh Kontrol Diri pada Tingkat Kecanduan Bermain Game Online Peserta Didik SMP Negeri 1 Tulangan Sidoarjo,” Jurnal BK UNESA, vol. 11, no. 4, pp. 436–444, 2020.
I. Lenaini and R. Artikel, “Teknik Pengambilan Sampel Purposive Dan Snowball Sampling Info Artikel Abstrak,” Jurnal Kajian, Penelitian & Pengembangan Pendidikan Sejarah, vol. 6, no. 1, pp. 33–39, 2021.
H. S., “Gambaran Kecanduan Bermain Game Online ( Iat ) Pada Remaja Di Sma Panca Budi Medan Skripsi Oleh : Rizka Hardiningsih Fakultas Psikologi Universitas Medan Area Medan,” 2020.
T. A. Fitri, T. H. Putri, and N. A. Yulanda, “Hubungan Kontrol Diri Terhadap Kecanduan Game Online Pada Remaja,” Tanjungpura Journal of Nursing Practice and Education, vol. 3, no. 2, pp. 40–50, 2021.
E. Y. Ferdian and F. D. Wulandari, “Implementasi Teknik Self Control Untuk Mengurangi Kecanduan Game Online Pada Peserta Didik Di Masa Pandemi Covid-19,” Jurnal Bikotetik (Bimbingan dan Konseling: Teori dan Praktik), vol. 5, no. 1, pp. 6–12, 2021, doi: 10.26740/bikotetik.v5n1.p6-12.
Nurul Fitriani, Adhim Vayla Rahmadio Mijaya, Ad’ha Ramadhani, Iqlimatul Inayah Ya’kub, Muhrajan Piara, and I. Irdianti, “Intervensi Psikoedukasi Kecanduan Gadget Pada Murid Sit Al-Fathanah,” Joong-Ki : Jurnal Pengabdian Masyarakat, vol. 2, no. 3, pp. 662–668, 2023, doi: 10.56799/joongki.v2i3.2086.
R. Renidayati and S. Suhaimi, “Program Assertivenes Training dan Program Psiko Edukasi Keluarga sebagai Model dalam Prevensi Adiksi Game Online pada Remaja di Kota Padang,” Jurnal Sehat Mandiri, vol. 13, no. 1, pp. 10–17, Jun. 2018, doi: 10.33761/jsm.v13i1.8.
A. D. Pratanti and Wiryo Nuryono, S.Pd., M.Pd, “Studi Kepustakaan Konseling Keluarga Untuk Mengurangi Kecanduan Game Online Pada Peserta Didik,” Studi Kepustakaan Konseling Keluarga untuk Mengurangi Kecanduan Game Online pada Peserta Didik, vol. 12, no. 1, pp. 624–640, 2021.
W. Ningsih and E. Hidayati, “Penerapan Prosedur Denda Dan Psikoedukasi Pola Asuh Untuk Menurunkan Internet Gaming Disorder Pada Anak,” Jurnal Sudut Pandang, vol. 2, no. 12, Art. no. 12, Dec. 2022.
F. Emria, “Konsep Adiksi Game Online dan Dampaknya terhadap Masalah Mental Emosional Remaja Serta Peran Bimbingan Dan Konseling,” 2018.
R. Rosini, A. Langari, and A. Y. Maulana, “Peningkatan Pengetahuan ‘Dampak Negatif Game Online’ Melalui Media Poster Pada Siswa Smpn 79 Jakarta,” Journal of Documentation and Information Science, vol. 6, no. 2, Art. no. 2, Sep. 2022, doi: 10.33505/jodis.v6i2.219.
A. K. Huda, R. Sugiarti, and A. Nusandari, “Adiksi Internet Dan Kontrol Diri Dengan Kedisiplinan Siswa,” Reswara Journal of Psychology, vol. 2, no. 1, Art. no. 1, Apr. 2023, doi: 10.26623/rjp.v2i1.5963.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2024 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.