Preprint has been published in a journal as an article
Preprint / Version 1

The Influence of Emotional Intelligence Toward Learning Motivation at Special Sports Classes (KKO) at SMP Negeri 2 Sidoarjo


Pengaruh Kecerdasan Emosional Terhadap Motivasi Belajar pada Kelas Khusus Olahraga (KKO) di SMP Negeri 2 Sidoarjo

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.5630

Keywords:

Special Sports Classes, Emotional Intellegence, Learning Motivation

Abstract

The balance between intellectual intelligence and emotional intelligence is predictor of success in the student learning process at school. This research was conducted for find out whether emotional intelligence influences students' learning motivation. The research method uses quantitative quasi-experiment with a one group design pretest and posttest using psychoeducational interventions related to self-management. The population in this study were students from class VII and VIII who came from class specifically for sports at SMP Negeri 2 Sidoarjo with a sample size of 38 people. Collection data was carried out through a Likert scale questionnaire. Hypothesis testing uses techniques paired sample T-Test tested using JASP version 17 tools. Research results shows that emotional intelligence has a significant positive effect on student learning motivation with a significance value in hypothesis testing of 0.023 < 0.05, so it can be concluded that there is an influence of providing psychoeducation increasing student learning motivation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

F. A. Halawa and F. Fensi, “Pengaruh Kecerdasan Emosi, Lingkungan Sekolah Terhadap Motivasi Belajar Dan Dampaknya Terhadap Prestasi Belajar Siswa,” Jurnal Pengabdian dan Kewirausahaan, vol. 4, no. 2, pp. 98–111, 2020, [Online]. Available: https://journal.ubm.ac.id/index.php/pengabdian-

W. K. Anam, “Hubungan Antara Kecerdasan Emosional Dengan Motivasi Belajar,” Jurnal Dimar, vol. 2, no. 1, pp. 94–108, Dec. 2020.

A. Z. Sarnoto and S. Romli, “Pengaruh Kecerdasan Emosional (EQ) Dan Lingkungan Belajar Terhadap Motivasi Belajar Siswa SMA Negeri 3 Tangerang Selatan,” Jurnal Pendidikan Islam, vol. 1, no. 1, 2019.

R. Nurlaeliah, T. Prasetyo, and W. Firmansyah, “Pengaruh Kecerdasan Emosional Terhadap Motivasi Belajar Peserta Didik Sekolah Dasar Gugus III Kecamatan Caringin,” Jurnal Penelitian & Artikel Pendidikan, vol. 13, no. 1, pp. 2579–4965, Jun. 2021, [Online]. Available: http://journal.ummgl.ac.id/nju/index.php/edukasi

H. F. Umniah, “Hubungan Motivasi Belajar Dengan Hasil Belajar Mata Pelajaran Akidah Akhlak Siswa Kelas XI Madrasah Aliyah Ma’arif 1 Punggur Tahun Pelajaran 2018/2019,” Skripsi, Institut Agama Islam Negeri Metro, Metro, 2018.

D. T. Santosa and T. Us, “Faktor-Faktor Penyebab Rendahnya Motivasi Belajar Dan Solusi Penanganan Pada Siswa Kelas XI Jurusan Teknik Sepeda Motor,” Jurnal Pendidikan Teknik Otomotif Edisi XIII, no. 2, 2016.

Basri and F. Aldina, “Hubungan Antara Kecerdasan Emosional Dengan Motivasi Belajar Pada Mahasiswa,” Jurnal Sains Riset (JSR), vol. 9, no. 3, 2019.

Alfonso, “Motivasi Belajar Peserta Didik Jenjang Pendidikan Dasar Daerah 3T Kabupaten Bengkayang Di Masa Pandemi Covid-19,” Jurnal Pendidikan Informatika dan Sains, vol. 10, no. 2, pp. 133–143, Dec. 2021, doi: 10.31571/saintek.v10i2.3379.

U. Lutfiyah, “Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Motivasi Belajar IPS Siswa Kelas V Di SDIT Insan Mulia Tangerang Selatan,” Skripsi, Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah, Jakarta, 2014.

A. Chandra, “Hubungan Antara Kecerdasan Emosional Dengan Motivasi Belajar Pada Mahasiswa,” Jurnal Psikologi Konseling, vol. 10, no. 1, 2017.

Juliana and Y. A. Rozali, “Pengaruh Kecerdasan Emosional Terhadap Motivasi Belajar Pada Remaja,” Jurnal Psikologi, Sep. 2017.

M. Safari and A. Hestaliana, “The Effect Of Emotional Intelligence On The Learning Achievement Of Inshafuddin Junior High School Students In Terms Of Gender,” Jurnal Ilmiah Pendidikan Anak, vol. IV, no. 6, 2019.

A. M. Ibad, “Hubungan Antara Kecerdasan Emosional Dengan Motivasi Belajar Peserta Didik Kejar Paket C Di PKBM Al-Futuh Kecamatan Tikung Kabupaten Lamongan,” Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, vol. 1, no. 1, pp. 0–151, 2017.

N. Anugra, S. B. Thalib, and F. Daud, “Pengaruh Kecerdasan Emosional Terhadap Motivasi Dan Hasil Belajar Biologi Siswa IPA MAN Di Kota Makasar,” Prosiding Seminar Nasional Biologi dan Pembelajarannya, pp. 545–550, 2018, Accessed: Feb. 08, 2024. [Online]. Available: https://ojs.unm.ac.id/semnasbio/article/view/7188/4166

Risdayanti and Duryati, “Pengaruh Kecerdasan Emosional Terhadap Motivasi Belajar Siswa Yang Bersekolah Tatap Muka Pada Masa Pandemi Covid-19,” Nusantara: Jurnal Ilmu Pengetahuan Sosial, vol. 9, no. 2, pp. 502–510, 2022, doi: 10.31604/jips.v9i2.2022.502-510.

N. M. O. Pristiwati, “Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kecerdasan Emosional Siswa Pada Pembelajaran Seni Tari Di SDN Debong Lor Kota Tegal,” Skripsi, Universitas Negeri Semarang, Semarang, 2017.

B. Laia, “Hubungan Kecerdasan Emosional Dengan Motivasi Belajar IPS Terpadu Siswa SMP Negeri 2 Amandraya,” Jurnal Education and Development , vol. 9, no. 2, pp. 511–516, 2021.

Nuraisyiah, Nurjannah, and A. Rijal, “Pengaruh Kecerdasan Emosional Terhadap Motivasi Belajar Siswa Program Keahlian Akuntansi,” Jurnal Kajian, Penelitian dan Pengembangan Kependidikan, vol. 13, no. 2, pp. 218–225, Sep. 2022, doi: DOI: 10.31764.

F. A. Sidik, E. I. Febriandari, and A. Setiawan, “Pengaruh Kecerdasan Emosional Terhadap Motivasi Belajar Matematika Siswa Kelas IV SD Negeri 1 Ngulankulon,” Jurnal Bidayatuna, vol. 3, no. 2, Sep. 2020, [Online]. Available: http://www.ejournal.iaisyarifuddin.ac.id/index.php/bidayatuna/article/view/3

T. D. Hastjarjo, “Rancangan Eksperimen-Kuasi,” Buletin Psikologi, vol. 27, no. 2, p. 187, Dec. 2019, doi: 10.22146/buletinpsikologi.38619.

H. Hasbahuddin and R. Rosmawati, “Implementasi Teknik Pengelolaan Diri Untuk Meningkatkan Kedisiplinan Siswa,” KONSELING: Jurnal Ilmiah Penelitian dan Penerapannya, vol. 1, no. 1, Oct. 2019, doi: 10.31960/konseling.v1i1.325.

A. Purwanto, “Teknik Self Management Untuk Meningkatkan Kecerdasan Emosional Siswa Di Panti Asuhan Yatim Muhammadiyah Grogol Sukoharjo,” Skripsi, Universitas Islam Negeri Raden Mas Said Surakarta, Surakarta, 2022. Accessed: Feb. 08, 2024. [Online]. Available: https://eprints.iain-surakarta.ac.id/3305/1/ADI%20PURWANTO_171221111_SKRIPSI.pdf

H. Retnawati, “Teknik Pengambilan Sampel,” Yogyakarta.

lu’lu Ailiyazzahro, “Pengaruh Motivasi Belajar Terhadap Prestasi Akademik Musyrif-Musyrifah Pusat Ma’had Al-Jami’ah,” Skripsi, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang, Malang, 2016.

M. F. Faizi, “Pengaruh Kecerdasan Emosional Terhadap Motivasi Belajar Matematika Siswa Kelas IV Sekolah Dasar Islam Babussalam Kecamatan Durenan Kabupaten Trenggalek Tahun Ajaran 2017/2018,” Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, vol. 3, no. 2, Dec. 2018.

S. Rahmah Nusa Fitria, I. Mariana Harahap, and S. Agustina, “Kecerdasan Emosional Pada Anak Usia Remaja,” JIM FKep, vol. VI, no. 4, 2022.

Posted

2024-08-05