Interpersonal Communication between Parents and Children with Bullying Behavior in Junior High School Students 3 Candi
Komunikasi Interpersonal Orangtua dan Anak dengan Perilaku Bullying pada Siswa SMPN 3 Candi
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.5610Keywords:
Parent and Child Interpersonal Communication, Bullying Behavior, Middle School StudentsAbstract
The purpose of this study is to determine the relationship between interpersonal communication between parents and children with bullying behavior. This research method is quantitative with a population of 51 students of SMPN 3 Candi and a sample of 51 students. Determination of the sample using a saturated sample technique. The variables in this study are interpersonal communication between parents and children and bullying behavior variables. Data collection in this study used two Likert scale psychological preparation scales adopted from previous research. The hypothesis in this study is that there is a negative relationship between interpersonal communication between parents and children and bullying behavior. The results showed that there is a negative relationship between interpersonal communication between parents and children with bullying behavior at Junior High School Students 3 Candi with a value of r = -0.395 with a significance value of 0.004 (p < 0.05).
Downloads
References
M. Muslich, Pendidikan karakter: menjawab tantangan krisis multidimensional. Bumi Aksara, 2022.
Detik, “Kasus Penganiayaan 2 Siswa SMP Advent oleh Seniornya,” Detik.com, Pasuruan, Apr. 2022. [Online]. Available: https://www.detik.com/jatim/hukum-dan-kriminal/d-6022444/perjalanan-kasus-penganiayaan-2-siswa-smp-advent-yang-kini-berakhir-damai
S. Wahyuni and Y. K. Asra, “Kecenderungan anak menjadi pelaku dan korban bullying ditinjau dari kualitas kelekatan dengan ibu yang bekerja,” Marwah J. Perempuan, Agama dan Jender, vol. 13, no. 1, pp. 1–20, 2014.
B. A. Putra, “Hubungan Kontrol Diri Dengan Perilaku Bullying Pada Siswa Kelas VII SMP X,” Universitas Muhammadiyah Sidoarjo, 2021.
E. Harahap and N. M. I. Saputri, “Dampak psikologis siswa korban bullying di SMA Negeri 1 Barumun,” RISTEKDIK J. Bimbing. Dan Konseling, vol. 4, no. 1, pp. 68–75, 2019.
S. Seppy, “Hubungan Separation Anxiety dan Depresi Terhadap Perilaku bullying di Sekolah Berbasis Agama.” Universitas Islam Riau, 2018.
R. M. Kowalski and S. P. Limber, “Psychological, physical, and academic correlates of cyberbullying and traditional bullying,” J. Adolesc. Heal., vol. 53, no. 1, pp. S13–S20, 2013.
KPAI, “Sejumlah Kasus Bullying Sudah Warnai Catatan Masalah Anak di Awal 2020, Begini Kata Komisioner KPAI,” KPAI.go.id, Jakarta, 2020. [Online]. Available: https://www.kpai.go.id/publikasi/sejumlah-kasus-bullying-sudah-warnai-catatan-masalah-anak-di-awal-2020-begini-kata-komisioner-kpai
F. Arif and S. Wahyuni, “Hubungan kelekatan pada ibu, ayah, dan teman sebaya dengan kecenderungan anak menjadi pelaku dan korban bullying,” J. Psikol. ulayat, vol. 4, no. 2, pp. 122–140, 2017.
A. Huneck, Bullying: A cross-cultural comparison of one* American and one Indonesian elementary school. Union Institute and University, 2007.
S. Q. Aini, “Fenomena Kekerasan di Sekolah (School Bullying) pada Remaja di Kabupaten Pati,” J. Litbang Media Inf. Penelitian, Pengemb. Dan IPTEK, vol. 12, no. 1, pp. 51–60, 2016.
I. Usman, “Kepribadian, komunikasi, kelompok teman sebaya, iklim sekolah dan perilaku bullying,” Humanit. J. Psikol. Indones., vol. 10, no. 1, pp. 49–60, 2013.
N. Nurida, “Analisis perilaku pelaku Bullying dan upaya penanganannya (studi kasus pada siswa Man 1 Barru),” Indones. J. Educ. Sci., vol. 1, no. 1, pp. 25–31, 2018.
M. Maimuna and O. Oktariani, “Komunikasi Interpersonal Orang Tua Dengan Remaja Awal Untuk Meningkatkan Rasa Percaya Diri,” UNES J. Soc. Econ. Res., vol. 7, no. 2, pp. 44–53, 2022.
I. Shalahuddin and A. N. Faijurahman, “Hubungan antara siswa dari keluarga broken home dengan perilaku menyimpang di SMA Ciledug Al-Musaddadiyah Garut,” Holistik J. Kesehat., vol. 12, no. 1, pp. 38–44, 2018.
Sugiyono, Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: PT Alfabet, 2016.
F. L. Issom and F. Damayanti, “Pengaruh komunikasi interpersonal orang tua-anak terhadap agresi siswa kepada guru,” JPPP-Jurnal Penelit. dan Pengukuran Psikol., vol. 9, no. 1, pp. 1–7, 2020.
N. Herawati and D. Deharnita, “Gambaran faktor-faktor penyebab terjadinya perilaku bullying pada anak,” NERS J. Keperawatan, vol. 15, no. 1, pp. 60–66, 2019.
H. Sulistyorini, “Hubungan Antara Komunikasi Interpersonal Orang Tua Dengan Perilaku Bullying Pada Remaja.” Universitas Muhammadiyah Surakarta, 2016.
E. Suryadinata, “Proses komunikasi interpersonal antara orang tua tunggal (ibu) dengan anak dalam mempertahankan intimacy,” J. E-Komunikasi, vol. 4, no. 2, 2016.
N. Ernaningtyas, T. Ratnaningsih, and S. Indahtul Laili, “Hubungan Self Efficacy Dengan Bullying Pada Siswa Kelas VII Di Madrasah Tsanawiyah Al-Ihsan Krian Sidoarjo.” Perpustakaan Universitas bina sehat, 2022.
S. I. A. Tawaa and S. M. J. Silaen, “Hubungan antara kecerdasan emosional dan empati dengan perilaku bullying pada siswa smp negeri 242 lenteng agung jakarta selatan,” IKRA-ITH Hum. J. Sos. dan Hum., vol. 4, no. 2, pp. 24–34, 2020.
S. Salmi, R. Hariko, and A. Afdal, “Hubungan kontrol diri dengan perilaku bullying siswa,” Couns. J. Bimbing. Dan Konseling, vol. 8, no. 2, pp. 88–99, 2019.
F. Apsari and N. Prihartanti, “Hubungan antara harga diri dan disiplin sekolah dengan perilaku bullying pada remaja.” Universitas Muhammadiyah Surakarta, 2013.
M. Handayani, “Pencegahan kasus kekerasan seksual pada anak melalui komunikasi antarpribadi orang tua dan anak,” J. Ilm. Visi, vol. 12, no. 1, pp. 67–80, 2017.
S. Maslihah, “Studi tentang hubungan dukungan sosial, penyesuaian sosial di lingkungan sekolah dan prestasi akademik siswa SMPIT Assyfa Boarding School Subang Jawa Barat,” J. Psikol. Undip, vol. 10, no. 2, 2011.
M. A. Tidore, “Hubungan Dukungan Emosional Orang Tua Dengan Perilaku Bullying Pada Remaja Di SMP PGRI Kasihan Bantul Yogyakarta.” Universitas Alam Ata Yogyakarta, 2018.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2024 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.