Application of Inquiry Learning to Improve Critical Thinking Skills of 5-6 Year Old Children
Penerapan Pembelajaran Inquiry Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Anak Usia 5-6 Tahun
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.5609Keywords:
critical thinking skills, inquiry learning, classroom action researchAbstract
The purpose of this study was to improve the critical thinking skills of children aged 5-6 years at Dharma Wanita Persatuan Balonggabus Kindergarten through the application of inquiry learning. This research is a classroom action research that uses the Kemmis and Mc. Taggart model which was conducted 4 times a meeting. The subject of this research is group B at Dharma Wanita Persatuan Balonggabus Kindergarten, totaling 22 children consisting of 12 male and 10 female. Pre-action research was conducted to determine the results of the initial percentage of critical thinking skills of children aged 5-6 years through inquiry learning. The results showed that the class average in pre-intervention was 32.22%, increased in cycle I which amounted to 70.05%, and in cycle II amounted to 93.45%. The results showed that inquiry learning can improve the critical thinking skills of children aged 5-6 years.
Downloads
References
N. Azizah and S. S. Edie, “Pendekatan Problem Solving Laboratory Untuk Meningkatkan Kreatifitas dan Hasil Belajar Siswa Kelas XI MA Al Asror Gunungpati Semarang,” Unnes Phys Educ J, vol. 3, no. 3, pp. 77–83, 2014.
A. Susanto, Perkembangan Anak Usia Dini Pengantar dalam Berbagai Aspeknya. Jakarta: Grup Media Kencana Prenada, 2014.
T. Kusayang, “Penggunaan Media Papan Flanel dalam Mengembangkan Kemampuan Berhitung Anak di TK Mutiara Al-Madani Kota Sungai Penuh,” Innov J Relig Innov Stud, vol. 17, no. 2, pp. 189–206, 2019, doi: 10.30631/innovatio.v17i2.55.
Menkes, “PERATURAN MENTERI KESEHATAN REPUBLIK INDONESIA NOMOR 62 TAHUN 2015 TENTANG PEDOMAN STIMULASI KOGNITIF PADA ANAK BERBASIS KECERDASAN MAJEMUK DENGAN,” indonesia, 2015.
J. J. Beaty, Observasi perkembangan anak usia dini. Jakarta: Kencana Prenamed Grup, 2015.
S. Rahma, Analisis Berpikir Kritis Peserta didik Dengan Pembelajaran Socrates Konstektual Di SMP Negeri 1 Padangratu Lampung Tengah. Lampung: Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung, 2017.
A. Susanto, Teori belajar pembelajaran di sekolah dasar. Jakarta: Fajar Interpratama Mandiri, 2013.
D. Yulianti, Bermain sambil belajar sains di taman kanak-kanak. Jakarta: PT. Indeks, 2010.
R. Fristadi and H. Bharata, “Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Dengan Problem Based Learning,” Semin Nas Mat dan Pendidik Mat UNY 2015, pp. 597–602, 2015.
C. Anggreani, “Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Melalui Metode Eksperimen Berbasis Lingkungan (Penelitian Tindakan di Kelompok B PAUD Mentari, Kab. Bengkulu Selatan, Tahun 2014/ 2015) CHRESTY,” J Pendidik Usia Dini, vol. 9, no. 2, pp. 343–360, 2015.
D. Natalina, “Menumbuhkan Perilaku Berpikir Kritis Sejak Anak Usia Dini,” Cakrawala Dini, vol. 5, no. 1, pp. 1–6, 2015.
F. Fahmawati and R. Komala, “Pengaruh Model Pembelajaran Survey, Question, Read, Recite, Review (SQ3R) dan Kemampuan Berpikir Kritis terhadap Hasil Belajar Peserta Didik SMA The Effect of the Survey, Question, Read, Recite Review (SQ3R) Learning Model and the Ability Of Crithical Thi,” J Pendidik Biol, vol. 10, no. 5, p. 55, 2017.
W. Nadar, “Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Dengan Penggunaan Strategi Inkuiri,” J Ilmu Pendidik STKIP Kusumanegara, vol. 9, no. 2, pp. 129–144, 2018.
A. k Ainingrum, Pengembangan Kognitif Anak Melalui Strategi Pembelajaran Inkuiri Anakkelompok B Di Tk Pertiwi Keprabon Polanharjo Klaten Tahun Pelajaran 2013/2014. Universitas Muhammadiyah Surakarta., 2014.
S. M. Ningsih and S. Bambang, “Implementasi Model Pembelajaran Process Oriented Guided Inquiry Learning (POGIL) untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa,” Unnes Phys Educ Journa, vol. 1, no. 2, pp. 44–52, 2012.
Farida Rohayani, “Model Pembelajaran Inkuiri untuk Pendidikan Anak Usia Dini,” Golden Age J Ilm Tumbuh Kembang Anak Usia Dini, vol. 3, no. 1, pp. 43–52, 2018.
K. Anam, Pembelajaran Berbasis Inkuiri Metode dan Aplikasi. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2017.
M. Ulfah and Y. Khoerunnisa, “Pengaruh Penggunaan Strategi Pembelajaran Inquiry Terhadap Kecerdasan Naturalis Anak Usia Dini di Kabupaten Majalengka,” Al-Athfal J Pendidik Anak, vol. 4, no. 1, pp. 31–50, 2018, doi: 10.14421/al-athfal.2018.41-03.
Y. Ariyana, A. Pudjiastuti, R. Bestary, and Zamroni, Buku Pegangan Pembelajaran Keterampilan Berpikir Tingkat Tinggi Berbasis Zonasi. 2018. [Online]. Available: https://repositori.kemdikbud.go.id/11316/1/01._Buku_Pegangan_Pembelajaran_HOTS_2018-2.pdf
P. P. Astutik, “Integrasi Penguatan Pendidikan Karakter (PPk) Dan Higer Order Thinking Skills (HOTS) dalam Pembelajaran Tematik SD,” Fip Unm, pp. 343–354, 2016.
A. Sindi and A. Kristanto, “Pengaruh Metode Inkuiri Terhadap Kemampuan Sains Anak Kelompok B,” J PAUD Teratai, vol. 2, no. 2, pp. 44–48, 2015.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2024 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.