DOI of the published article https://doi.org/10.26858/publikan.v14i2.63644
Increasing Elementary School Students' Self-Confidence Through Interpersonal Intelligence Psychoeducation
Peningkatan Kepercayaan Diri Siswa Sekolah Dasar melalui Psikoedukasi Kecerdasan Interpersonal
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.5554Keywords:
Interpersonal Intelligence, Self-Confidence, Elementary School StudentAbstract
Self-confidence is a feeling of confidence in one's own abilities. Self-confidence is an important aspect in human life, especially for children. Having a sense of trust and confidence in yourself can make it easier for children to achieve success. However, the facts found are that many children do not fully have confidence and belief in their own abilities. So it is necessary to carry out psychoeducation regarding ways to increase self-confidence through interpersonal intelligence so that children are able to develop their potential. The targets for this psychoeducational activity were all 5th grade students at SD Negeri Anggaswangi I, totaling 34 students. The method used is quantitative with a one group pretest post-test design. The data obtained from the pretest and posttest were then analyzed using the paired sample t-test and obtained a result of 0.816, which means there is a significant difference between the pretest and posttest.
Downloads
References
L. Norvia, “Penerapan Pendekatan Learning By Doing Dalam Meningkatkan Rasa Kepercayaan Diri Siswa Sekolah Dasar Negeri 3 Tangkiling,” Palangka Raya, Sep. 2022.
I. U. Azmi, N. Nafi’ah, M. Thamrin, and A. Akhwani, “Studi Komparasi Kepercayaan Diri (Self Confidance) Siswa yang Mengalami Verbal Bullying dan Yang Tidak Mengalami Verbal Bullying di Sekolah Dasar,” Jurnal Basicedu, vol. 5, no. 5, pp. 3551–3558, Aug. 2021, doi: 10.31004/basicedu.v5i5.1389.
F. Murni, H. K. Marjo, and E. Wahyuningrum, “Pengaruh Penggunaan Media Menipulatif Pada Pembelajaran Matematika dan Kepercayaan Diri Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas III Sekolah Dasar,” ELSE (Elementary School Education Journal) Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar, vol. 6, pp. 439–459, Aug. 2022, doi: 10.30651/else.v6vi2i.13434.
V. Bolu Eoh, “Analisis korelasi antara Kepercayaan Diri dengan Komunikasi Interpersonal pada Siswa SMA,” 2023.
S. Pratiwi, “Pengaruh Prestasi Belajar Terhadap Kepercayaan Diri Siswa di Sekolah Menengah Pertama Negeri 2 Mlati,” Yogyakarta, Apr. 2018.
N. A. Ginting, H. Harun, and N. Nurmaniah, “Hubungan Kecerdasan Interpersonal dengan Kepercayaan Diri Anak Usia 5-6 Tahun,” Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, vol. 6, no. 5, pp. 4297–4308, May 2022, doi: 10.31004/obsesi.v6i5.2437.
W. Nanda, E. Saputra, and H. Prasetiawan, “Teknik Cognitive Defusion: Penerapan Intervensi Konseling Untuk Meningkatkan Percaya Diri Siswa,” Yogyakarta, Nov. 2017.
C. Pangestu, H. Sujati, H. Pendidikan, and S. Dasar, “Pengaruh self efficacy dan pengasuhan orang tua terhadap kepercayaan diri siswa,” 2020. [Online]. Available: http://journal.uny.ac.id/index.php/foundasia/index
Y. Alpian, S. Wulan Anggraeni, S. Priatin, and U. Buana Perjuangan Karawang, “Konsep Diri dengan Kepercayaan Diri Siswa Sekolah Dasar,” Jurnal Elementaria Edukasia, vol. 3, 2020.
N. Nailatul Faizah, “Pengaruh Dukungan Sosial Terhadap Kepercayaan Diri Dalam Metode Pembelajaran Daring Pada Mahasiswa Angkatan 2020 Fakultas Psikologi UIN Maulana Malik Ibrahim Malang,” 2021.
H. Antara et al., “Hubungan Antara Penerimaan Diri Dengan Kepercayaan Diri Dalam Interaksi Sosial Pada Remaja Penyandang Cacat Fisik di Panti Asuhan Bhakti Luhur Kecamatan Sukun Malang,” 2017.
Lutfia Saida, “Hubungan Konsep Diri dan Kecerdasan Interpersonal Dengan Kepercayaan Diri Siswa SMP Negeri 2 Jatiyoso Kabupaten Karanganyar Tahun 2012,” 2013.
R. Handini, “Kecerdasan Interpersonal Pada Siswa Kelas IV SD Negeri Kembaran Kulon I,” 2013.
Z. R. Alfy, Z. F. A’ini, and A. D. Baihaqie, “Pengaruh Kecerdasan Interpersonal dan Kepercayaan Diri terhadap Hasil Belajar Biologi Siswa SMA Negeri 42 Jakarta Timur,” EduBiologia: Biological Science and Education Journal, vol. 3, no. 2, p. 88, Jul. 2023, doi: 10.30998/edubiologia.v3i2.18572.
S. Salsabilla and A. A. Zafi, “Kecerdasan Interpersonal Peserta Didik Sekolah Dasar,” Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Dasar, vol. 7, no. 1, pp. 35–42, 2020, [Online]. Available: http://ejournal.radenintan.ac.id/index.php/terampil/index
W. Rahmina and A. Teiri Nurtiani dan Lina Amelia Program Studi Pendidikan Anak Usia Dini STKIP Bina Bangsa Getsempena Banda Aceh, “Analisis Kegiatan-Kegiatan Kecerdasan Interpersonal Anak Kelompok A di TK Cut Meutia Banda Aceh,” 2020.
S. H. Qowiyah, “Analisis Kecerdasan Interpersonal Anak Kelompok B,” 2020.
R. Rahmawati, G. Yarmi, L. S. Ardiasih, P. Dasar, U. Terbuka, and U. N. Jakarta, “Strategi Meningkatkan Keterampilan Berbicara Peserta Didik Kelas V Sekolah Dasar Melalui Peningkatan Kecerdasan Interpersonal dan Kepercayaan Diri,” SAP (Susunan Artikel Pendidikan, vol. 6, no. 1, 2021.
T. D. Hastjarjo, “Rancangan Eksperimen-Kuasi,” Buletin Psikologi, vol. 27, no. 2, p. 187, Dec. 2019, doi: 10.22146/buletinpsikologi.38619.
B. Alvin Hananto and E. Melini, “Mengukur Tingkat Pemahaman Pelatihan Desain Karakter dengan Quasi-Experiment One Group Pretest-Posttest Measuring the Level of Understanding of Character Design Training with Quasi-Experiment One Group Pretest-Posttest,” Jurnal Titik Imaji, vol. 6, no. 2, pp. 91–97, Nov. 2023, [Online]. Available: http://journal.ubm.ac.id/index.php/titik-imaji/
A. A. Ole and G. Dipan, “Hubungan kondisi lingkungan belajar di sekolah dan hasil belajar siswa,” Jurnal Inovasi Pembelajaran Matematika: PowerMathEdu (PME), vol. 02, no. 01, pp. 71–78, 2023.
Z. Fajri, “Peran Lingkungan Sekolah Terhadap Minat Belajar Siswa SD/MI,” Jurnal IKA, vol. 7, no. 2, Dec. 2019.
U. Nisa and R. Setianingsih, “Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Statistika Ditinjau dari Kecerdasan Intrapersonal dan Interpersonal,” Jurnal Penelitian Pendidikan Matematika dan Sains, vol. 3, no. 2, Jan. 2019, [Online]. Available: http://journal.unesa.ac.id/index.php/jppms/
T. S. Dana, N. Eva, and S. Andayani, “Kepercayaan Diri dan Kesejahteraan Psikologis Anggota Organisasi Mahasiswa,” Jurnal Psikologi Perseptual, vol. 7, 2022.
P. Sri Indah Yulia Dewi and N. Kurniati, “Pengaruh kepercayaan diri dan kemampuan komunikasi matematika terhadap hasil belajar matematika siswa,” Juni 2021 Journal of Mathematics Education and Application, vol. 1, p. 122, 2021, [Online]. Available: https://mathjournal.unram.ac.id/index.php/Griya/indexGriya
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2024 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.