The Influence of Perceptions and Knowledge of The People of Interest in Being Islamic Bank Costomers
Pengaruh Persepsi dan Pengetahuan Masyarakat Terhadap Minat Menjadi Nasabah Bank Syariah
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.552Keywords:
perception, Knowledge, interest in becoming a customer of a sharia bankAbstract
The purpose of this study is to find out and test the influence of public perception and knowledge on the interest in becoming a customer of a Sharia bank. The perception and knowledge possessed by the public is an important factor for Islamic banking institutions. If the public has good knowledge, the public will perceive Islamic banks as not the same as conventional banks, so that it will arouse public interest in becoming customers of Islamic banks. This research used quantitative methods by providing questionnaires to 103 people in Sukodono District. The results of the study were processed using SPSS software version 22 which showed that perception directly affects the interest in becoming a customer of a Sharia bank, public knowledge directly affects the interest in becoming a customer of a Sharia bank and public perception and knowledge simultaneously affects the interest in becoming a customer of a Sharia bank.
Downloads
References
L. P. K. Syariah, “Laporan Perkembangan Keuangan Syariah,” 2021.
P. Syariah, “Statistika Perbankan Syariah,” 2022.
Y. M. Faha, M. Masruchin, and F. N. Latifah, “The Influence of Religiosity and Customer Perception on Interest in Savings,” Indones. Interdiscip. J. Sharia Econ., vol. 5, no. 1, pp. 153–166, 2022, doi: 10.31538/iijse.v5i1.1803.
N. Khusna and V. Y. Pratama, “Persepsi Masyarakat Mengenai Kesyariahan Perbankan Syariah Terhadap Preferensi Menjadi Nasabah Bank Syariah,” J. Valuasi J. Imliah Ilmu Manaj. dan Kewirausahaan, vol. 1, no. 2, pp. 310–322, 2021.
W. O. Lubis and Susianto, “Analisis Persepsi Masyarakat Mengenai Kesyariahan Bank Syariah (Studi Kasus Masyarakat Kelurahan Belawan II),” J. FEB, vol. 1, no. 1, pp. 603–614, 2020.
N. Akhtar, Lois, and Hiraa, “Factors Influencing the Perception of Costumers in Islamic Banking: A Case Study in Pakistan,” Int. Rev. Manag. Bus. Res., vol. 5, no. 3, pp. 67–80, 2016.
R. Pradesyah, “Pengaruh Promosi Dan Pengetahuan Terhadap Minat Masyarakat Melakukan Transaksi di Bank Syariah (Studi Kasus di Desa Rahuning),” Al-Sharf J. Ekon. Islam, vol. 1, no. 2, pp. 113–122, 2020.
E. V. Maretha, F. N. Latifah, and Masruchin, “Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kurangnya Minat Mahasiswa,” J. Ilm. Ekon. Islam, vol. 8, no. 01, pp. 205–211, 2022.
N. Hidayah, “Perbandingan Fatwa Muhammadiyah dan Nahdlatul Ulama (NU) tentang Bunga Bank,” 2021.
S. P. Robbins and T. A. Judge, Organizational Behavior. Person Education Limited, 2013.
B. Tewal, Adolfina, M. Pandowo, and H. Tawas, Perilaku Organisasi. Manado: CV. Patra Media Grafindo, 2017.
T. Astuti and R. I. Mustikawati, “Pengaruh Persepsi Nasabah Tentang Tingkat Suku Bunga, Promosi dan Kualitas Pelayanan Terhadap Minat Menabung Nasabah,” J. Nominal, vol. II, no. I, pp. 182–198, 2013.
Imran and B. Hendrawan, “Pengaruh Persepsi Masyarakat Batam Tentang Bank Syariah Terhadap Minat Menggunakan Produk Bank Syariah,” J. Bus. Adm., vol. 1, no. 2, pp. 209–218, 2017.
A. Taqwiem and A. R. Zakaria, “Wisata Halal untuk Mencapai Pembangunan Ekonomi Masyarakat Desa dan Tujuan Maqashid Syariah (Studi Kasus pada Desa Wisata Pujon Malang Jawa Timur),” El-Aswaq, vol. 1, no. 1, pp. 1–7, 2020.
A. D. Saputra and A. Ghani, “Analisis Pengaruh Pendidikan Dan Faktor Sosial Terhadap Pengetahuan Masyarakat Tentang Bank Syariah (Studi Kasus Di Dusun Pandean Pundung Wukirsari Imogiri Bantul),” J. Ekon. Syariah Indones., vol. 20, no. 1, pp. 12–22, 2016.
E. D. Prasetyo and M. K. Siwi, “Pengaruh Pengetahuan Perbankan Syariah dan Lingkungan Keluarga terhadap Minat Menabung Mahasiswa di Bank Syariah,” vol. 5, no. 1, pp. 91–101, 2022.
A. F. Cahyani, Saryadi, and S. Nurseto, “Pengaruh Persepsi Bunga Bank dan Kualitas pelayanan Terhadap Minat Menabung pada Bank BNI Syariah di Kota Semarang,” Diponegoro J. Soc. Polit., vol. 2, no. 4, pp. 1–9, 2013.
T. Wi. Mukti and N. Suprayogi, “Apakah Bank Syariah Berbeda Dengan Bank Konvensional? (Kajian Fenomenologi ),” J. Ekon. Syariah dan Terap., vol. 6, no. 6, pp. 1137–1152, 2019.
M. R. Maika, Buku Ajar Ekonomi Islam. Sidoarjo: UMSIDA Press, 2017.
H. Rusdianto, “Pengaruh Produk Bank Syariah Terhadap Minat Menabung Dengan Persepsi Masyarakat Sebagai Variabel Moderating di Pati,” Equilib. J. Ekon. Syariah, vol. 4, no. 1, pp. 43–61, 2016.
A. Khusnah, “Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Minat Masyarakat Menjadi Nasabah Bank Syariah,” 2022.
T. O. Fauzy, A. Purwadi, and R. Hakim, “Analisis Pengetahuan tentang Perbankan Syariah Santri Pondok Pesantren Al-Ittihad Mojokerto dan Pengaruhnya terhadap Minat Menabung di Bank Syariah,” Iqitishodia J. Ekon. Syariah, vol. 4, no. 2, pp. 181–806, 2019, doi: 10.35897/iqtishodia.v4i2.230.
Sugiyono and Susanto, Metode Penelitian Kuantitatif. Bandung: Alfabeta, 2012.
S. Priadana and D. Sunarsih, Metode Penelitian Kuantitatif. Tangerang: Pascal Books, 2021.
F. Komariyah and A. Farhan, “Pengaruh Persepsi Masyarakat Terhadap Keputusan Menjadi Nasabah Bank Syariah Studi Kasus Pada Masyarakat Kota Sidoarjo Dan Surabaya,” Media Mahard., vol. 18, no. 3, pp. 341–344, 2020.
E. Yuliani, T. Pradiani, and A. R. Alamsyah, “Pengaruh Pengetahuan Terhadap Keputusan Menjadi Nasabah Bank Syariah Melalui Pemediasi Minat dan Kesadaran (Studi pada Bank Syariah Indonesia Kantor Cabang Kuta Bali),” JUBIS, vol. 2, no. 2, pp. 1–12, 2021.
Syahriyal, “Pengaruh Persepsi Nilai dan Pengetahuan Masyarakat terhadap Minat Menabung Serta Dampaknnya Kepada Keputusan Menabung Pada Perbankan Syariah di Banda Aceh,” J. Perspekt. Ekon. Darussalam, vol. 4, no. 1, pp. 139–156, 2018.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2023 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.