Utilization of YouTube Media in Training Maharah Istima’ at Muhammadiyah Sidoarjo Senior High School
Pemanfaatan Media YouTube dalam Melatih Maharah Istima’ di SMA Muhammadiyah Sidoarjo
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.5491Keywords:
Utilization of YouTube, Maharah istima’Abstract
YouTube is one of social media Platforms that can be used as learning media. Few studies discovered that utilize YouTube as Arabic learning media to train students as active listeners instead of passive ones. This study aims to find the entire learning process and the impact of YouTube in training maharah istima' of class XI-C students at Muhammadiyah 3 Tulangan Sidoarjo Senior High School. This research used qualitative method by descriptive approach. Data collection techniques were conducted through observation, interviews and documentation. The data analysis technique used Miles and Huberman model with three stages; such as data reduction, data presentation and conclusion. The results showed that YouTube utilization in training maharah istima' is feasible to be reused in continuing Arabic learning process thus Arabic learning can adjust to the development of science. YouTube is used as a measuring tool for student's ability to master Arabic which gives a positive impact.
Downloads
References
M. A. Jabbar, F. Kahar, dan W. Wahyudin, “Penggunaan Media YouTube dalam Meningkatkan Keterampilan Mendengar Bahasa Arab Kelas X MA Al-Ikhlas Labunti Raha Sulawesi Tenggara,” Educ. Learn. J., vol. 3, no. 2, hal. 108, 2022, doi: 10.33096/eljour.v3i2.176.
N. Naurah, “Daftar Platform Media Sosial yang Paling Banyak Digunakan 2023, Facebook Juaranya,” 2023. .
A. Srinivasacharlu, “Using YouTube in Colleges of Education,” Shanlax Int. J. Educ., vol. 8, no. 2, hal. 21–24, 2020, doi: 10.34293/education.v8i2.1736.
A. C. Sari, R. Hartina, R. Awalia, H. Irianti, dan N. Ainun, “Komunikasi dan Media Sosial,” J. Messenger, vol. 3, no. 2, hal. 69, 2018.
L. Komala, Ilmu Komunikasi: Perspektif, Proses, dan Konteks. Bandung: Widya Padjadjaran, 2009.
A. Anas, “Siswa SMA Belajar Maharah Istima’,” Ilmu-ilmu Kependidikan dan Bhs. Arab, vol. 7, hal. 7823–7830, 2019, doi: 10.24952/thariqahilmiah.v7i01.1866.
S. Lestari, “Penggunaan Media YouTube dalam Pembelajaran untuk Meningkatkan Maharah Al-Kalam Bahasa Arab,” J. Pendidik. dan Konseling, vol. 4, hal. 1349–1358, 2022.
W. Wahyudin, “Belajar Maharah Istima’ bagi non-penutur asli,” IJ-ATL (International J. Arab. Teach. Learn., vol. 3, no. 2, hal. 61–75, 2020, doi: 10.33650/ijatl.v3i2.1068.
S. Handayani, Sri, “Pemanfaatan Video Animasi YouTube Untuk Meningkatkan Pengembangan Maharah Istima ’ Bahasa Arab,” Tatsqifiy J. Pendidik. Bhs. Arab, vol. 3, no. 2, hal. 105–116, 2022, doi: 10.30997/tjpba.v3i2.6138.
A. Tabrani, “Maharah Kalam: Sejarah dan Cara Mempelajari Serta Mengajarkannya,” Imtiyaz J. Pendidik. dan Bhs. Arab, vol. 3, no. 1, 2019, doi: 10.29300/im.v3i1.2094.
I. Ali, Maharah itabah model pengajarannya. Alukah.net, 2013.
Syukran, M. S. Bengi, dan J. M. Husna, “Mempelajarai Maharah Qira’ah dalam Bahasa Arab,” Salmiya J. Kaji. Agama Islam 2, vol. 2, no. 1, hal. 21–39, 2022.
M. Yaumi, “Media Pembelajaran: Pengertian, Fungsi, dan Urgensinya bagi Anak Milenial,” Донну, vol. 5, no. December, hal. 118–138, 2015.
P. Silmi, Munida Qonita Rachmadyanti, “Pengembangan Media Pembelajaran Video Animasi Berbasis Sparkol Videoscribe tentang Persiapan Kemerdekaan RI SD Kelas V,” hal. 486–495, 2018.
A. Syarofi dan S. Syuhadak, “Audio-Visual Based Arabic Learning Through Social Media: YouTube, Tiktok, Instagram, Facebook,” Kitaba, vol. 1, no. 1, hal. 1–11, 2023, doi: 10.18860/kitaba.v1i1.20901.
S. Nudini dan D. Wardana, “Pemanfaatan YouTube Sebagai Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Kemampuan Berfikir Tingkat Tinggi Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Siswa Kelas 4,” vol. 08, no. September, 2023.
Naidah, A. Abbas, dan Kaharuddin, “Pemanfaatan YouTube Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Indonesia Kompetensi Menyimak Cerita Anak Pada Siswa Kelas V Sekolah Dasar,” Nursa, vol. 4, no. 2, hal. 276–289, 2023.
prof. DR. Nana Syaodih Sukmadinata, metodologi penelitian pendidikan, 13 ed. Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2020.
salma, “Penelitian Deskriptif: Pengertian, Karakter, Ciri-Ciri dan Contohnya,” duniadosen.com, 2023. [Daring]. Tersedia pada: https://duniadosen.com/penelitian-deskriptif/. [Diakses: 23-Feb-2023].
Sugiyono, Metode Penelitian ualitatif, Kuantitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta, 2019.
M. B. Miles dan A. M. Huberman, Qualitative Data Analysis: An Expanded Sourcebook, 1 ed. London: SAGE, 1994.
J. Miles, M. B., Huberman, A. M., & Saldana, Qualitative Data Analysis, 3 ed. Thousand Oaks: SAGE Publisher, 2014.
D. Handayani, “Pemanfaatan YouTube pada saat pandemi COVID-19 untuk media pembelajaran Bahasa Inggris dalam meningkatkan vocabulary dan pemahaman siswa,” JUPENDIK J. Pendidik., vol. 4, no. 2, hal. 12–18, 2020.
Rokhmawati, D. Mahmawati, dan K. D. Yuswandari, “Perencanaan Pembelajaran (Meningkatkan Mutu Pendidik),” Joedu J. Basic Educ., vol. 02, no. 01, hal. 4, 2023.
I. Rohhani, “Implementasi Perencanaan Pembelajaran di Kursus Bahasa Arab Al-Iman Surabaya,” vol. V, no. 2, hal. 266–278, 2021.
I. Soulisa et al., Evaluasi Pembelajaran, vol. 5, no. 3. 2022.
M. Haryadi, “Pemanfaatan YouTube Sebagai Media Ajar dalam Meningkatkan Minat dan Motivasi Belajar,” J. Komun. Has. Pemikir. dan Penelit., vol. 5, no. 1, hal. 135–159, 2019.
J. Juitania dan I. G. A. Indrawan, “Dampak Penggunaan Konten YouTube terhadap Minat Belajar Bahasa Inggris Mahasiswa Universitas Pamulang,” SAP (Susunan Artik. Pendidikan), vol. 5, no. 1, 2020, doi: 10.30998/sap.v5i1.6539.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2024 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.