Preprint has been published in a journal as an article
DOI of the published article https://journal.unindra.ac.id/index.php/teraputik/article/view/2829/pdf
Preprint / Version 1

The Influence of Learning Independence on The Academic Performance of Senior High School Students at Anggaswangi 1 State Elementary School


Pengaruh Kemandirian Belajar Terhadap Performansi Akademik Siswa Kelas Tinggi SD Negeri Anggaswangi 1

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.5399

Keywords:

Independent Learning;, Academic Performance

Abstract

Learning efficiency in schools is an important issue in realizing the school's vision and mission in relation to students and subjects. Schools have the expectation that education can be efficient and effective for all students with learning independence. This study aims to empirically determine the influence of learning independence on academic performance of high grade students of SD Negeri Anggaswangi 1. The approach in this research is a quantitative approach, which is where the data obtained is related to numbers which causes the use of statistical analysis techniques. The subjects of this study were students of SD Negeri Anggaswangi 1 (N=103). Saturated sampling was used in the study. The research data were analyzed using regression analysis techniques using JASP version 0.17.  

Downloads

Download data is not yet available.

References

S. Atica, “Pengaruh Kemandirian Belajar Terhadap Hasil Belajar Biologi Siswa Pada Materi Klasifikasi Makhluk Hidup Kelas X SMA Muhammadiyah Limbung,” 2020.

D. Khairunnisa, H. Siwi Widiana, H. Suyono, M. Psikologi, and U. A. Dahlan, “Kepercayaan Diri dan Psychological Well-Being terhadap Employability pada Siswa SMK,” Maret, vol. 11, no. 1, pp. 14–23, doi: 10.30872/psikostudia.

F. Hayati, “Karakteristik Perkembangan Siswa Sekolah Dasar : Sebuah Kajian Literatur,” 2021.

M. Audhiha et al., “Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Dasar Pengembangan Instrumen Kemandirian Belajar untuk Siswa Sekolah Dasar,” vol. 14, no. 2, 2022.

E. S. Handayani and H. Subakti, “Pengaruh Disiplin Belajar terhadap Hasil Belajar Bahasa Indonesia di Sekolah Dasar,” J. Basicedu, vol. 5, no. 1, pp. 151–164, Nov. 2020, doi: 10.31004/basicedu.v5i1.633.

W. Saefudin, Sriwiyanti, and S. H. Mohamad Yusoff, “Spiritual Well Being Sebagai Prediktor Performa Akademik Siswa di Masa Pandemi,” J. Tatsqif, vol. 19, no. 2, pp. 133–154, Dec. 2021, doi: 10.20414/jtq.v19i2.4221.

G. Rusyid Affandi and T. Dicky Hastjarjo, “PENGARUH TIPE PENENTUAN TUJUAN (GOAL SETTING) TERHADAP PERFORMANSI BAHASA INGGRIS SISWA: DENGAN EFIKASI DIRI DAN KEMAMPUAN AWAL BAHASA INGGRIS SEBAGAI KOVARIABEL,” 2011.

A. Manuardi, “Konseling Dengan Strategi Restrukturisasi Kognitif Serta Pengaruhnya Terhadap Efikasi Diri Performansi Akademik,” vol. 5, no. 2, 2021.

Bagus Satrio, “Pengaruh Flow Terhadap Academic Performance Siswa SMA di Malang Pada Masa Pandemi,” 2022.

H. P. Putri and N. Nurafni, “Pengaruh Media Pembelajaran PowerPoint Interaktif terhadap Hasil Belajar IPS Siswa Sekolah Dasar,” EDUKATIF J. ILMU Pendidik., vol. 3, no. 6, pp. 3538–3543, Jul. 2021, doi: 10.31004/edukatif.v3i6.986.

A. W. Al Mawaddah, M. T. Hidayat, S. M. Amin, and S. Hartatik, “Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Quizizz terhadap Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Matematika melalui Daring di Sekolah Dasar,” J. Basicedu, vol. 5, no. 5, pp. 3109–3116, Aug. 2021, doi: 10.31004/basicedu.v5i5.1288.

I. E. Mulyaningsih et al., “THE INFLUENCE OF SOCIAL INTERACTION OF FAMILY RELATIONSHIP, ACHIEVEMENT MOTIVATION, AND INDEPENDENT LEARNING ON LEARNING ACHIEVEMENT.”

S. Suhendra, D. Nurbaeti, and S. Gustiawati, “Pengaruh Kreativitas Guru Dalam Pembelajaran Daring Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam,” EDUKATIF J. ILMU Pendidik., vol. 3, no. 4, pp. 1409–1417, Jun. 2021, doi: 10.31004/edukatif.v3i4.568.

M. Turmuzi and N. Hikmah, “Hubungan Pembelajaran Daring Google Classroom Pada Masa COVID-19 dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Mahasiswa Pendidikan Matematika,” vol. 05, no. 02, pp. 1512–1523, 2021.

H. Siagian, J. J. Pangaribuan, and P. J. Silaban, “Pengaruh Kemandirian Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa di Sekolah Dasar,” J. Basicedu, vol. 4, no. 4, pp. 1363–1369, Oct. 2020, doi: 10.31004/basicedu.v4i4.528.

G. Prananda, “KORELASI ANTARA MOTIVASI BELAJAR DENGAN HASIL BELAJAR SISWA DALAM PEMBELAJARAN IPA DI SEKOLAH DASAR,” 2019. [Online]. Available: https://jbasic.org/index.php/basicedu

T. Kurnia Bungsu et al., “PENGARUH KEMANDIRIAN BELAJAR TERHADAP HASIL BELAJAR MATEMATIKA DI SMKN 1 CIHAMPELAS”.

T. Sulistiarini, S. Marmoah, and M. I. Sriyanto, “Faktor yang mempengaruhi kemandirian belajar dalam projek penguatan profil pelajar pancasila.”

D. H. Nainggolan, N. E. Sidabalok, E. Aritonang, and U. Efarina, “Elektriese: Jurnal Sains dan Teknologi Elektro Pengaruh Kebiasaan Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika Afiliation,” vol. 12, 2022, doi: 10.47709/elektriese.v12i1.1552.

N. E. Putri, H. Nirwana, and S. Syahniar, “Hubungan kondisi lingkungan keluarga dengan hasil belajar siswa sekolah menengah atas,” JPGI (Jurnal Penelit. Guru Indones., vol. 3, no. 2, p. 98, Jan. 2019, doi: 10.29210/02268jpgi0005.

R. Ningsih and A. Nurrahmah, “Pengaruh Kemandirian Belajar dan Perhatian Orang Tua Terhadap Prestasi Belajar Matematika,” 2016.

Posted

2024-08-01