Preprint has been published in a journal as an article
DOI of the published article http://dx.doi.org/10.31000/lgrm.v13i2.11643
Preprint / Version 1

The Use of CIRC Model (Comperative Integrated and Composition) in Improving Reading Comprehension Indonesian Language Learning


Penggunaan Model CIRC (Comperative Integrated and Composition) dalam Meningkatkan Membaca Pemahaman Pembelajaran Bahasa Indonesia

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.5390

Keywords:

CIRC model, improving reading comprehension

Abstract

This study is motivated by the lack of interest in reading of students which results in low reading comprehension skills. The purpose of this study is to improve students' reading and describe the effect of the CIRC method in reading comprehension skills. This research method is quantitative with experimental analysis form using one group pretest-posttest design. Data collection techniques are tests and documentation. The subjects of this research were 15 fourth grade students of SDN Glagaharum. The results showed that the results of the study obtained a 2-Tailed value of 0.000 from the results of the one sample T-test, namely the Sig value of 0.000 <0.05, so H0 is rejected for Ha is accepted. It can be concluded that the use of the Cooperative Integrated Reading and Composition learning model in learning reading comprehension based on student activity is in the very good category.

Downloads

Download data is not yet available.

References

D. Ayu Kesumadewi, A. A. Gede Agung, and N. Wayan Rati, “Model Pembelajaran Circ Berbantuan Media Cerita Bergambar Meningkatkan Hasil Belajar Bahasa Indonesia Siswa Sd,” Mimb. PGSD Undiksha, vol. 8, no. 2, pp. 303–314, 2020.

Jendriadi, J., Melati, R. R., Sukandar, W., Ismira, I., Puspita, V., Zaturrahmi, Z., Anwar, R., & Desmariani, E. (2023). Penggunaan Media Ular Tangga pada Anak Usia 5-6 Tahun untuk Meningkatkan Keterampilan Berbicara. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(1), 491–499.

S. Samuel, (2023) “Peningkatan Keterampilan Guru Dalam Penerapan Metode Pembelajaran Inovatif Melalui Kegiatan Pembinaan Berkelanjutan Di SDN 014 Tanjung Selor,” Asas Wa Tandhim J. Hukum, Pendidik. Dan Sos. Keagamaan, vol. 2, no. 2, pp. 139–152,

R. Ekawati, E. Susetyarini, Y. Pantiwati, and H. Husamah, (2016) “Peningkatan Hasil Belajar Dan Kemampuan Berpikir Kritis Dengan Model Pembelajaran Cooperative Integrated Reading and Composition (Circ),” JPBI (Jurnal Pendidik. Biol. Indones., vol. 1, no. 3, pp. 298–306,

A. Fitri, Firdaus, J. Kardi, Y. Akhyar, Zalisman, and S. Ramadhan, (2021) “Pengaruh model pembelajaran cooperative integrated reading and composition terhadap keterampilan membaca pemahaman siswa sekolah dasar,” J. Pendidik., vol. 12, no. 1, pp. 1–12,

A. Halimah,(2014) “Metode Cooperative Integrated Reading and Composition (Circ) dalam pembelajaran membaca dan menulis Di SD/MI,” Auladuna, vol. 1, no. 1, pp. 27–35,

Tayeb, T. (2017). Analisis dan Manfaat Model Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 4(02), 48–55.

Friantary, H. (2019). Budaya Membaca Sebagai Upaya Peningkatan Kualitas Hidup Masyarakat. Disastra: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 1(1), 66.

Rahim, F. (2005). Pelaksanaan Pengajaran Membaca di Kelas IV SD 08 Padang. Jurnal Bahasa Dan Seni, 249–269. http://sastra.um.ac.id/wp content/uploads/2009/10/Pelaksanaan-Pengajaran-Membaca-di-Kelas-IV-SD-08-Padang-Farida-Rahim.pdf.

N. Islamiyah, S. A. Aziz, T. Tarman, N. Nadira, and A. Thaba, (2022) “Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Scrambel Berbantuan Media Puzzle Terhadap Kemampuan Membaca Permulaan Bahasa Indonesia Murid Sekolah Dasar,” Fon J. Pendidik. Bhs. dan Sastra Indones., vol. 18, no. 1, pp. 116–129,

Rahma, A., Fadhilaturrahmi, Pebriana, P. H., Kusuma, Y. Y., & Mufarizuddin. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Cooperatif Integrated Reading and Composition (CIRC) untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Pemahaman Di Sekolah Dasar. Jurnal

A. Khasanah et al., “Peningkatan kemampuan membaca pemahaman dengan strategi question answer relationships ( qar ) pada siswa kelas v sekolah dasar,” pp. 161–175.

Y. Rahmi and I. Marnola,(2020) “Peningkatan Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa Melalui Model Pembelajaran Cooperative Integrated Reading and Compotion (Circ),” J. Basicedu, vol. 4, no. 3, pp. 662–672,

D. Ayuniar, L. H. Affandi, and H. Setiawan, “Upaya Guru Dalam Mengajarkan Keterampilan Membaca Siswa Sd Pada Masa Pandemi Covid-19 Sdn Gugus Iv Kecamatan Pujut,” Prog. Pendidik., vol. 2, no. 1, pp. 26–30, 2021, doi: 10.29303/prospek.v2i1.75.

R. R. Pujabakti, T. Hartati, and E. Mulyasari, (2021) “Penerapan Model Pembelajaran CIRC untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa Sekolah Dasar,” J. Pendidik. Guru Sekol. Dasar, vol. 6, no. No. 2, pp. 84–93, 2021.

H. A. B.HS, I. K. Gading, and G. W. Bayu, (2020) “Model Pembelajaran Cooperatif Integrated Reading Composition (CIRC) Meningkatkan Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa,” J. Pedagog. dan Pembelajaran, vol. 3, no. 2, p. 233, 2020,

Soegiyono. (2011). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D.

Nurlaila, & Ardyansyah. (2021). ‫Analisis Penerapan Metode Cooperative Integrated Reading and Composition (CIRC) Menurut Teori Slavin dalam Pembelajara Bahasa Arab: Upaya Meningkatkan Keterampilan Membaca, Menulis,serta Memahami Qawid dalam Teks Bahasa Arab. Al-Ta’rib, 13(1), 374–395. ‬‬‬

Posted

2024-07-31