Preprint has been published in a journal as an article
Preprint / Version 1

Development of Android-Based Educational Games in Class X TKJ Informatics Subject


Pengembangan Game Edukasi Berbasis Android pada Mata Pelajaran Informatika Kelas X TKJ

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.5336

Keywords:

Game, RPG, Instructional Media, Education, Development

Abstract

This research develops educational games on Android-based informatics subjects at Dian Sidoarjo Vocational School. Through the learning process, various aspects of life can be improved through education. The importance of learning is to educate students to become more competent individuals, one of which is by using educational gamebased learning media for learning computer systems. The aim of this research is to test the feasibility of media in the form of Android-based educational games (.apk) in informatics subjects. The research method used is the Research and Development (R&D) method. using the Borg & Gall model.

Downloads

Download data is not yet available.

References

A. Djamaluddin And Wardana, Belajar Dan Pembelajaran, 1st Ed. Sulawesi Selatan: Cv Kaaffah Learning Center, 2019.

S. Anshori, “Pemanfaatan Teknologi Informasi Dan Komunikasi Sebagai Media Pembelajaran,” Civic-Culture: Jurnal Ilmu Pendidikan Pkn Dan Sosial Budaya, Vol. 2, No. 1, Pp. 88–100, 2018.

A. Ariyanto, D. F. Priyayi, And L. Dewi, “Penggunaan Media Pembelajaran Biologi Di Sekolah Menengah Atas (Sma) Swasta Salatiga,” Bioedukasi (Jurnal Pendidikan Biologi), Vol. 9, No. 1, P. 1, 2018, Doi: 10.24127/Bioedukasi.V9i1.1377.

M. A. Masykhur And L. Y. Risnani, “Pengembangan Dan Uji Kelayakan Game Edukasi

Digital Sebagai Media Pembelajaran Biologi Siswa Sma Kelas X Pada Materi Animalia,” Bioedukasi (Jurnal Pendidikan Biologi), Vol. 11, No. 2, P. 90, 2020, Doi:

24127/Bioedukasi.V11i2.3276.

S. S. Adila Mukti Yuniarso, Abdillah Baraja, Jani Kusanti, “Pembuatan Game Edukasi Berbasis Android,” Adila Mukti Yuniarso, Vol. 4, Pp. 2–7, 2022.

H. Zaini And K. Dewi, “Pentingnya Media Pembelajaran Untuk Anak Usia Dini,” Raudhatul Athfal: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, Vol. 1, No. 1, Pp. 81–96, 2017, Doi: 10.19109/Ra.V1i1.1489.

F. Rozi And K. Khomsatun, “Rancang Bangun Game Edukasi Pengenalan Warna Untuk

Pendidikan Anak Usia Dini Menggunakan Adobe Flash Berbasis Android,” Jipi (Jurnal Ilmiah Penelitian Dan Pembelajaran Informatika), Vol. 4, No. 1, P. 12, 2019, Doi: 10.29100/Jipi.V4i1.781.

M. N. Arif And M. Sondang Sumawati, “Pengembangan Game Edukasi Interaktif Pada

Mata Pelajaran Komposisi Foto Digital Kelas Xi Di Smk Negeri 1 Surabaya,” Jurnal It- Edu, Vol. 01, No. 02, Pp. 28–36, 2016.

Dwiyono, “Game Media Pembelajaran Interaktif Pada Kompetensi Dasar Mendeskripsikan Penggunaan Peralatan Tangan ( Hand Tools) Dan Peralatan Bertenaga (Power Tools),” Program Studi Pendidikan Teknik Mekatronika, Vol. 7, No. 4, Pp. 343–351, 2017.

J. Brito, G. Filho, J. Gabriel, L. Moraes, And V. T. Sarinho, “Rpg Maker Puzzle Archetypes: Analysis, Evaluation, Refactoring And Extension,” Pp. 615–618, 2019.

F. T. Romadhona And E. Yundra, “Pengembangan Media Pembelajaran Edugame Role Play Game Pengembangan Edugame Sebagai Media Pembelajaran Berbasis Role Play Game (Rpg) Pada Mata Pelajaran Simulasi Digital Kelas X Tav Di Smkn 3 Surabaya Eppy Yundra”, Accessed: Jul. 02, 2024. [Online]. Available: Oai:Ojs.Journal.Unesa.Ac.Id:Article/22643

F. S. Abdullah And T. N. H. Yunianta, “Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Trigo Fun Berbasis Game Edukasi Menggunakan Adobe Animate Pada Materi Trigonometri,” Aksioma: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, Vol. 7, No. 3, P. 434, 2018, Doi: 10.24127/Ajpm.V7i3.1586.

S. Koriaty And M. D. Agustani, “Pengembangan Model Pembelajaran Game Edukasi Untuk Meningkatkan Minat Siswa Kelas X Tkj Smk Negeri 7 Pontianak,” Jurnal Edukasi, Vol. 14, No. 2, 2016, Doi: Https://Doi.Org/10.31571/Edukasi.V14i2.360.

Helmia, “Gambaran Tingkat Pengetahuan Dan Sikap Anak Tentang Kesehatan Gigi Dan Mulut Di Sdn 2 Tengkudak Penebel Tabanan,” 2023.

F. N. Hasanah, C. Taurusta, R. Sri Untari, D. Nurul Hidayah, And R. Rindiani, “Gim Edukasi Berbasis Android Sebagai Optimasi Pembelajaran Daring Di Masa Pandemi Covid 19,” Jinop (Jurnal Inovasi Pembelajaran), Vol. 7, No. 1, Pp. 55–67, 2021, Doi:

22219/Jinop.V7i1.15176.

Posted

2024-07-29