The Role of Teachers in Instilling Tolerance Character Values Through Guided Inquiry-Based Active Learning in Elementary Schools
Peran Guru Dalam Menanamkan Nilai Karakter Toleransi Melalui Pembelajaran Aktif Berbasis Inkuiri Terbimbing di Sekolah Dasar
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.5334Keywords:
Role of Teacher, Tolerance, Active Learning, Guided InquiryAbstract
The importance of tolerance as a glue for harmonious coexistence in the lives and social interactions of elementary school students.However,some studentsattitudesstillshow a low level of respect andlisteningtotheopinionsof friendswhoarediscussingand playing aloneduringthelearningprocess.This phenomenonrequirestheinstillation of tolerance character values to be necessityin every school.The purpose of describing the role of teachers in instilling tolerance character values in students through active learning with guided inquiry methodsincivics learningThe approach used is qualitative research with a phenomenological typeThe object of this research was carried out at Gelam 1 Candi Elementary School,Sidoarjo Regency with one subject,a grade IV teacherThe data collection methods used were interviews,observations,and documentation.Furthermore,it was analyzed using the Miles and Huberman interactive analysis model, namely data collection,condensation, data presentation,and conclusions.The results of the study showed that the role of teachers in instilling tolerance character values in students through active learning with guided inquiry methods in civics learning in elementary schools acts as a learning resource,motivator,class manager,andevaluator.
Downloads
References
Z. N. Akbar and M. Z. Azani, “Peran Guru Pendidikan Agama Islam dalam Menanamkan Nilai-Nilai Karakter Islami di SMA Muhammadiyah PK Kotta Barat Surakarta,” vol. 13, no. 2, pp. 2057–2068, 2024.
A. Y. Permatasari, “Upaya Guru dalam Menanamkan Nilai-Nilai Karakter Keislaman pada Siswa Sekolah Dasar,” vol. 6, no. 4, pp. 6405–6411, 2022.
D. Ra et al., “Peran Guru Dalam Menginternalisasikan Nilai-Nilai Karakter Islam,” vol. 2, no. 4, pp. 599–611, 2023.
J. Tahsinia and E. Latifah, “PERAN GURU PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DALAM PEMBINAAN KARAKTER SISWA,” vol. 4, no. 1, pp. 40–48, 2023.
S. Abdulatif and D. A. Dewi, “Peranan Pendidikan Kewarganegaraan dalam Membina Sikap Toleransi antar Siswa,” J. Pendidik. dan Pengajaran Guru Sekol. Dasar, vol. 4, no. 2, pp. 103 – 109, 2021.
A. W. Paramita, “Menumbuhkan Toleransi Melalui Metode Pembelajaran Active Learning Pada Siswa Generasi Z Sekolah Dasar X Surabaya,” vol. 17, no. 2, pp. 145–160, 2021.
D. Carissa, P. Bayu, L. A. Safitri, and K. Dzulkarnaen, “IMPLEMENTASI PENINGKATAN NILAI KARAKTER TOLERANSI MELALUI PEMBELAJARAN PKN di SEKOLAH DASAR,” no. April, pp. 1059–1067, 2022.
Y. Lahagu, “Penerapan Model Pembelajaran Active LearningTerhadap Hasil Belajar Siswa Di SMP Negeri 2 Namohalu Esiwa Tahun Pelajaran 2022/2023,” vol. 5, no. 1, pp. 618–627, 2023.
D. I. Sma, N. Sipora, and K. Mentawai, “Strategi Guru PPKN DALAM MENGEMBANGKAN SIKAP TOLERANSI PESERTA DIDIK MENGGUNAKAN PENDEKATAN ACTIVE LEARNING,” vol. 1, no. 1, pp. 15–26, 2023.
D. Susanti, “Implementasi Model Pembelajaran Active Learning Untuk Meningkatkan Partisipasi Dan Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran Matematika Di MTsN 4 Banda Aceh,” vol. XI, no. 8, pp. 1093–1097, 2023.
F. Sarifah, “IMPLEMENTASI MODEL PEMBELAJARAN INKUIRI TERBIMBING UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN BERPIKIR KRITIS DAN KOLABORASI SISWA,” vol. 11, no. 1, pp. 22–31, 2023.
R. D. Puspitasari and R. D. Rusmawati, “MODEL PEMBELAJARAN INKUIRI TERBIMBING BERPENGARUH TERHADAP PEMAHAMAN DAN PENEMUAN KONSEP DALAM,” vol. 3, no. April 2022, pp. 96–107.
W. P. Siregar, S. Irawati, D. Jumiarni, and A. S. Husein, “Rancangan Perangkat Pembelajaran Model Inkuiri Terbimbing Untuk Meningkatkan Literasi Sains,” vol. 7, no. 1, pp. 1–8, 2023.
K. Khoiriah, M. Ismail, E. Kurniawansyah, and M. Zubair, “Implementasi Pendidikan Karakter Religius dan Toleransi Melalui Budaya Sekolah di SMP Negeri 22 Mataram,” vol. 8, pp. 1448–1455, 2023.
U. A. Mumin and U. A. Mumin, “PENDIDIKAN TOLERANSI PERSPEKTIF PENDIDIKAN AGAMA ISLAM ( TELAAH MUATAN PENDEKATAN PEMBELAJARAN DI SEKOLAH ),” vol. 1, no. 2, pp. 15–26, 2018, doi: 10.5281/zenodo.3554805.
S. BUKOTING, “INTEGRASI PENDIDIKAN KARAKTER DALAM PEMBELAJARAN PENDIDIKAN KEWARGANEGARAAN UNTUK MENGEMBANGKAN KARAKTER SISWA SEKOLAH DASAR,” vol. 3, no. 2, pp. 70–82, 2023.
N. Istiqomah, “Al-Madrasah : Jurnal Ilmiah Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah Mahasiswa Program Studi Magister Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah , Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta , Indonesia Dosen Program Studi Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah , Univ,” vol. 7, no. 2, pp. 627–637, 2023, doi: 10.35931/am.v7i2.1928.
M. Mukhliso, “Strategi guru pendidikan agama Islam untuk menanamkan pendidikan karakter religius di sekolah dasar,” J. Pendidik. Agama Islam Indones., vol. 1, pp. 64–68, Feb. 2020, doi: 10.37251/jpaii.v1i1.65.
R. A. Pribadi, N. Fadilla, A. Putri, T. P. Ramadhanti, U. Sultan, and A. Tirtayasa, “PERAN GURU DALAM MENANAMKAN NILAI KARAKTER,” vol. 1, no. 3, 2023.
A. Rivaldi, “PERAN GURU DALAM PEMBELAJARAN PKN DALAM MEMBENTUK KARAKTER RASA INGIN TAHU SISWA SEKOLAH DASAR,” vol. 08, 2023.
N. Putri, R. Satria, P. Studi, I. Agama, and U. N. Padang, “Peran Guru Pendidikan Agama Islam Melaksanakan Penanaman Karakter Religius Peserta Didik,” vol. 5, pp. 3831–3836, 2021.
M. B. Miles, A. M. Huberman, and J. Saldaña, “Qualitative Data Analysis.”
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2024 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.