Preprint has been published in a journal as an article
Preprint / Version 1

Demonstration Learning Methods in Increasing Students' Interest in Learning in Islamic Religious Education Subjects in the Era of Generation Z


Pembelajaran Metode Pembelajaran Demonstrasi Dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Di Era Generasi Z

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.5308

Keywords:

Pembelajaran Demonstrasi;, Generasi Z, Minat Belajar

Abstract

The important role of Islamic religious education in this era of globalization is very important because it is useful as a guide for someone to avoid negative things and as an indication that in this era of globalization we are not familiar with the things that influence us so that by studying the science of Islamic religious education we can live a better life. can be directed in a direction that is in accordance with Islamic law and the demands of the Koran. Basically, Islamic education is very functional in developing and preparing seeds in the family among students who are knowledgeable, technological, highly skilled and at the same time have a sense of faith and do pious deeds.

Downloads

Download data is not yet available.

References

L. Swieto, “Pengaruh kebiasaan belajar pada era disrupsi dan minat belajar siswa terhadap hasil belajar ekonomi kelas X IPS SMAN 10 Malang,” Pros. Semin. Nas. Ekon. …, vol. 1, no. 4, pp. 339–347, 2021, [Online]. Available: http://conference.um.ac.id/index.php/esp/article/view/2109%0Ahttp://conference.um.ac.id/index.php/esp/article/download/2109/1258

S. A. Syaputri and C. E. Werdiningsih, “Pengaruh Gaya Belajar dan Minat Belajar Siswa Terhadap Penalaran Matematika,” Disk. Panel Nas. …, no. 80, pp. 283–288, 2022, [Online]. Available: http://www.proceeding.unindra.ac.id/index.php/DPNPMunindra/article/view/5939%0Ahttp://www.proceeding.unindra.ac.id/index.php/DPNPMunindra/article/download/5939/1566

A. R. Hamzah et al., Strategi Pembelajaran Abad 21. 2023.

T. Endayani, C. Rina, and M. Agustina, “Metode Demonstrasi Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa,” Al - Azkiya J. Ilm. Pendidik. MI/SD, vol. 5, no. 2, pp. 150–158, 2020, doi: 10.32505/al-azkiya.v5i2.2155.

I. W. C. Sujana, “Fungsi Dan Tujuan Pendidikan Indonesia,” Adi Widya J. Pendidik. Dasar, vol. 4, no. 1, p. 29, 2019, doi: 10.25078/aw.v4i1.927.

M. Afandi, Asrori, and A. Sujarwo, “Peran Guru Pai Dalam Meningkatkan Minat Belajar Peserta Didik Pada Mata Pelajaran Pai Di Sdit Insan,” Unisan J., vol. 01, no. 04, pp. 246–255, 2022, [Online]. Available: https://journal.an-nur.ac.id/index.php/unisanjournal

A. SPRILIA, “Upaya Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Pelajaran Pendidikan Agama Islam Kelas V Di Fakultas Agama Islam Universitas Muhammadiyah Jakarta”.

S. Sholehatin and W. Wirdati, “Metode Pembelajaran dalam Meningkatkan Minat Belajar Pendidikan Agama Islam di Sekolah Menengah Pertama,” An-Nuha, vol. 1, no. 3, pp. 251–270, 2021, doi: 10.24036/annuha.v1i3.78.

M. F. H. Annisa Trianti Rahayu, Muhammad Arfan Mu’ammar, “UPAYA PENINGKATAN MINAT BELAJAR SISWA DALAM MATA PELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM MELALUI METODE DISCOVERY INQUIRY,” vol. 7, no. 2, pp. 478–490, 2022, doi: 10.25299/al-thariqah.2022.vol7(2).6219.

D. A. Sulthani, “Konsep Pendidikan Agama pada Zaman Milenial,” Indones. J. Islam. Educ. Stud., vol. 3, no. 2, pp. 216–235, 2021, doi: 10.33367/ijies.v3i2.1419.

Maryance, M. Guntur, Andrias, Z. Hayati, and A. Alfiyanto, “Penerapan Metode Demonstrasi Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Anak Terhadap Pelajaran PAI Di Kelurahan 12 Ulu Palembang,” Fondatia, vol. 2, no. 2, pp. 61–82, 2018, doi: 10.36088/fondatia.v2i2.127.

H. Malasary, “Penerapan Metode Demonstrasi Dalam Peningkatan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam (PAI) Di SD Negeri 090 Bengkulu Utara,” J. Pendidik. Profesi Guru Agama Islam, vol. 2, no. 5, pp. 241–256, 2022.

E. Zulhari, “Upaya Guru Meningkatkan Pengetahuan Siswa Dalam Pembelajaran PAI Dengan Menggunakan Metode Demonstrasi Pada Siswa Kelas VIII Di SMP Negeri 45 Seluma,” 2021.

R. Nuraeni et al., “penelitian kualitatif-studi kasus,” Diponegoro J. Account., vol. 2, no. 1, pp. 2–6, 2017.

Y. Ta’i et al., “Implementasi Metode Ceramah Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Untuk Meningkatkan Keaktifan Belajar Siswa Kelas 1 Sekolah Dasar,” J. Citra Pendidik. Anak, vol. 2, no. 1, pp. 82–88, 2023, doi: 10.38048/jcpa.v2i1.1545.

A. K. Syekh, “Tatacara Pelaksanaan Shalat Berjama’Ah Berdasarkan Hadis Nabi,” J. Ilm. Al-Mu’ashirah, vol. 15, no. 2, p. 177, 2018, doi: 10.22373/jim.v15i2.5294.

D. Mardapi, S. Hadi, and H. Retnawati, “Menentukan Kriteria Ketuntasan Minimal Berbasis Peserta Didik,” J. Penelit. dan Eval. Pendidik., vol. 19, no. 1, pp. 38–45, 2015, doi: 10.21831/pep.v19i1.4553.

R. Aini, “Pelatihan Menetapkan Kriteria Ketuntasan Minimal (KKM) Dalam Meningkatkan Kompetensi Guru UPTD SD Negeri Tlokoh 2 Kecamatan Kokop Kabupaten Bangkalan Pada Tahun Pelajaran 2019/2020,” J. Pendidik. Pembelajaran, vol. 6, no. 1, pp. 74–82, 2020.

E. Yakub, Ediza, and Z. Saam, “Faktor-Faktor Penyebab Siswa Memperoleh Nilai Dibawah KKM Mata Pelajaran Matematika, Sains, dan IPS SDN 010 Bangko Sempurna,” J. Online Mhs. Fak. Kegur. dan Ilmu Pendidik. Univ. Riau, vol. 2, no. 1, pp. 1–17, 2015.

J. Pérez Dávila, “peran orang tua dalam meningkatkan minat belajar anak usia dini,” vol. 21, no. 1, pp. 1–9, 2020.

Posted

2024-08-15