Preprint has been published in a journal as an article
Preprint / Version 1

The Influence of Cognitive Load on Learning Motivation in Muhammadiyah 1 Sidoarjo Junior High School Students.


Pengaruh Cognitive Load Terhadap Motivasi Belajar Pada Siswa Menengah Pertama Muhammadiyah 1 Sidoarjo

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.5277

Keywords:

cognitive load, learning motivation, students

Abstract

This research aims to determine the effect of cognitive load on student learning motivation at SMP Muhammadiyah 1 Sidoarjo. This research is a quantitative that uses analysis with a population of 600 students, using the table from Isac & Michael 5%. sample in this research is 221 students. hypothesis in this study, Pearson product moment correlation.  This research of the influence of cognitive load on the learning motivation of Muhammdiyah 1. The effective contribution cognitive load and learning motivation variables was 0.163. Influence of cognitive load on the learning motivation of Muhammdiyah 1 students was 16.3%. and the value (r) = -0.404 means that it shows a negative relationship. It can be concluded that the influence of cognitive load on students' learning motivation has a correlation with a moderate degree of relationship and is negative, the higher the learning motivation, the lower the cognitive load and vice versa.

Downloads

Download data is not yet available.

References

K. Safitri, “Pentingnya Pendidikan Untuk Siswa Sekolah Dasar Dalam Menghadapi Era Globaliasai,” Jurnal Pendidikan Tambusai, Vol. 4, Pp. 264–271, 2020.

S. Lukman, “Pengaruh Motivasi Belajar Dan Pemanfaatan Fasilitas Belajar Terhadap Prestasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ekonomi Kelas Xi Ips Di Sma Muhammadiyah 2 Surabaya.”

T. S. Latifah, A. Fi. Hindriana, And H. Satianugraha, “Implementasi Media Audio Visual Untuk Menurunkan Beban Kognitif Siswa Pada Konsep Ekosistem Di Kelas Vii Smp Negeri 7 Kuningan,” Quagga, Vol. 8, No. 2, Pp. 45–53, 2023.

F. Sidik, “Implementasi Program Jaminan Pendidikan Daerah Di Kota Yogyakarta,” Jkap (Jurnal Kebijakan Dan Administrasi Publik), Vol. 19, No. 1, P. 27, 2015, Doi: 10.22146/Jkap.7524.

S. Fitri, “Analisis Motivasi Belajar Siawa Pada Mata Pelajaran Ipa Kelas Viii Smpn 1 Kampar Kiri Tahun 2018/2019,” 2018.

H. B.Uno, Teori Motivasi Dan Pengukurannya. 2016. [Online]. Available: Https://Books.Google.Co.Id/Books?Id=8o5_Tqeacaaj&Printsec=Frontcover&Hl=Id#V=Onepage&Q&F=False

Sardiman A.M, Interaksi Dan Motivasi Belajar Mengajar. 2016.

I. M. Nurasiah, H. Hendriana, And E. Supriatna, “Gambaran Motivasi Belajar Pada Siswa Smp Pgri 1 Cianjur,” Fokus (Kajian Bimbingan & Konseling Dalam Pendidikan), Vol. 5, No. 1, P. 19, 2022, Doi: 10.22460/Fokus.V5i1.7455.

S. R. Amri, Pengaruh Motivasi Belajar Terhadap Stres Akademik Siswa Kelas Xi Man 1 Medan Dan Implikasinya Dalam Bimbingan Konseling Skripsi. 2020.

S. Rahman, Pascasarjana Universitas Negeri Gorontalo Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar “Merdeka Belajar Dalam Menyambut Era Masyarakat 5.0” Pentingnya Motivasi Belajar Dalam Meningkatkan Hasil Belajar. 2020.

Agus Purwanto Et Al., “Studi Eksploratif Dampak Pandemi Covid-19 Terhadap Proses Pembelajaran Online Di Sekolah Dasar,” Edupsycouns: Journal Of Education, Psychology And Counseling, Vol. 2, No. 1, Pp. 1–12, 2020, [Online]. Available: Https://Ummaspul.E-Journal.Id/Edupsycouns/Article/View/397

D. Romlah, “Peningkatan Kemampuan Anak Melalui Kegiatan Bermain Sempoa,” Jurnal Ilmiah Potensial, Vol. 1, No. 2, Pp. 72–77, 2016.

Yayang Nurwanda, “Analisis Beban Kognitif Pada Pembelajaran Kimia,” 2019.

Ike Rochmayanti, “Pengaruh Self-Efficacy Terhadap Beban Kognitif Siswa Kelas X,” 2020.

B. Yohanes And F. I. Yusuf, “Teori Beban Kognitif: Peta Kognitif Dalam Pemecahan Masalah Pada Matematika Sekolah,” Aksioma: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, Vol. 10, No. 4, P. 2215, Dec. 2021, Doi: 10.24127/Ajpm.V10i4.4033.

R. P. Yulianti, E. S. Siregar, And I. M. Hidayat, “Pengaruh Motivasi Belajar Dan Kemampuan Kognitif Terhadap Kinerja Siswa,” Jurnal Ilmiah Korpus, Vol. 6, No. 2, Pp. 117–128, 2022.

F. Khairi, “Pengaruh Kemampuan Kognitif Terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa Kelas V Sdn Gugus 01 Kecamatan Selaparang,” Juni, Vol. 11, No. 1, Pp. 85–100, 2019, [Online]. Available: Http://Journal.Uinmataram.Ac.Id/Index.Php/

Kamaluddin Abunawas Nur Fadilah Amin, Sabaruddin Garancang, “Konsep Umum Populasi Dan Sampel Dalam Penelitian,” 2023.

M. Ayuningtyas, “Motivasi Belajar Siswa Smp Ditinjau Dari Self-Efficacy Guru,” 2016.

A. S. A. Wicaksono, “Hubungan Antara Persepsi Anak Terhadap Pola Asuh Orang Tua Dengan Motivasi Belajar Pada Siswa Madrasah Aliyah Darussalam Agung Buring Malang,” Ethess.Uin-Malang.Ac.Id, Vol. 4, No. 2, 2019, [Online]. Available: Http://Journal.Unnes.Ac.Id/Sju/Index.Php/Jbk

W. S. Ningsih, “Gambaran Motivasi Belajar Pada Siswa Full Day School Di Kecamatan Peranap Kabupaten Indragiri Hulu”.

Sugiyono, “Metode Penelitian Kualitatif, Kuantitatif,” 2020.

S. W. Istomo, “Pengaruh Manajemen Konflik Terhadap Kinerja Karyawan Pada Pt. Taspen (Persero) Kantor Cabang Yogyakarta,” Pp. 1–106, 2013.

A. Budi Karunia Ayusita, “Pengaruh Cognitive Load Dan Emosi Akademik Terhadap Motivasi Belajar Dengan Metode Daring Pada Siswa Sekolah Menengah Pertama,” Vol. 000, Pp. 1–58, 2021, [Online]. Available: Https://Etd.Repository.Ugm.Ac.Id/Penelitian/Detail/195761#Filepdf

A. A. P. C. P. Suardana And N. Simarmata, “Hubungan Antara Motivasi Belajar Dan Kecemasan Pada Siswa Kelas Vi Sekolah Dasar Di Denpasar Menjelang Ujian Nasional,” Jurnal Psikologi Udayana, Vol. 1, No. 1, Pp. 203–212, 2013, Doi: 10.24843/Jpu.2013.V01.I01.P20.

H. Pramudiyan And M. Fadhilah, “Hubungan Minat Belajar Dan Beban Kognitif Siswa Pada Pembelajaran Klasifikasi Makhluk Hidup Di Sman 1 Sawahlunto,” Jurnal Pendidikan Tambusai, Vol. 8, Pp. 3815–3826, 2024.

J. Widiyanto, Penerapan Laboratorium Rill Dan Virtuil Pada Pembelajaran Biologi Ditinjau Dari Gaya Belajar Dan Kemampuan Memori Siswa. 2016.

Y. Nurwanda, B. Milama, And L. Yunita, “Beban Kognitif Siswa Pada Pembelajaran Kimia Di Pondok Pesantren,” Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, Vol. 14, No. 2, Pp. 2629–2641, 2020.

Posted

2024-07-22