Preprint has been published in a journal as an article
Preprint / Version 1

Implementation of Fun Learning Methods in BTQ Learning to Improve Student Learning Outcomes


Implementasi Metode Fun Learning Dalam Pembelajaran BTQ untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.5208

Keywords:

Fun Learning, BTQ, Learning Results

Abstract

 The research aims to improve student learning outcomes and foster a pleasant learning environment. This research uses classroom action (PTK). The research subjects were Al-Qur'an (BTQ) reading and writing teachers and 22 students in class III-A. Data collection was carried out through interviews with Al-Qur'an reading and writing teachers, documentation, and observation. The results of this study showed that the average score for learning to read and write the Qur'an during the pre-cycle was 66.6. Meanwhile, the average score after applying the fun learning method was 76.3. Based on the data obtained, children's abilities increased, seen from the paired sample T test which showed that in cycle I it was 0.304 > 0.05, while in cycle II it was 0.05 < 0.001, which means that the fun learning method can improve BTQ learning results.

Downloads

Download data is not yet available.

References

A. Anjani, G. H. Syapitri, and R. I. Lutfia, “Analisis Metode Pembelajaran di Sekolah Dasar,” Fondatia, vol. 4, no. 1, pp. 67–85, 2020, doi: 10.36088/fondatia.v4i1.442.

Aprilia, “Strategi Pembelajaran Baca Tulis Al-Qur`An Dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Dan Menulis Al-Quràn Pada Siswa SMP Swasta PAB 2 Helvetia,” vol. 2, no. 1, pp. 65–82, 2023, [Online]. Available: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/

D. Pristiwanti, B. Badariah, S. Hidayat, and R. S. Dewi, “Pengertian Pendidikan,” J. Pendidik. Dan Konseling, vol. 4, no. 6, pp. 1707–1715, 2022.

Amalia Yunia Rahmawati, “Penerapan Model Fun Learning Dalam Peningkatan Tahfidz Alquran Pada Siswa Kelas VII Smp IT Raudhatul Ulum Kota Subulussalam Basri1,” vol. 2, no. July, pp. 1–23, 2020.

R. A. Syukri, “Penerapan Model Pembelajaran Fun Learning dalam Meningkatkan Hasil Belajar Menulis Karangan Narasi pada Murid Kelas V UPT SPF SD Inpres Parang Kota Makassar,” Front. Neurosci., vol. 14, no. 1, pp. 1–13, 2021.

N. A. S. Eli Mufidah, “Peningkatan Hasil Belajar Siswa Melalui Metode Fun Learning Dalam Pembelajaran Tematik,” Media Komun. Has. Penelit. Pendidik. Guru Madrasah Ibtidaiyah, vol. 1, no. Volume 01, No. 01, April 2020, p. 51, 2020.

S. Lestari, “Jurnal Pendidikan dan Konseling,” J. Pendidik. dan Konseling, vol. 4, pp. 1349–1358, 2022.

S. Yahya and K. Risman, “Pelatihan Penerapan Ilmu Tajwid Dalam Membaca al Quran Melalui Metode Tahsin Qira’ah Pada Sivitas Akademika Universitas Muhammadiyah Buton,” J. Pendidik. Tambusai, vol. 7, pp. 21719–21724, 2023.

I. F. Attamimi, M. Kamaliyah, S. Nurjanah, and T. Dewinggih, “Meningkatkan Minat Belajar dengan Metode Fun Learning pada Masa Pandemi Covid-19 di Desa Kumbung,” Proc. UIN Sunan Gunung Djati Bandung, vol. 1, no. XXXVI, pp. 83–94, 2021.

S. Syahrul, “Penerapan Metode Fun Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Bahasa Indonesia Siswa Kelas Vii Smp Negeri 1 Tompobulu Kabupaten Gowa,” Konfiks J. Bhs. Dan Sastra Indones., vol. 3, no. 1, p. 63, 2017, doi: 10.26618/jk.v3i1.385.

E. Zulianah, N. E. P. Muchtar, and A. S. Robikhah, “Peningkatan Kemahiran Menulis Arab Melalui Penerapan Pembelajaran Baca Tulis Al-Qur’an,” Al-Mada J. Agama, Sos. dan Budaya, vol. 5, no. 3, pp. 277–290, 2022, doi: 10.31538/almada.v5i3.2580.

L. Layyinah, “Menciptakan Pembelajaran Fun Learning Based on Scientific Approach Dalam Pembentukan Karakter Peserta Didik Pada Pembelajaran Pai,” TARBAWY Indones. J. Islam. Educ., vol. 4, no. 1, p. 1, 2017, doi: 10.17509/t.v4i1.6987.

A. Citra Azzahra et al., “Seminar Nasional Pengabdian Masyarakat LP UMJ PENGUATAN PEMBELAJARAN BTQ PADA ANAK SDN WARU JAYA GUNA MENCIPTAKAN GENERASI YANG QUR’ANI,” pp. 1–5, 2022.

S. M. Ullah, “Meningkatkan Minat Belajar Siswa Melalui Baca Tulis Al-Qur’an Di Mi Manna Wassalwa,” Univ. Muhammadiyah Sidoarjo, p. 11, 2018, [Online]. Available: http://eprints.umsida.ac.id/4040/

K. Sekolah, T. Agama, and I. Pati, “AL-BURHAN Implementasi Metode Fun Learning Pada Pembelajaran Tematik untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas 2 Madrasah Ibtidaiyah,” vol. 13, no. 1, pp. 68–74, 2023.

M. Minat et al., “(Baca Tulis Qur’an),” vol. 58, no. Desember, 2021.

A. ASMAWADI, “Penerapan Ilmu Tajwid Dalam Membaca Al-Qur’an Pada Mata Pelajaran Baca Tulis Al-Qur’an (Btq),” Vocat. J. Inov. Pendidik. Kejuru., vol. 1, no. 1, pp. 9–16, 2021, doi: 10.51878/vocational.v1i1.31.

H. Juntika, R. Kurnia, and R. Novianti, “Pengaruh Media Fun Learning Terhadap Kemampuan Mengenal Huruf Hijaiyah Anak Usia 4-5 Tahun,” Gener. Emas, vol. 2, pp. 91–98, 2019.

A. Rahayu, “Pengaruh penerapan metode Fun Learning terhadap kemampuan Baca Tulis Alquran (BTQ) anak usia dini: Penelitian di kelas B Usia 5-6 tahun RA Robithoh Ciparay,” vol. 13, 2022.

K. Shohibul, “Membaca Al- Qur’an Dengan Hukum Bacaan Mad Peserta Didik Kelas VIII MTs SA Raudlatul Huda Al Islamy,” J. Pendidik. Profesi Guru Madrasah, vol. 2, pp. 263–266, 2023.

I. M. Khairunnisa, Sopiatun Nahwiyah, “PENGARUH PEMAHAMAN MATERI ILMU TAJWID (PADA HUKUM BACAAN MAD) TERHADAP BACAAN AL-QUR’AN SANTRIWATI PADA MATA PELAJARAN AL-QUR’AN HADITS KELAS VIII MTs. PONPES SYAFA’ATURRASUL KEC. KUANTAN TENGAH KAB. KUANTAN SINGINGI,” Jom Ftk Uniks, vol. 3, no. 2, pp. 110–118, 2023.

I. Junaedi, “Proses pembelajaran yang efektif,” J. Inf. Syst. Applied, Manag. Account. Res., vol. 3, no. 2, pp. 19–25, 2019.

B. Susilo, “Penerapan Penugasan Kelompok untuk Meningkatkan Kerja Sama Mahasiswa D1 Pajak Politeknik Keuangan Negara STAN Balai Diklat Keuangan Medan,” J. Inf. Keuang. dan Akunt., vol. 4, pp. 143–150, 2016.

V. Aulia, “Refleksi Pelaksanaan Pembelajaran pada Praktik Mengajar Mahasiswa di jenjang SD sederajat Untuk Mata Pelajaran Bahasa Inggris,” Briliant J. Ris. dan Konseptual, vol. 4, no. 3, p. 359, 2019, doi: 10.28926/briliant.v4i3.355.

D. Wicaksono and Iswan, “Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Melalui Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Masalah Di Kelas IV Sekolah Dasar Muhammadiyah 12 Pamulang, Banten,” J. Ilm. PGSD, vol. 3, no. 2, pp. 111–126, 2019.

Eny Rosidah, “Metode Fun Learning Sebagai Upaya Peningkatan Pemahaman Konsep Perkenalan Diri Siswa Kelas 1 SDN Sawentar 02 Kabupaten Blitar,” EDUKASIA J. Pendidik. dan Pembelajaran, vol. 2, no. 2, pp. 223–234, 2021, doi: 10.62775/edukasia.v2i2.50.

N. L. Chusna, S. Aqi, S. W. Tiyas, and A. Kartika, “Penerapan Metode Pembelajaran Fun Learning Terhadap Hasil Belajar Pkn Materi Hidup Rukun Kelas Ii Sdn Telang 2,” J. Elem. Educ., vol. 1, no. 2, pp. 106–113, 2023.

M. W. Lidi, “Pembelajaran Remedial Sebagai Suatu Upaya Dalam Mengatasi Kesulitan Belajar,” Foundasia, vol. 9, no. 1, pp. 15–26, 2019, doi: 10.21831/foundasia.v9i1.26158.

N. K. Nisa and M. T. Rizki, “Integrasi Kaidah Imla’ Dan Tajwid Dalam Kemampuan Menulis Bahasa Arab,” Al-Mu’Arrib J. Arab. Educ., vol. 1, no. 2, pp. 49–57, 2021, doi: 10.32923/al-muarrib.v1i2.2068.

Posted

2024-07-18