The Role of the Madrasah Head in Developing Student Character at MTs Tarbiyatus Shibyan Guyangan Krucil Probolinggo
Peran Kepala Madrasah dalam Pengembangan Karakter Siswa di MTs Tarbiyatus Shibyan Guyangan Krucil Probolinggo
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.4976Keywords:
The Role of the Madrasah Head, Student CharacterAbstract
The role of the madrasah head does not only lie in administrative functions, but also in shaping the vision, mission and culture of the organization. Character education in madrasas has a very important role in shaping students into individuals with integrity, ethics and responsibility. This research was carried out at MTs Tarbiyatus Shibyan Guyangan Krucil Probolinggo and its main focus was on the role of the madrasa head in developing student character. The research aims to explore the phenomena experienced by research subjects, such as behavior, perception, motivation, actions and other factors. This research data was collected from various methods, including observation, interviews and documentation studies. Research data analysis refers to data reduction, data presentation and conclusions. The main role of the madrasa head is to design and implement a holistic character education program. The characters instilled in students at MTs Tarbiyatus Shibyan are: 1. Religious 2. Disciplined 3. Responsible.
Downloads
References
G. Santoso, A. A. Karim, B. Maftuh, and M. Murod, “Jurnal Pendidikan Transformatif ( Jupetra ) Kajian Integrasi Nasional dalam NKRI Tidak Dapat Diubah dan Sumpah Pemuda Indonesia Abad 21 Jurnal Pendidikan Transformatif ( Jupetra ),” Jupetra, vol. 02, no. 01, pp. 270–283, 2023.
A. F. Djollong, “Peran guru pendidikan agama islam dalam penanaman nilai-nilai toleransi antar ummat beragama peserta didik untuk mewujudkan kerukunan (,” Al-Ibrah, vol. 8, no. 1, pp. 72–92, 2019.
P. T. Rezekiah, I. Safitri, and R. D. Harahap, “Analisis Nilai-Nilai Karakter Mahasiswa Program Studi Pendidikan Matematika,” Cendekia, vol. 06, no. 02, pp. 1251–1267, 2022.
H. Jamin, “Upaya meningkatkan kompetensi profesional guru,” At-Ta’dib, vol. 10, no. 1, pp. 19–36, 2018.
U. D. Ajeng Lara Sati, Marhamah, Nurhot, “Representasi Nilai Pancasila Dalam Kehidupan Berbudaya,” vol. 1, no. 2, p. 6, 2021.
K. Di et al., “2020,” 2020.
N. W. A. Rusitayanti, N. W. Ariawati, N. L. P. Indrawathi, and N. L. G. Widiantari, “Faktor-Faktor Kesulitan Mahasiswa Menyusun Skripsi Pada Prodi Penjaskesrek FKIP Universitas PGRI Mahadewa Indonesia di Era Adaptasi Kebias aan Baru Tahun 2021,” J. Adm. Pendidik. Indones., vol. 12, no. 2, pp. 138–148, 2021.
O. A. Ulfah, “Pengaruh aspek kognitif, afektif, dan psikomotor terhadap hasil belajar peserta didik,” Al-Amar, vol. 2, no. 1, pp. 1–9, 2021.
Ardiansyah, Risnita, and M. S. Jailani, “Teknik Pengumpulan Data Dan Instrumen Penelitian Ilmiah Pendidikan Pada Pendekatan Kualitatif dan Kuantitatif,” J. IHSAN J. Pendidik. Islam, vol. 1, no. 2, pp. 1–9, 2023, doi: 10.61104/ihsan.v1i2.57.
E. Nurhidin, “Peran Guru Pendidikan Agama Islam dalam Meningkatkan Kualitas Literasi Membaca Quran Siswa Sekolah Menengah Atas,” Edudeena, vol. 6, no. 1, pp. 1–11, 2022.
Ajeng Lara Sati, Marhamah, Nurhot, U. D. (2021). Representasi Nilai Pancasila Dalam Kehidupan Berbudaya. Syntax Fusion, 1(2), 1–11.
Ardiansyah, Risnita, M. S. J. (2023). Teknik Pengumpulan Data Dan Instrumen Penelitian Ilmiah Pendidikan Pada Pendekatan Kualitatif dan Kuantitatif. IHSAN, 1(2), 1–9.
Dr. H. Husnul Yaqin, M. E. (2020). Kurikulum Pendidikan Madrasah Diniyah Di Kalimantan Selatan.
Isep Sunandi, Juliati Juliati, Wawan Hermawan, G. R. (2023). Dampak Integrasi Teknologi pada Pengalaman Belajar Mahasiswa Perguruan Tinggi. Tambusai, 7(1), 3046–3054.
Jamin, H. (2018). Upaya meningkatkan kompetensi profesional guru. At-Ta’dib, 10(1), 19–36.
Mulyadi, E., & MTs. (2018). Strategi Pengembangan Karakter Di Madrasah. Jurnal Kependidikan, 6(1), 1–13. https://doi.org/10.24090/jk.v6i1.1688
N.W.A. Rusitayanti, N.W. Ariawati, N.L.P. Indrawathi, N. L. G. W. (2021). Jurnal Administrasi Pendidikan Indonesia Faktor-Faktor Kesulitan Mahasiswa Menyusun Skripsi Mahadewa Indonesia Di Era Adaptasi Kebiasaan Baru Tahun 2021. Jurnal Administrasi Pendidikan Indonesia, 12(2), 138–148.
Nurhidin, E. (2022). Peran Guru Pendidikan Agama Islam dalam Meningkatkan Kualitas Literasi Membaca Quran Siswa Sekolah Menengah Atas. Edudeena, 6(1), 1–11.
Rezekiah, P. T., Safitri, I., & Harahap, R. D. (2022). Analisis Nilai-Nilai Karakter Mahasiswa Program Studi Pendidikan Matematika. Cendekia, 06(02), 1251–1267.
Santoso, G., Karim, A. A., Maftuh, B., & Murod, M. (2023). Jurnal Pendidikan Transformatif (Jupetra ) Kajian Integrasi Nasional dalam NKRI Tidak Dapat Diubah dan Sumpah Pemuda Indonesia Abad 21 Jurnal Pendidikan Transformatif ( Jupetra ). Jupetra, 02(01), 270–283.
Ulfah, O. A. (2021). Pengaruh aspek kognitif, afektif, dan psikomotor terhadap hasil belajar peserta didik. Al-Amar, 2(1), 1–9.
Abidin, Yunus. 2016.Revitalisasi Penilaian Pembelajaran dalam Konteks Pendidikan Multiliterasi Abad Ke-21.Bandung: PT. Refika Aditama.
Ardy, Wiyani, Nova. 2018.Pendidikan Karakter Berbasis Total Quality Management Konsep Dan Aplikasi Di Sekolah.Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
Arikunto. 2010.Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Yogyakarta: Rineka Cipta.
Departemen Agama RI. 2005.Al-Qur’an dan Terjemahanny., Surabaya: CV Fajar Mulya.
Emzir. 2012.Metodologi Penelitian Pendidikan: Kuantitatif Dan Kualitatif. Jakarta: PT. Rajagafrindo Persada.
Charis F., Muhammad. & Ammar A, Muhammad dkk. (2020). Kategori Kepemimpinan dalam Islam. Jurnal Edukasi Nonformal, 01 (02).
Hariyadi, Ahmad. (2020). Kepemimpinan Karismatik Kiai Dalam Membangun Budaya Organisasi Pesantren. Jurnal Equity in Education Journal (EEJ). 02 (02).
Inaku, Saifulhaq. & Nur Iman, Muhammad. (2020). Pendidikan Karakter Berbasis Akhlak. Journal Irfani. 16 (01).
Minhajjil Qowim, Ahmad Nailu. Fathurrahman Alfa, dkk. (2020). Pengembangan karakter Cinta Rasul Pada Pemuda Jamaah Majelis Ta’lim Wal Maulid Arridwan Malang. Jurnal VICRATINA: Pendidikan Islam. 05(02).
Saifullah Al-Azis, Moh. (2020). Manaqib Kisah Kehidupan Syekh Abdul Qodir Al-Jailani, Terjemah. Surabaya: Terbit Terang.
Sholihah, Maratus & Muslih. (2019). Gaya Kepemimpinan Karismatik Kh. Muhammad Dawam Saleh Dalam Manajemen Pondok Pesantren Al-Islah Sendangagung Paciran Lamongan”. Jurnal MUDIR Manajemen Pendidikan. 01(02).
Sulistiyorini1, Defi & Nurfalah, Yasin. (2019). Pengembangan karakter Religius Siswa Melalui Kegiatan Dewan Jamaah Mushola (DJM) Di SMK PGRI 2 Kota Kediri. Indonesian Journal of Islamic Education Studies (IJIES). 02(01).
Yahya, Slamet. (2020). Tradisi Manaqib Syekh Abdul Qodir Al-Jailani Al-Jailani Di Mushalla Raudlatut Thalibin Kembaran Kebumen. Jurnal IDBA Kajian Islam dan Budaya. 18(1).
Widodo, Hendro & etyk nurhayati. (2020). Manajemen pendidikan sekolah, madrasah, dan pesantren. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2024 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.