Preprint has been published in a journal as an article
DOI of the published article https://doi.org/10.31764/elementary.v7i1.20810
Preprint / Version 1

The Role of Magic Letter Box Teaching Media on Improving Reading Learning in Low Grade Students


Peranan Media Ajar Kotak Huruf Ajaib Terhadap Peningkatan Belajar Membaca pada Siswa Kelas Rendah

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.4892

Keywords:

Teaching Media, Learning Improvement, Low Grade Students

Abstract

The study aims to see how the teaching of the Hebrew letterbox has affected the increased learning to read in lower class students. This activity is carried out because many of the lower students who still can't read even enough letters because of the boring way of study by educators and lack the motivation for the spirit of learning to read. Surely these magical letterbox teaching needs to be presented when teaching in the lower classes of reading. The research method used is qualitative descriptive, research sample learned subjects from elementary schools and madrasah ibtida 'iyah with 20 kids from grades 1 and 2. Study instruments with angkettes. Studies have shown that there is a significant impact on the use of magical letterbox teaching media on the increase in learning to read in lower class students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

R. Ardiana, “Implementasi Media Pembelajaran pada Kecerdasan Bahasa Anak Usia 5-6 Tahun,” Murhum J. Pendidik. Anak Usia Dini, vol. 2, no. 2, pp. 20–27, 2021, doi: 10.37985/murhum.v2i2.47.

T. I. Wijayanti and R. D. Utami, “Mengembangkan Keterampilan Membaca dan Menulis Melalui Berbagai Metode dan Media Pembelajaran yang Bervariasi,” J. Basicedu, vol. 6, no. 3, pp. 5104–5114, 2022, doi: 10.31004/basicedu.v6i3.3039.

A. Sukaryanti, M. Murjainah, and S. L. Syaflin, “Pengembangan Media Pembelajaran Kotak Pintar Keragaman Di Indonesia Untuk Siswa Kelas Iv Sd,” J. Pendidik. Ris. dan Konseptual, vol. 7, no. 1, p. 140, 2023, doi: 10.28926/riset_konseptual.v7i1.675.

R. M. Alti et al., Media Pembelajaran. 2022.

R. Putri and Kasriman, “Pengaruh Media Pembelajaran Papan Pintar (Smart Board) Terhadap Kemampuan Membaca Permulaan Peserta Didik Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas 1 Sekolah Dasar,” J. Cakrawala Pendas, vol. 8, no. 4, pp. 1181–1189, 2022, doi: 10.31949/jcp.v8i4.2716.

E. Heldayani, M. Meilyana, and T. Tanzimah, “Pengaruh Media Mystery Box terhadap Hasil Belajar IPS Siswa Kelas V SD Negeri 195 Palembang,” J. Teach. Educ., vol. 4, no. 1, pp. 25–32, 2022.

E. Novalina, “Meningkatkan Kemampuan Mengenal Huruf Melalui Media Magic Box Pada Anak Kelompok B Di Ra At-Taqwa Way Kanan,” pp. 1–23, 2022.

A. Yeni and S. Hartati, “Studi Literatur: Stimulasi Kemampuan Anak Mengenal Huruf Melalui Permainan Menguraikan Kata Di Taman Kanak-Kanak Alwidjar Padang,” J. Chem. Inf. Model., vol. 4, no. 1, pp. 608–616, 2020.

D. Lestari, R. Kurnia, and Zulkifli, “Pengembangan media kotak huruf untuk meningkatkan kemampuan mengenal huruf pada anak usia 4-5 tahun,” J. Pendidik. Tambusai, vol. 6, pp. 3066–3076, 2022, [Online]. Available: https://www.jptam.org/index.php/jptam/article/view/3349%0Ahttps://www.jptam.org/index.php/jptam/article/download/3349/2851.

endah wahyu Sugiharti, “PENGEMBANGAN MEDIA CREATIVITY BOX UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN MEMBACA PERMULAAN ANAK USIA 5-6 TAHUN,” file:///C:/Users/VERA/Downloads/ASKEP_AGREGAT_ANAK_and_REMAJA_PRINT.docx, vol. 21, no. 1, pp. 1–9, 2020.

W. Asrianti, T. Sobari, and H. Isnaini, “Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Terhadap Motivasi Belajar Peserta Didik Kelas VIII-A SMPN 10 Cibinong,” Parol. (Jurnal Pendidik. Bhs. dan Sastra Indones., vol. 4, no. 2017, pp. 223–228, 2021, [Online]. Available: https://www.journal.ikipsiliwangi.ac.id/index.php/parole/article/view/7056.

S. R. Saputri, “Pengaruh media magic box bottle cap (kotak ajaib tutup botol) pada kemampuan mengenal huruf abjad anak usia 5-6 tahun,” 2021.

P. I. Pertiwi, H. Hasanah, and I. Kharismawati, “Pengembangan Media Permainan Kotak Ajaib dalam Mengenal Bacaan Huruf Satu Suku Kata pada Aspek Bahasa Anak Usia 5-6 Tahun,” JECIE (Journal Early Child. Incl. Educ., vol. 5, no. 2, pp. 50–54, 2022, doi: 10.31537/jecie.v5i2.701.

M. Fatikhasari, “Pengembangan Media Kotak Ajaib untuk Pembelajaran Menulis Teks Eksplanasi pada Peserta Didik Kelas VIII SMP,” Bapala, vol. 7, no. 1, pp. 1–6, 2020.

SHEILA, “PENGARUH MEDIA PERMAINAN KOTAK PINTAR TERHADAP KEMAMPUAN MENGENAL HURUF ABJAD PADA ANAK USIA 5-6 TAHUN DI TK AL AZHAR 7 HAJIMENA LAMPUNG SELATAN,” הארץ, no. 8.5.2017, pp. 2003–2005, 2022.

Arulampalam dkk, “PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN KOTAK MAMPU MEMBACA (KOMACA) BERBASIS CONTEXTUAL TEACHING AND LEARNING DALAM MENINGKATKAN KETERAMPILAN MEMBACA SISWA KELAS RENDAH DI MADRASAH IBTIDAIYAH NURUZ ZAMAN MRAWAN MAYANG JEMBER,” J. Eng. Res., 2023.

M. Hasan, Milawati, Darodjat, H. Khairani, and T. Tahrim, Media Pembelajaran. 2021.

Aldjufri Alwy, “pengaruh media kotak huruf terhadap peningkatan penguasaan kosa kata anak di TK Nurul Hikmah,” Uin Alauddin Makasar, pp. 1–86, 2017, [Online]. Available: http://repositori.uin-alauddin.ac.id/1178/1/rezki.pdf?cv=1.

A. Reichenbach et al., “PENGEMBANGAN MEDIA KOTAK BELAJAR AJAIB (KOBELA) PADA MATERI SUMBER DAYA ALAM,” Prog. Retin. Eye Res., vol. 561, no. 3, pp. S2–S3, 2019.

J. W. Creswell and J. D. Creswell, Mixed Methods Procedures. 2018.

F. Endra, Pengantar Metodologi Penelitian. 2017.

A. Mathematics, “PENGGUNAAN MEDIA KOTAK AJAIB PADA PEMBELAJARAN PERKALIAN UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA DI SD,” pp. 1–23, 2016.

Posted

2024-06-21