DOI of the published article https://doi.org/10.51494/jpdf.v5i1.1460
The Effect of Multiculturalism Learning Model on Pancasila Education Subject o Improve Critical Thinking of Fourth Grade Elemantary School Students
Pengaruh Model Pembelajaran Multikulturalisme pada Mapel Pendidikan Pancasila untuk Meningkatkan Berpikir Kritis Siswa kelas IV SD
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.4733Keywords:
Multicultural Education, Critical ThinkingAbstract
Multiculturalism Learning Model is an educational strategy that utilizes students' cultural differences, such as ethnicity, religion, language, gender, social class, race, ability, and age to improve learning more effectively and easily in accordance with learning materials. The population of this study was class IV and the number of students was 22 people. The research method used is quantitative using a type of pre-experimental design research with a one group pretest and posttest research design. The data collection technique in this study used pretest and posttest test questions. The results of this study indicate that there is an effect of the Multiculturalism learning model on the Pancasila Education map to improve the critical thinking of fourth grade students.
Downloads
References
Aeni, K., & Astuti, T. (2020). Implementasi Nilai-Nilai Multikultural Di Sekolah Dasar. Refleksi Edukatika : Jurnal Ilmiah Kependidikan, 10(2), 178–186. https://doi.org/10.24176/re.v10i2.4479 R. Hayes, G. Pisano, D. Upton, and S. Wheelwright, Operations, Strategy, and Technology: Pursuing the competitive edge. Hoboken, NJ: Wiley, 2005.
Anam, C., & Marlina, T. (2022). Implementasi Pendidikan Multikultural dalam Pembelajaran. Awwaliyah: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 5(1), 8–16. https://doi.org/10.58518/awwaliyah.v5i1.919
Bachrudin, A. A., & Kasriman, K. (2022). Analisis Efektivitas Pendidikan Karakter Melalui Pendekatan Multikultural pada Pendidikan Kewarganegaraan di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(3), 4505–4516. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i3.2858
Di, M., Ibrahim, S. D., No, U., Yunita, S., Saragih, J., Natasya, E., Sitepu, B., Novi, J., & Lumbantobing, Y. (2023). IMPLEMENTASI PKN SEBAGAI AGEN PENANAMAN NILAI-NILAI. 3(3), 188–192.
Fauziyah, N. E. H., & Anugraheni, I. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran TGT (Teams Games Tournament) Ditinjau dari Kemampuan Berpikir Kritis Pada Pembelajaran Tematik di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(4), 850–860. https://doi.org/10.31004/basicedu.v4i4.45
Halim, A. (2022). Signifikansi dan Implementasi Berpikir Kritis dalam Proyeksi Dunia Pendidikan Abad 21 Pada Tingkat Sekolah Dasar. Jurnal Indonesia Sosial Teknologi, 3(3), 404–418. https://doi.org/10.36418/jist.v3i3.385
Herlina, L., Remana, M. T., Nurcahya, M. A., & Prihantini. (2022). Pembelajaran Project-Based Learning dalam Meningkatkan Berpikir Kritis Siswa. Bidayatuna Jurnal Pendidikan Guru Mandrasah Ibtidaiyah, 5(2), 162–172. https://doi.org/10.54471/bidayatuna.v5i2.1660
Huda, U., & Angraini, R. (2021). Integrasi Nilai-Nilai Multikultural Dalam Pembelajaran PPKn di SD Fransiskus Padang Panjang. Journal of Civic Education, 4(1), 25–31. https://doi.org/10.24036/jce.v4i1.396
Iman, B. N. (2019). Pembelajaran Multikultural Di Sekolah Dasar. Jurnal PGSD, 4(02), 19–28. https://doi.org/10.32534/jps.v4i02.768
Junaidi, J. (2018). Model Pendidikan Multikultural. Al-Insyiroh: Jurnal Studi Keislaman, 2(1), 57–72. https://doi.org/10.35309/alinsyiroh.v2i1.3332
Laku, M. L. F., & Muhsam, J. (n.d.). PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN INKUIRI BERBASIS TEKNOHUMANISTIK TERHADAP HASIL BELAJAR IPA PADA PESERTA DIDIK KELAS IV SD MUHAMMADIYAH 2 KUPANG. 8.
M. Ariyanto, F. Kristin, I. A. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Problem Solving untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis dan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Guru Kita, 2(3), 106–115.
Maemunah, Y., Darmiyanti, A., & . F. (2023). Implementasi Pendidikan Multikultural Melalui Rasa Toleransi Beragama Di Sekolah Dasar Negeri 1 Cikampek Selatan Jakarta. Al-Ulum Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Ke Islaman, 10(2), 199–207. https://doi.org/10.31102/alulum.10.2.2023.199-207
Malaikosa, Y. M. L. (2021). Penguatan Life Skills Peserta Didik Dengan Pendekatan Ekonomi Kreatif. Idaarah: Jurnal Manajemen Pendidikan, 5(2), 300. https://doi.org/10.24252/idaarah.v5i2.24215
Multikulturalisme, M. K. (2022). 1) , 2) , 3). 4(04), 97–103.
Mursalin, S. A., & Muhsam, J. (2021). PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN TAI (TEAM ASSISTED INDIVIDUALIZATION) TERHADAP HASIL BELAJAR IPA DITINJAU DARI MOTIVASI BELAJAR PESERTA DIDIK SEKOLAH DASAR. S. A., 8.
Nanggala, A. (2020). Pendidikan Kewarganegaraan Sebagai Pendidikan Multikultural. Jurnal Soshum Insentif, 3(2), 197–210. https://doi.org/10.36787/jsi.v3i2.354
Nur Latifah, Marini, A., & Maksum, A. (2021). Pendidikan Multikultural di Sekolah Dasar (Sebuah Studi Pustaka). Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 6(2), 42–51. https://doi.org/10.29407/jpdn.v6i2.15051
Prameswari, S. W., Suharno, S., & Sarwanto, S. (2018). Inculcate Critical Thinking Skills in Primary Schools. Social, Humanities, and Educational Studies (SHEs): Conference Series, 1(1), 742–750. https://doi.org/10.20961/shes.v1i1.23648
Putriningsih, N. K., & Putra, M. (2021). Pengembangan Media Pop-Up Book Berorientasi Pendekatan Saintifik pada Muatan Pelajaran PPKN Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Edutech Undiksha, 9(1), 131–139. https://doi.org/10.23887/jeu.v9i1.32686
Rakhman, F. (2023). Pengaruh Pendidikan Multikultural terhadap Karakter Siswa dan Kecakapan Berwirausaha Peserta Didik. Jurnal Elementaria Edukasia, 6(3), 1057–1065. https://doi.org/10.31949/jee.v6i3.6567
Riyanti, A., & Novitasari, N. (2021). Pendidikan Multikultural Berbasis Kearifan Lokal Bagi Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Adat Dan Budaya Indonesia, 3(1), 29. https://doi.org/10.23887/jabi.v3i1.37780
Shabartini, D. N., Sholeh Hidayat, Ujang Jamaludin, & Suroso Mukti Leksono. (2023). Konsep Pendidikan Ki Hadjar Dewantara Dalam Penanaman Nilai-Nilai Multikultural Untuk Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Elementaria Edukasia, 6(2), 964–973. https://doi.org/10.31949/jee.v6i2.5325
Siti Nurhidayah, Ayu Rahmawati, D. S. S. (2022). Pendidikan Multikultural Berbasis Kearifan Lokal. Journal of Innovation in Primary Education, 1(1), 33–39.
Suastika, I. N. (n.d.). Implementasi Sintaks Model Pembelajaran.
Sutrisno, T. (2019). Pengaruh Pembelajaran Berbasis Masalah (Problem Based Learning) Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa pada Mata Pelajaran PKn Kelas VI di SDN Kota Sumenep. ELSE (Elementary School Education Journal) : Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 3(2), 98. https://doi.org/10.30651/else.v3i2.3394
Wibowo, S. A., Murtono, -, Santoso, -, & Utaminingsih, S. (2021). Efektifitas Pengembangan Buku Ajar Berbasis Nilai-Nilai Karakter Multikultural Terhadap Keterampilan Berpikir Kritis Siswa. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 11(1), 54–62. https://doi.org/10.24246/j.js.2021.v11.i1.p54-62
Widiana, I. W. (2022). Model Pembelajaran Value Clarification Technique dan Pengaruhnya Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pedagogi Dan Pembelajaran, 5(2), 179–188. https://doi.org/10.23887/jp2.v5i2.48841
Zahra, R. A., Relmasira, S. C., & Juneau, J. L. (2018). Upaya Peningkatan Ketrampilan Berpikir Kritis dan Hasil Belajar Mata Pelajaran PKn melalui Metode Bermain Peran. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 2(2), 175. https://doi.org/10.23887/jisd.v2i2.15489
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2024 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.