The Influence of Inquiry Learning Models Aided by Digital Web Teaching Materials on Science Cognitive Learning Outcomes
Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiry Berbantuan Bahan Ajar Digital Web Terhadap Hasil Belajar Kognitif IPA
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.462Keywords:
Guided Inquiry, Web digital teaching materials, Learning outcomesAbstract
This study aims to determine the improvement of learning outcomes of students and the influence of inquiry learning model assisted web digital teaching materials on cognitive science learning outcomes. This study uses a quantitative approach with pre-experimental research methods with one group pretest-posttest design research design at SMP Muhammadiyah 5 Tulangan. Research instruments in the form of multiple-choice cognitive learning outcomes. Sampling technique in this study is purposive sampling technique. the N-gain score is in the medium category, whereas in the paired sample t-test t-test the results obtained were tcount 27.043 ˃ ttable 2.056 which meant that H0 was rejected and H1 was accepted. Based on the results of the study it can be concluded that there is an increase in learning outcomes of students and the influence of inquiry learning model aided web digital teaching materials on cognitive science learning outcomes.
Downloads
References
Trianto. Model Pembelajaran Terpadu . Jakarta: Bumi Aksara, 2014.
Azizah, R. O. N. Kajian Metode Eksperimen Terhadap Sikap Ilmiah Siswa Pada Pembelajaran IPA, 2019.
Wisudawati, A.W., and Eka Sulistyowati, Metodologi Pembelajaran IPA, Cet. 1, Jakarta: Bumi Aksara, 2014.
Setyawan, A., Sholihah, A., Rita, S. M., Alfiya, N., and Nurfajri, R. A. Peran Guru dalam Pembelajaran SD Pangpong. Prosiding Nasional Pendidikan: LPPM IKIP PGRI Bojonegoro, 1(1), 2020.
Massie, A. Y., and Nababan, K. R. Dampak pembelajaran daring terhadap pendidikan karakter siswa. Satya Widya, 37(1), 54-61, 2021.
Fajri, Z. Bahan Ajar Tematik Dalam Pelaksanaan Kurikulum (Pedagogik), 2018.
Lestari, I. Pengembangan bahan ajar berbasis kompetensi. Padang: Akademia Permata, 1, 2013.
Pane, A., and Dasopang, M. D. Belajar dan pembelajaran. Fitrah: Jurnal Kajian Ilmu-Ilmu Keislaman, 3(2), 333-352, 2017.
Edy Syahputra, Snowball Throwing Tingkatan Minat dan Hasil Belajar, Sukabumi: Haura, hlm. 25-26, 2020.
Salay, R. Perbedaan Motivasi Belajar Siswa yang Mendapatkan Teacher Centered Learning (TCL) Dengan Student Centered Learning (SCL), 2019.
Damayanti, I. Penerapan model pembelajaran inkuiri untuk meningkatkan hasil belajar mata pelajaran IPA sekolah dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(3), 1-12, 2014.
Anggareni, N. W., Ristiati, N. P., and Widiyanti, N. L. P. M. Implementasi strategi pembelajaran inkuiri terhadap kemampuan berpikir kritis dan pemahaman konsep IPA siswa SMP. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran IPA Indonesia, 3(1), 2013.
Prasetiyo, M. B., and Rosy, B. Model Pembelajaran Inkuiri Sebagai Strategi Mengembangkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran (JPAP), 9(1), 109-120, 2021.
Taghizadeh, M., and Hasani Yourdshahi, Z. Integrating Technology Into Young Learners’ Classes: Language Teachers’ Perceptions. Computer Assisted Language Learning, 33(8), 2020. Https://Doi.Org/10.1080/09588221.2019.1618876
Nurcahyani, I., Kresnadi, H., and Pranata, R. Pengembangan Bahan Ajar Digital Berbasis Web Materi Sistem Peredaran Darah Manusia Kelas V. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 10(6), 2021.
Lovisia, E. Pengaruh model pembelajaran inkuiri terbimbing terhadap hasil belajar. SPEJ (Science and Physic Education Journal), 2(1), 1-10, 2018.
Sari, I. B. Penerapan model pembelajaran inkuiry Dalam Pembelajaran pendidikan agama Islam Di Sekolah Menengah Pertama Ad Dzakirin Tamanan Tahun pelajaran 2018/2019 (Doctoral dissertation, Institut Agama Islam Negeri Jember), 2020.
Lenaini, I. Teknik pengambilan sampel purposive dan snowball sampling. Historis: Jurnal Kajian, Penelitian dan Pengembangan Pendidikan Sejarah, 6(1), 33-39, 2021.
Irawan, E. Efektivitas Teknik Bimbingan Kelompok Untuk Meningkatkan Konsep Diri Remaja (Studi Pre-Eksperimen Pada Siswa Kelas X SMK Yapema Gadingrejo Lampung). PSIKOPEDAGOGIA Jurnal Bimbingan dan Konseling, 2(1), 44-54, 2013.
Montolalu, C., and Langi, Y. Pengaruh pelatihan dasar komputer dan teknologi informasi bagi guru-guru dengan uji-t berpasangan (paired sample t-test). d'CARTESIAN: Jurnal Matematika dan Aplikasi, 7(1), 44-46, 2018.
Hasanah, N., and Kumalasari, D. Penggunaan handphone dan hubungan teman pada perilaku sosial siswa smp muhammadiyah luwuk sulawesi tengah. Harmoni Sosial: Jurnal Pendidikan IPS, 2(1), 55-70, 2015.
Saroinsong, W. P. Gadget usage inhibited interpersonal intelligence of children on ages 6-8 years old. Jurnal Tekpen, 1(4), 2016.
Harfiyanto, Doni, dkk. Pola Interaksi Sosial Santri Pengguna Gadget Di Sma N 1 Semarang. http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/jess. Diakses tanggal 20 Mei 2021.
Vebki Nurul Astuti. Pengaruh Penggunaan Model Pembelajaran Inkuiri Dengan Menggunakan Media Pop-Up Book Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas Iv Di Sdn 07 Bengkulu Tengah. Bengkulu, 2020.
Lai, C. L., Hwang, G. J., and Tu, Y. H. The effects of computer-supported self-regulation in science inquiry on learning outcomes, learning processes, and self-efficacy. Educational Technology Research and Development, 66, 863-892, 2018.
Ritiauw, S. P., and Salamor, L. Mengembangkan keterampilan berpikir kritis siswa sekolah dasar melalui implementasi model pembelajaran sosial inkuiri. PEDAGOGIKA: Jurnal Pedagogik dan Dinamika Pendidikan, 4(1), 42-56, 2016.
Utami lizza. Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Berbasis Lingkungan Pada Materi Fotosintesis Di Mtsn Indrapuri. Fakultas Tarbiyah Dan Keguruan Universitas Islam Negeri Ar-Raniry Darussalam, Banda Aceh, 2017.
Ni L. Mita Listriani, dkk., “Penerapan Metode Inkuiri Terbimbing Berbasis Lingkungan Hidup Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA siswa Kelas IV SD No. 1 Bontihing”, Jurnal Mimbar PGSD Universitas Pendidikan Ganesha, Vol. 2, No. 1, hal. 4-5, 2013.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2023 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.