Preprint has been published in a journal as an article
Preprint / Version 1

Description of Job Stress in Kindergarten and PAUD Teachers at the Raudhatul Athfal Teachers Association (IGRA) Kec. Porong District. Sidoarjo


Gambaran Stress Kerja pada Guru TK dan PAUD di Ikatan Guru Raudhatul Athfal (IGRA) Kec. Porong Kab. Sidoarjo

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.4591

Keywords:

Physiological Stress, Psychological Stress, Behavioral Stress, Teachers, Work Stress

Abstract

Working as a kindergarten and PAUD teacher causes higher psychological stress compared to other aspects of stress. This research aims to determine the picture of stress in kindergarten and PAUD teachers at the Raudhatul Athfal Teachers Association (IGRA) Kec. Porong District. Sidoarjo. The research sample was 80 teachers who were members of the Raudhatul Athfal Teachers Association (IGRA) in Kec. Porong District. Sidoarjo. The results of the research show that work stress among kindergarten and PAUD teachers at the Raudhatul Athfal Teachers Association (IGRA) Kec. Porong District. Sidoarjo

Downloads

Download data is not yet available.

References

M. N. Nafiah and H. Laksmiwati, “Motivasi Berprestasi dengan Stres Kerja Pada Guru Taman Kanak-Kanak,” J. Psikol. Teor. dan Terap., vol. 6, no. 2, p. 71, 2016, doi: 10.26740/jptt.v6n2.p71-77.

E. A. Maharani and D. E. Wati, “Peran Psychological Well-Being dan Efikasi Diri terhadap Stres pada Guru PAUD,” Intuisi J. Psikol. Ilm., vol. 13, no. 1, pp. 1–14, 2021, doi: 10.15294/intuisi.v13i1.28690.

Suparman, “Identifikasi Gejala Stres pada Guru Tingkat Sekolah Dasar di Sekolah Lentera Harapan Tangerang,” J. Pendidik. Dompet Dhuafa, vol. 8, no. 1, pp. 7–12, 2018.

G. Wulansuci, R. Hunafa Lestari, and S. Munggaraning Westhisi, “Pemahaman Guru Paud Terhadap Stress Akademik Pada Anak Usia Dini,” Golden Age J. Pendidik. Anak Usia Dini, vol. 6, no. 1, pp. 41–48, 2022, doi: 10.29313/ga:jpaud.v6i1.9714.

G. Yogisutanti, “Pencegahan Kelelahan Kerja dan Stres Kerja pada Guru Pendidikan Anak Usia Dini ( PAUD ) di Desa Babakan Kecamatan Ciparay Kabupaten Bandung,” J. Abdimas BSI, vol. 2, no. 1, pp. 21–31, 2019.

M. Mustofa, “Menghitung Beban Kerja Guru,” J. Audi, vol. 3, no. 1, p. 64, 2018, doi: 10.33061/ad.v3i1.2075.

C. Rumeen, W. B. S. Joseph, and A. A. Rumayar, “Gambaran Tingkat Stres Kerja Pada Tenaga Pendidik Terhadap Pembelajaran Jarak Jauh Di Smpn 1 Likupang Selatan Dan Smpn 1 Dimembe,” J. Kesehat. Masy., vol. 10, no. 6, pp. 101–106, 2021.

A. Wirayuda, M. Nurwahidin, and Sudjarwo, “Stress Kerja Dan Koping Pada Guru : a Systematic Literature Review,” J. Ilm. Hosp., vol. 11, no. Vol 11 No 2: Desember 2022, pp. 925–932, 2022.

Musradinur, “Stres Dan Cara Mengatasinya Dalam Perspektif Psikologi,” J. EDUKASI J. Bimbing. Konseling, vol. 2, no. 2, p. 183, 2016, doi: 10.22373/je.v2i2.815.

S. Musabiq and I. Karimah, “Gambaran Stress dan Dampaknya Pada Mahasiswa,” Insight J. Ilm. Psikol., vol. 20, no. 2, p. 74, 2018, doi: 10.26486/psikologi.v20i2.240.

A. Sugiarto and A. W. Nanda, “Stres Kerja: Pengaruhnya Terhadap Motivasi Kerja Dan Kinerja Karyawan,” J. Ilmu Sos. dan Hum., vol. 9, no. 2, p. 276, 2020, doi: 10.23887/jish-undiksha.v9i2.21302.

D. Harretu and A. P. Sidi, “Stres Kerja Yang Mempengaruhi Kinerja Individu Pada Bank Perkreditan Rakyat (Bpr) Trikarya Waranugraha Malang,” Cap. J. Ekon. dan Manaj., vol. 6, no. 1, p. 225, 2022, doi: 10.25273/capital.v6i1.13696.

L. Nur and H. Mugi, “Tinjauan Literatur mengenai Stres dalam Organisasi,” J. Ilmu Manaj., vol. 18, no. 1, pp. 20–30, 2021, [Online]. Available: https://journal.uny.ac.id/index.php/jim/article/view/39339/15281

I. W. G. Suarjana, S. Syam, B. R. Parhusip, and R. A. Palilingan, “Analisis Gejala Stress Kerja Pada Saat Work From Home,” Serina Iv Untar 2022, pp. 147–152, 2022.

K. A. Situmeang, A. Heryana, I. S. Mustikawati, and A. Nabila, “Faktor – Faktor Yang Berhubungan Dengan Stress Kerja Pada Petugas Call Center Nomor Tunggal Panggilan Darurat (Ntpd) Jakarta Siaga 112 Di Badan Penanggulangan Bencana Daerah Dki Jakarta Tahun 2021,” J. Kesehat. Masy., vol. 10, no. 1, pp. 101–107, 2022, doi: 10.14710/jkm.v10i1.31984.

N. T. Lumban Gaol, “Teori Stres: Stimulus, Respons, dan Transaksional,” Bul. Psikol., vol. 24, no. 1, p. 1, 2016, doi: 10.22146/bpsi.11224.

J. Jamil, “Sebab Dan Akibat Stres, Depresi Dan Kecemasan Serta Penanggulangannya,” Al Amin J. Kaji. Ilmu dan Budaya Islam, vol. 1, no. 1, pp. 123–138, 2019, doi: 10.36670/alamin.v1i1.6.

M. Ilena Dwika and H. Wiwin, “Fenomena Stres pada Guru Pendidikan Khusus,” J. Siri Psikol., no. September 2022, pp. 114–121, 2023, [Online]. Available: https://psikologi.unair.ac.id/proceeding-series-of-psychology/index.php/proceedingseriesofpsychology/article/view/21%0Ahttps://psikologi.unair.ac.id/proceeding-series-of-psychology/index.php/proceedingseriesofpsychology/article/download/21/16

A. Fauzan, T. Haryanto, and Herdian, “Stres kerja pada guru selama pandemi covid-19 work stress on teachers during the covid-19 pandemic,” Psycho Idea, vol. 20, no. 1, pp. 22–31, 2022.

Hardani et al., Metode Penelitian Kualitatif dan Kuantitatif. Yogyakarta: CV. Pustaka Ilmu Group Yogyakarta, 2020.

S. Febriani, “Gambaran Stress Kerja pada Perawat di Ruang Rawat Inap Bagian Perawatan Jiwa Rumah Sakit Khusus Daerah Provinsi Sulawesi Selatan Tahun 2017,” UIN Alauddin Makassar, 2017.

D. A. Ferlia, S. Jayanti, and Suroto, “Analisis Tingkat Stres Kerja Pada Guru Tuna Grahita Di Sekolah Dasar Luar Biasa (SDLB) Negeri Purwosari Kudus,” Kesehat. Masy., vol. 4, no. 3, pp. 331–341, 2016, [Online]. Available: https://ejournal3.undip.ac.id/index.php/jkm/article/view/13037%0Ahttps://ejournal3.undip.ac.id/index.php/jkm/article/viewFile/13037/12595

N. T. L. Gaol, “Faktor-Faktor Penyebab Guru Mengalami Stres di Sekolah,” Educ. Guid. Couns. Dev. Jounal, vol. 4, no. 1, pp. 17–28, 2021.

E. Nurdiawati and N. Atiatunnisa, “Hubungan Stres Kerja Fisiologis, Psikologis dan Perilaku Dengan Kinerja Karyawan,” Faletehan Heal. J., vol. 5, no. 3, pp. 118–124, 2018.

R. Mahmud and Z. Uyun, “Studi Deskriptif Mengenai Pola Stres Pada Mahasiswa Praktikum,” J. Indig., vol. 1, no. 2, pp. 52–60, 2016.

S. N. Qori and O. P. Mulyana, “Hubungan Antara Tuntutan Pekerjaan Dengan Stres Kerja,” Character, vol. 9, no. 3, pp. 99–108, 2022.

V. W. Haris Putri and L. M. Kurniawidjaja, “Gambaran Faktor Psikososial dan Gejala Stres Kerja pada Karyawan Kantor Proyek Pembangunan X Tahun 2021,” Natl. J. Occup. Heal. Saf., vol. 3, no. 1, 2022, doi: 10.59230/njohs.v3i1.6036.

J. Reza, “Pengaruh Stres Kerja dan Persepsi Terhadap Beban Kerja Dengan Motivasi Kerja,” Psikoborneo J. Ilm. Psikol., vol. 4, no. 3, pp. 363–369, 2016, doi: 10.30872/psikoborneo.v4i3.4095.

F. L. Issom and F. Aprilia, “Pengaruh Kecerdasan Emosi Terhadap Stres Kerja Pada Pengajar Muda Di Gerakan Indonesia Mengajar,” JPPP - J. Penelit. dan Pengukuran Psikol., vol. 8, no. 1, pp. 1–11, 2019, doi: 10.21009/jppp.081.01.

F. K. Nisa’, “Gambaran Stres Kerja Guru Sekolah Dasar di Kecamatan Kalinyamatan Kabupaten Jepara Jawa Tengah pada Masa Pandemi Covid-19 Tahun 2021,” UIN Syarif Hidayatullah Jakarta, 2021.

A. Khilmiyah, “Stres Kerja Guru Perempuan Di Kecamatan Kasihan Bantul Yogyakarta,” Lentera Pendidik. J. Ilmu Tarb. dan Kegur., vol. 15, no. 2, pp. 135–143, 2012, doi: 10.24252/lp.2012v15n2a1.

Posted

2024-05-21