Preprint has been published in a journal as an article
Preprint / Version 1

Teacher Srategies in Dealing with Slow Learning Students at MI Muhammadiyah 2 Kedungbanteng


Strategi Guru dalam Menangani Siswa Lamban Belajar di MI Muhammadiyah 2 Kedungbanteng

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.4338

Keywords:

Teacher strategies, Slow Learner, Elementary School

Abstract

This study aims to describe the strategies applied by teachers in dealing with students with learning difficulties at MI Muhammadiyah 2 Kedungbanteng. The research method used is descriptive qualitative. The research was conducted at MI Muhammadiyah 2 Kedungbanteng, Sidoarjo, using data collection techniques of observation, interview, and documentation. Data analysis refers to the Milles and Huberman analysis model, which includes data reduction, data display, verification, and conclusion drawing stages. Data validity was tested using triangulation techniques. The results show that teachers apply effective strategies in dealing with slow learners, including motivation, selection of appropriate learning media, flexibility in material delivery, repetition, and personal approach. By providing praise, simple explanations and individualized guidance, teachers succeeded in helping slow learners achieve success and increase their intrinsic motivation. Overall, a responsive and flexible approach to learning plays an important role in improving the achievement of students with learning difficulties.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Munandar, S. A., Fitriani, A., Karlina, Y., Yumriani, Y., & BP, A. R. (2022). Pengertian Pendidikan ilmu pendidikan dan unsur-unsur pendidikan. Al Urwatul Wutsqa, 2(1), 1-8.

Fadliya, I. (2022). Strategi Guru Dalam Mengatasi Siswa Slow Learner Di Sekolah Dasar. Walada, 1(1).

Agustin, I. (2016). Manajemen Pendidikan Inklusi Di Sekolah Dasar Sumbersari 1 Kota Malang. Education and Human Development Journal, 1(1).

Hamid, A. (2017). Guru profesional. Al-Falah: Jurnal Ilmiah Keislaman dan Kemasyarakatan, 17(2), 274-285.

Nurfadhillah, S., Anjani, A., Devianti, E., Nursiah, N., Ramadhanty, N. S., & Mufidah, R. A. (2021). Lamban Belajar (Slow Learner) Dan Cepat Belajar (Fast Learner). PENSA, 3(3), 416-426.

Nurfadhillah, S., Faziah, S. N., Fauziah, S. N., Nupus, F. S., Ulfi, N., Fatmawati, F., & Khoiriah, S. (2022). Analisis Strategi Guru dalam Mengajar Siswa Lambat Belajar atau Slow Learner di Kelas II SDN Kunciran Indah 7. MASALIQ, 2(1), 53-63.

Sapuadi, S. (2019). Strategi Pembelajaran.

SIANTURI, N. P., RUATA, S. N. C., BREK, Y., & Th, S. Suatu Kajian deskriptif Psikologi pendidikan dan Pastoral Konseling: Strategi Pembelajaran Pada Siswa Slow Learner di SD GMIM 18 Manado.

Susanto, D., & Jailani, M. S. (2023). Teknik Pemeriksaan Keabsahan Data Dalam Penelitian Ilmiah. QOSIM: Jurnal Pendidikan, Sosial & Humaniora, 1(1), 53-61.

Asmar, R. S., Kurniaman, O., & Hermita, N. (2019). Analisis Motivasi Intrinsik Belajar Siswa Kelas V Sekolah Dasar Se-Gugus 1 Kecamatan Payung Sekaki Kota Pekanbaru. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 3(1), 93-100.

Susanti, L. (2015). Pemberian Motivasi Belajar Kepada Peserta Didik Sebagai Bentuk Aplikasi Dari Teori-Teori Belajar. Pelita Bangsa Pelestari Pancasila, 10(2).

Rossatria, E. Pengaruh motivasi belajar Terhadap hasil belajar siswa pada bidang Studi Sejarah Keudayaan Islam (SKI) di MTS N 19 Jakarta.

Alawiyah, T., Supriatna, E., & Yuliani, W. (2019). Pengaruh motivasi intrinsik dan kesadaran metakognitif terhadap prestasi akademik siswa. Journal of Innovative Counseling: Theory, Practice, and Research, 3(02), 91-98.

Magdalena, I., Yoranda, D. O., Savira, D., & Billah, S. (2021). Pentingnya Memahami Karakteristik Siswa Sekolah Dasar di SDN Sudimara 5 Ciledug. Trapsila: Jurnal Pendidikan Dasar, 3(2), 50-59.

Washfiyah, S. (2023). Penerapan Metode Belajar Sambil Bermain Sebagai Media Untuk Menumbuhkan Dan Meningkatkan Fungsi-Fungsi Kognitif, Psikomotior Dan Afektif Di Kelas Ia Min 1 Yogyakarta. Jurnal Hasil Penelitian dan Pengembangan (JHPP), 1(4), 260-264.

Utami, N. E. B. (2018). Layanan Guru Kelas Bagi Siswa Slow Learner Di Sekolah Inklusi (SD N Bangunrejo 2 Yogyakarta). Al-Bidayah: jurnal pendidikan dasar Islam, 10(2), 271-290.

Supriyani, W., Karma, I. N., & Khair, B. N. (2022). Analisis Strategi Pembelajaran Bagi Siswa Lamban Belajar (Slow Learner) di SDN Tojong-Ojong Tahun Ajaran 2021/2022. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(3b), 1444-1452.

Desiningrum, D. R. (2017). Psikologi anak berkebutuhan khusus.

Faridah, S., & Ulfah, M. (2021). Upaya guru dan Orang Tua dalam Mengatasi Siswa Kesulitan Belajar di SDN Jambu Burung Kabupaten Banjar. Pahlawan: Jurnal Pendidikan-Sosial-Budaya, 17(1), 122-128.

Rahmasari, D. (2023). STRATEGI MENGAJAR GURU DALAM MENINGKATKAN MINAT BELAJAR SISWA. Jurnal Citra Pendidikan, 3(3), 1075-1079.

Posted

2024-05-02