Preprint has been submitted for publication in journal
Preprint / Version 1

Overview of Social Interaction of ASD Children in the Inclusive School of SD Muhammadiyah 2 Tulangan


Gambaran Interaksi Sosial Anak ASD di Sekolah Inklusi SD Muhammadiyah 2 Tulangan

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.4263

Keywords:

Autistic Children, Social Interaction, Inclusive School

Abstract

The purpose of this study was to determine the description of the form of social interaction and the factors that influence the social interaction of ASD children at SD Muhammadiyah 2 Tulangan. This research uses a qualitative method with a case study approach. The subjects of this study amounted to 2 people selected by purposive sampling, namely children with autistic/ASD disorders aged 9 to 12 years. Data collection was carried out using observation and interviews with significant others, namely shadow teachers, parents and peers. The results of this study indicate that both subjects can bring up images of associative and dissociative social interactions but there are differences between the two subjects caused by factors of imitation of other people's behavior, age factors, parenting patterns in establishing cooperation with children, peer interaction and therapy factors.

Downloads

Download data is not yet available.

References

F. Khaulani, Neviyarni, and I. Murni, “Fase dan tugas perkembangan anak sekolah dasar,” J. Ilm. “Pendidikan Dasar,” vol. VII, no. 1, pp. 51–59, 2019, doi: http://dx.doi.org/10.30659/pendas.7.1.51-59.

U. Latifa, “Aspek Perkembangan pada Anak Sekolah Dasar : Masalah dan Perkembangannya,” Academica, vol. 1, no. 2, 2017, doi: https://doi.org/10.22515/academica.v1i2.1052.

J. W. Santrock, Life-Span Development, Ketiga bel. Erlangga, 2012.

M. Heri, K. G. T. Purwantara, and P. A. Ariana, “Terapi Applied Behavior Analysis Meningkatkan Kemampuan Interaksi Sosial pada Anak Autisme Umur 7-12 Tahun,” J. Keperawatan Silampari, vol. 5, no. 1, pp. 35–42, Aug. 2021, doi: 10.31539/jks.v5i1.2366.

D. Astarini, “Peran aktif orangtua dan guru sekolah inklusi dalam meningkatkan kemampuan komunikasi dan interaksi sosial anak penderita autisme,” Psikodidaktika J. Ilmu Pendidik. …, vol. 5, pp. 93–105, 2020, doi: https://doi.org/10.32663/psikodidaktika.v5i1.1158.

R. Maslim, Buku Saku Diagnosis Gangguan Jiwa, Rujukan Ringkas PPDGJ-III dan DSM-5, Cetakan ke. Jakarta: FK Unika Atmajaya, 2013.

A. F. Humaira and H. Wahyudi, “Pengaruh Gratitude terhadap Psychological Well Being Orangtua dengan Anak Autis di Pangkalpinang,” in Psychology Science, Bandung Conference Series, 2023, pp. 463–472. doi: https://doi.org/10.29313/bcsps.v2i2.5476.

F. Azis, S. Mukramin, and Risfaisal, “Interaksi sosial anak autis di sekolah inklusi (studi sosiologi pada sekolah inklusi di Kota Makassar),” EquilibriumJurnal Pendidik., vol. IX, no. 1, pp. 77–85, 2021, doi: https://doi.org/10.26618/equilibrium.v9i1.4365.

S. . Anti, M. H. Irawan, U. Husnianjari, and N. K. Putri, “Interaksi Sosial Dengan Teman Sebaya Di Sd Negeri 1 Gumukrejo,” J. Ilmu Tarb., vol. 1, no. 1, pp. 1–10, 2022.

I. Stevanus and L. Parida, “Pola Interaksi Sosial Siswa Pengguna Gadget Di Sekolah Dasar Kota Yogyakarta,” VOX EDUKASI J. Ilm. Ilmu Pendidik., vol. 12, no. 2, pp. 305–319, 2021, doi: 10.31932/ve.v12i2.1356.

S. Fatonah, “Hubungan Interaksi Sosial Siswa Dengan Hasil Belajar IPS Kelas V SDN 44 Kota Bengkulu,” Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Bengkulu, 2021.

K. E. N. Safitri, D. Kurnia, and R. Indriani, “Hubungan Efikasi Diri Dengan Interaksi Sosial Siswa,” vol. 09, no. 02, pp. 2510–2524, 2023.

A. N. Sari, B. Budiman, and E. O. Hadinata, “Interaksi Sosial Anak Autis di Sekolah Inklusi SD Harapan Mandiri Palembang,” Indones. J. Behav. Stud., vol. 1, no. 1, pp. 122–135, Mar. 2021, doi: 10.19109/ijobs.v1i1.9266.

Suharni, N. L. P. Eka, and N. Memunah, “Hubungan Pola Asuh Orangtua Terhadap Interaksi Sosial Pada Anak Autis di Yayasan Insan Mandiri JL. Pisang Kipas No.34 Kelurahan Jatimulyo Malang,” J. Nurs. News, vol. 1, no. 1, pp. 31–37, 2016.

R. Twistiandayani and K. Umah, “Faktor-faktor yang mempengaruhi interaksi sosial pada anak autis,” in Prosiding SNaPP: Kesehatan (Kedokteran, Kebidanan, Keperawatan, Farmasi dan Psikologi), Gresik: Seminar Nasional Penelitian dan Pengabdian Pada Masyarakat, 2017, pp. 23–30. [Online]. Available: https://proceeding.unisba.ac.id/index.php/kesehatan/article/view/993/pdf

J. E. Noya and K. D. Ambarwati, “Gambaran Interaksi sosial anak autis di Sekolah Inklusi Multi Talenta Samarinda,” J. Psikol. Perseptual, vol. 3, no. 2, pp. 65–78, Jun. 2020, doi: 10.24176/perseptual.v3i2.2642.

S. Iskandar and I. Indaryani, “Peningkatan Kemampuan Interaksi Sosial pada Anak Autis Melalui Terapi Bermain Assosiatif,” JHeS (Journal Heal. Stud., vol. 4, no. 2, pp. 12–18, Nov. 2020, doi: 10.31101/jhes.1048.

A. R. Dewi, J. Juhanaini, and A. Listiana, “Gambaran Keterampilan Sosial Emosi Anak Autism Spectrum Disorder (ASD) di Sekolah Paud Inklusi Bunda Ganesa,” Edukid, vol. 14, no. 1, pp. 213–217, May 2019, doi: 10.17509/edukid.v14i1.17088.

C. P. D. C. Dewi and P. N. Widiasavitri, “Resiliensi ibu dengan anak autisme,” J. Psikol. Udayana, vol. 6, no. 01, p. 193, 2019, doi: 10.24843/jpu.2019.v06.i01.p19.

M. Rahmah, S. Milfayetty, and R. Fadilah, “Efektivitas Neurofeedback Training Terhadap Emosi dan Interaksi Sosial Anak Autis di Pusat Kajian Psikologi Magister Psikologi Pascasarjana Universitas Medan Area,” Tabularasa J. Ilm. Magister Psikol., vol. 3, no. 1, pp. 57–75, 2021, doi: 10.31289/tabularasa.v3i1.426.

R. Mahdalena, M. Shodiq, and D. A. Dewantoro, “Melatih Motorik Halus Anak Autis Melalui Terapi Okupasi,” vol. 6, pp. 1–6, 2020.

I. G. A. P. S. Laksmi, K. W. Aristiani, and I. D. A. K. Sudarsana, “Hubungan Pola Asuh Orang Tua Dengan Komunikasi Interpersonal Pada Anak Autis Di Pusat Layanan Autis Kota Denpasar The Relationship of Parenting Parents with Interpersonal Communication in Autistic Children in Pusat Layanan Autis Denpasar,” vol. 9, no. 2, 2019.

M. A. Machrus, “Strategi guru dalam meningkatkan interaksi sosial ABK di SD inklusi (studi kasus di SD anak saleh Malang),” Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang, 2020.

D. P. Fatmawati, “Metode Proyek Terhadap Perilaku Kerjasama Anak Autis,” J. Pendidik. Khusus, vol. 8, pp. 1–10, 2016, [Online]. Available: https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jurnal-pendidikan-khusus/article/view/16103/14619

M. L. S. Lelyana, “Interaksi Sosial Antar-Anak Tunarungu dan Anak Tunarungu dengan ‘Anak Dengar,’” Universitas Sanata Dharma, 2017. [Online]. Available: https://www.pdfdrive.com/interaksi-sosial-antar-anak-tunarungu-e56829762.html

R. Diahwati, Hariyono, and F. Hanurawan, “Keterampilan sosial siswa berkebutuhan khusus di sekolah dasar inklusi,” J. Pendidik., vol. 1, no. 8, pp. 1612–1620, 2016.

U. F. R. Hakim and R. Fadillah, “Anak autis sebagai mad’u dakwah: Analisis komunikasi interpersonal,” J. Ilmu Dakwah, vol. 40, no. 2, p. 87, 2020, doi: 10.21580/jid.v40.2.4702.

Y. Chen, L. L. Senande, M. Thorsen, and K. Patten, “Peer preferences and characteristics of same-group and cross-group social interactions among autistic and non-autistic adolescents,” vol. 25(7), 2021, doi: 10.1177/13623613211005918.

U. K. Alfazri, “Identifikasi Perilaku Tantrum dan Sensory Meltdown Anak Autis Berdasarkan Behavioral Assesment Di SLB Autisma Dian Amanah,” J. Widia Ortodidaktika, vol. 8, no. 9, pp. 971–982, 2019.

S. Rahayu, “Interaksi sosial anak autis ditinjau dari penerapan terapi diet di Kb-Tk Talenta Semarang,” Universitas Negeri Semarang, 2019. [Online]. Available: https://lib.unnes.ac.id/33690/

S. Jaffey and C. Ashwin, “Exploring antecedents and outcomes of restricted and repetitive behaviours in autistic children: A thematic analysis of teacher interviews,” Res. Autism Spectr. Disord., vol. 97, p. 102021, Sep. 2022, doi: 10.1016/j.rasd.2022.102021.

D. Puspitasari, “Pola Penanganan Perilaku Agresif Pada Anak Autis Kategori Hiperaktif (Studi Kasus Di Homeschooling ‘Cerdas Istimewa’ Malang),” Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang, 2021.

J. E. Noya and K. D. Ambarwati, “Gambaran Interaksi sosial anak autis di Sekolah Inklusi Multi Talenta Samarinda,” J. Psikol. Perseptual, vol. 3, no. 2, pp. 65–78, 2020, doi: 10.24176/perseptual.v3i2.2642.

Nurmanila, A. Fitriangga, and F. K. Fahdi, “Hubungan Pola Asuh Orang Tua Dengan Interaksi Sosial Pada Anak Autis di Kota Pontianak,” vol. 4, no. 1, 2019.

Posted

2024-02-26