Preprint has been published in a journal as an article
Preprint / Version 1

The Relationship Between Authoritarian Parenting and Emotional Intelligence in Students of Smp “X” Sukorejo


Hubungan Pola Asuh Otoriter dengan Kecerdasan Emosional pada Siswa SMP “X” Sukorejo

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.4208

Keywords:

Pola Asuh Otoriter, Kecerdasan emosional, Siswa SMP

Abstract

This study aims to determine the relationship between authoritarian parenting and emotional intelligence in students of SMP "X" Sukorejo. This type of research is quantitative using a correlational approach. The study population was 864 students of SMP "X" Sukorejo. The sample of this study amounted to 209 students based on the Krejcie & Morgan table with an error rate of 5%. The sampling technique used is proportional stratified random sampling. The research data collection technique used an authoritarian parenting scale (reliability = 0.948) and an emotional intelligence scale (reliability = 0.865) adopted from previous research. The data analysis technique used Pearson's product moment correlation with the help of SPSS 26.0 for windows. The results of the analysis obtained a correlation coefficient rxy = -0.744 with a significance value of 0.000 (<0.05). This shows that the higher the authoritarian parenting, the lower the students' emotional intelligence and vice versa

Downloads

Download data is not yet available.

References

L. Himmah and D. R. Desiningrum, “Hubungan Kecerdasan Emosional dan Penyesuaian Diri pada Santri Remaja Kelas VII Pondok Pesantren Askhabul Kahfi,” J. Empati, vol. 6, no. 3, pp. 337–350, 2018.

S. Sebayang and J. Sembiring, “Pengaruh self esteem dan self efficacy terhadap kinerja karyawan studi kasus di pt. finnet indonesia,” eProceedings Manag., vol. 4, no. 1, 2017.

A. A. Shihab, A. Mujahidin, and D. E. Novianti, “Pengaruh Pergaulan Kelompok Teman Sebaya dan Iklim Sekolah Terhadap Perilaku Bullying di SMAN 1 Kedungadem,” in Prosiding Seminar Nasional Daring: Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 2023, pp. 494–502.

F. A. Damaryanti, H. Nelma, and T. N. Palupi, “Pengaruh Pola Asuh Otoriter Terhadap Kecerdasan Emosional Pada Kelas VIII SMPN 22 Bekasi,” in Prosiding Seminar Nasional Universitas Borobudur Publikasi Hasil-Hasil Penelitian dan Pengabdian Masyarakat, 2023, pp. 132–139.

N. P. A. Werdhiatmi, N. K. S. Diniari, and N. K. P. Ariani, “Hubungan Pola Asuh Orang Tua Dengan Kecerdasan Emosional Remaja Di Sekolah Menengah Pertama (SMP) Negeri 3 Negara,” Medicina (B. Aires)., vol. 50, no. 2, 2019.

N. O. Devina, “Hubungan Antara Pola Asuh Orang Tua Dengan Kecerdasan Emosional (EQ) Pada Siswa Kelas VIII SMP Negeri 20 Surabaya.” Universitas Wijaya Putra, 2022.

M. A. Riyono, “Kecerdasan Emosional Siswa Yang Bermain Game Online Mobile Legends Kelas VIII SMP Negeri 1 Tanggulangin,” Universitas Muhammadiyah Sidoarjo, 2019.

A. Novianty, “Pengaruh pola asuh otoriter terhadap kecerdasan emosi pada remaja madya,” J. Psikol., vol. 9, no. 1, 2017.

K. Bariyyah and L. Latifah, “Kecerdasan Emosi Siswa Ditinjau Dari Jenis Kelamin Dan Jenjang Kelas,” J. Penelit. Guru Indones., vol. 4, no. 2, pp. 68–75, 2019.

H. La Sitiman, “Hubungan Antara Kecerdasan Emosional Dan Motivasi Belajar Dengan Hasil Belajar IPA Siswa SMP Negeri 1 Sungguminasa,” J. Kaji. Pendidik. IPA, vol. 1, no. 2, pp. 91–98, 2021.

T. M. Tiwa, “Pengaruh Pola Asuh Orang Tua terhadap Kecerdasan Emosional Remaja di Sekolah Menengah Pertama Advent Parepei,” J. Pendidik. dan Konseling, vol. 4, no. 5, pp. 8367–8372, 2022.

P. P. Sari, N. Gutji, and F. A. Sekonda, “Pengaruh Pola Asuh Otoriter Orang Tua Terhadap Perilaku Prososial Siswa di Smp Negeri 11 Muaro Jambi,” J. Educ., vol. 6, no. 1, pp. 5887–5898, 2023.

J. Setiawan, “Hubungan Antara Pola Asuh Otoriter Orang Tua Dengan Kecerdasan Emosional Pada Siswa SMP.” Universitas Katolik Musi Charitas Palembang, 2022.

H. J. A. Mano, “Pola Asuh Otoriter dan Kecerdasan Emosi Remaja di Jayapura.” 2021.

B. Gunawan, “Hubungan Pola Asuh Otoriter Orangtua dengan Kecerdasan Emosi pada Remaja di Komunitas X.” UNIKA Soegijapranata Semarang, 2019.

N. Maulidiana, “Pengaruh Pola Asuh Otoriter Orang Tua Terhadap Kecerdasan Emosional Siswa-Siswi SMP Negeri 9 Binjai.” Universitas Medan Area, 2023.

L. R. Caniago and N. S. Wahyuni, “Hubungan Antara Pola Asuh Otoriter dengan Perilaku Bullying Pada Siswa SMK Swasta Kristen Harapan Sejahtera Nias,” Tabularasa J. Ilm. Magister Psikol., vol. 4, no. 2, pp. 105–112, 2022.

M. R. Putri, “Hubungan Pola Asuh Otoriter Dan Kecerdasan Emosional Dengan interaksi Teman Sebaya Anak Usia 4-5 Tahun,” in Prosiding University Research Colloquium, 2021, pp. 679–688.

Salfinah, “Hubungan Antara Pola Asuh Otoriter Dengan Kecenderungan Agresivitas Pada Siswa SMP Negeri 1 Bukit Kabupaten,” Universitas Islam Negeri Ar-Raniry, 2020.

E. D. Oktaviani, “Pengaruh Pola Asuh Otoriter Orang Tua terhadap Kecerdasan Emosional Remaja di SMPN 4 Purbalingga,” Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang, 2023.

Q.-A. N. Nguyen, T. D. Tran, T.-A. Tran, T. A. Nguyen, and J. Fisher, “Perceived parenting styles and emotional intelligence among adolescents in Vietnam,” Fam. J., vol. 28, no. 4, pp. 441–454, 2020.

A. Mousavi and R. Juhari, “Systematic Review of Parenting Style and Children’s Emotional Intelligence: Recent Updates on Western and Non-Western Families.,” Malaysian J. Med. Heal. Sci., vol. 15, 2019.

Sugiyono, Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: PT Alfabet, 2016.

S. Azwar, Reliabilitas dan validitas. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2015.

N. A’rusha, “Hubungan Antara Kecerdasan Emosional Dengan Penyesuaian Diri Pada Siswa Kelas VII SMP Negeri 3 Samalanga.” UIN Ar-Raniry, 2021.

Y. Yulianti, N. Nurnilamsari, R. Amanda, and I. N. Sari, “Pegaruh Pola Asuh Otoriter Terhadap Perkembangan Emosi pada Remaja,” J. Mhs. BK An-Nur Berbeda, Bermakna, Mulia, vol. 9, no. 3, pp. 490–497, 2023.

N. A. P. Astri, “Hubungan Pola Asuh Orang Tua Terhadap Tingkat Kecerdasan Emosional Anak Usia Prasekolah (4-6 Tahun) di Tk Dharma Wanita Ngawi.” STIKES Bhakti Husada Mulia Madiun, 2020.

D. Hidayatishafia and S. Rositawati, “Hubungan School Well Being dengan Student Engagement,” Pros. Psikol., vol. 3, no. 1, pp. 41–47, 2017.

H. J. A. Mano and C. H. Soetjiningsih, “Pola asuh otoriter dan kecerdasan emosi remaja di Jayapura,” J. Ilm. Bimbing. Konseling Undiksha, vol. 13, no. 1, 2022.

S. Salimynezhad, N. Y. Poor, and A. Valizade, “The studies of relationship between parental styles with emotional intelligence in elementary schools students of Makoo,” Procedia-Social Behav. Sci., vol. 205, pp. 221–227, 2015.

K. Kurniyati, D. Sartika, and N. Nuraini, “Hubungan Implementasi Pendidikan Karakter dengan Kecerdasan Emosional Siswa SMP X Kepulauan Anambas,” Pros. Psikol., vol. 7, no. 1, pp. 77–84, 2021.

C. Pramono, M. Mawardi, and M. S. M. Agung, “Hubungan Tingkat Spiritualitas Dengan Kecerdasan Emosional Pada Siswa Kelas Viii Di Smp Negeri 5 Klaten,” in Prosiding University Research Colloquium, 2021, pp. 966–972.

H. Gloria, “Hubungan Iklim Sekolah dengan Kecerdasan Emosional Siswa,” J. Rev. Pendidik. dan Pengajaran, vol. 2, no. 1, 2019.

Posted

2024-02-22