Preprint has been submitted for publication in journal
Preprint / Version 1

The Effect of Science Learning Assisted by TikTok Media on Learning Outcomes of Junior High School Students


Pengaruh Pembelajaran IPA berbantuan Media TikTok terhadap Hasil Belajar Siswa SMP

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.4060

Keywords:

Science, TikTok, Learning outcomes

Abstract

The study aims to determine the effect of TikTok-assisted science learning on the learning outcomes of junior high school students. The material used in the human digestive system was conducted in class VIII SMP Muhammadiyah 5 Tulangan. The study used two classes selected by random sampling technique, the experimental class using the TikTok application and the control class using PPT. Data collection uses pre-test and post-test tests with 25 items covering cognitive aspects C1-C6. The acquisition of the T test (Independent sample T-Test) sig value of 0.000 indicates a significant effect on learning outcomes. The N-Gain scores of both classes were in the medium category, but the experimental class was higher than the control class. The experimental class scored 0.62 while the control class scored 0.36. It is concluded that learning science using the TikTok application has a positive effect on the learning outcomes of junior high school students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Achyanadia, S. (2013). Hubungan Kebiasaan Belajar dan Motivasi Belajar dengan Hasil Belajar Ipa Siswa Kelas VII SMP Negeri 1 Ciseeng. Jurnal Teknologi Pendidikan, 2(2), 1–14. https://doi.org/10.32832/tek.pend.v2i2.447

Agustina, M., Anggrayni, M., & Saputra, A. (2022). Pengembangan Media Video Animasi berbasis KineMaster Muatan IPA Materi Sistem Pernapasan pada Manusia Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 7644–7656. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3560

Dewi, S. K., & Sudaryanto, A. (2020). Validitas dan Reliabilitas Kuesioner Pengetahuan , Sikap dan Perilaku Pencegahan Demam Berdarah. Seminar Nasional Keperawatan Universitas Muhammadiyah Surakarta (SEMNASKEP) 2020, 73–79.

Ellya, F. F., Ramdhan, B., & Ratnasari, J. (2021). Profil Keterampilan Kreativitas dan Inovasi pada Produk Peserta Didik Berbantuan Aplikasi Tiktok Di MAN 2 Kota Sukabumi. Biodik, 7(3), 114–122. https://doi.org/10.22437/bio.v7i3.13418

Fajar, S., Riyuna, C., & Hanoum, N. (2017). Pengaruh Penggunaan Media Powtoon terhadap Hasil Belajar Siswa Pata Mata Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial Terpadu. Jurnal Acta Diurna, VI(1), 1–10.

Fatmawati, E., Karmin, K., & Sulistiyawati, R. S. (2018). Pengaruh Media Pembelajaran Berbasis Video Terhadap Hasil Belajar Siswa. Cakrawala: Jurnal Pendidikan, 12(1), 24–31. https://doi.org/10.24905/cakrawala.v12i1.959

Hamin, T., Mustaji, & Bachtiar S, B. (2019). Pengaruh Penggunaan Youtube Terhadap Motivasi belajar dan Hasil Belajar Mahasiswa. Jurnal Teknologi Pendidikan, 07(01), 2–181.

Hulinggi, M., & Mohamad, N. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Aplikasi TikTok pada Materi Pengetahuan Dasar Geografi. Ideas: Jurnal Pendidikan, Sosial, Dan Budaya, 8(3), 913. https://doi.org/10.32884/ideas.v8i3.899

Hutamy, E. T., Alisyahbana, A. N. Q., Arisah, N., & Hasan, M. (2021). Efektivitas Pemanfaatan Tik Tok sebagai Media Pembelajaran dalam Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik. Pendidikan Dompet Dhufa, 11(2018), 21–26.

Janna, N. M., & Herianto. (2021). Konsep Uji Validitas dan Reliabilitas Menggunakan SPSS. Jurnal Darul Dakwah Wal-Irsyad (DDI), 18210047, 1–12.

Lubis, D. A., Hasairin, A., & Rengkap, R. (2018). Analisis Kesulitan Belajar Siswa Pada Materi Jamur Di Kelas X Ipa Sma N 1 Batang Kuis. Jurnal Pelita Pendidikan, 5(3), 340–347. https://doi.org/10.24114/jpp.v5i3.8868

Mufidah, A., & Mufidah, R. (2021). Aplikasi Tik-Tok dan Instagram sebagai Salah Satu Alternatf dalam Media Pembelajaran IPA. Proceeding of Integrative Science Education Seminar, 1(1), 60–69.

Nurhayati, S., Ifriany, A., & Lestari, I. (2014). Pengaruh Video-Animasi Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas XI SMAN 5 Pontianak pada Materi Kesetimbangan Kimia. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 3(6), 1–10.

Pamungkas, A., Subali, B., & Linuwih, S. (2017). Implementasi Model Pembelajaran IPA berbasis Kearifan Lokal untuk Meningkatkan Kreativitas dan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 3(2), 118. https://doi.org/10.21831/jipi.v3i2.14562

Panggabean, F., Simanjuntak, M. P., Florenza, M., Sinaga, L., & Rahmadani, S. (2021). Analisis Peran Media Video Pembelajaran dalam Meningkatkan Hasil Belajar IPA SMP. Jurnal Pendidikan Pembelajaran IPA Indonesia (JPPIPA), 2(1), 7–12.

Pebriani, C. (2017). Pengaruh Media Video terhadap Motivasi Belajar dan Hasil Belajar Kognitif Pembelajaran IPA Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Prima Edukasia, 5(1), 11–21. https://doi.org/10.21831/jpe.v5i1.8461

Ramdani, N. S., Nugraha, H., & Hadiapurwa, A. (2021). Potensi Pemanfaatan Media Sosial Tiktok Sebagai Media Pembelajaran Dalam Pembelajaran Daring. Akademika, 10(02), 425–436. https://doi.org/10.34005/akademika.v10i02.1406

Ribawati, E. (2015). Pengaruh Penggunaan Media Video Terhadap Motivasi Dan Hasil Belajar Siswa. Candrasangkala : Jurnal Pendidikan Dan Sejarah, 1(1), 134–145.

Riwahyudin, A. (2015). Pengaruh Sikap Siswa dan Minat Belajar Siswa Terhadap Hasil Belajar Ipa Siswa Kelas V Sekolah Dasar Di Kabupaten Lamandau. Jurnal Pendidikan Dasar, 6(1), 11. https://doi.org/10.21009/jpd.061.02

Santoso, L. T. U. W. S. (2021). Pengaruh Pemanfaaatan Media Sosial Tiktok Terhadap Keterampilan Berbicara Kelas IV SDN Trosobo II. Jpgsd, 9(9), 3188–3197.

Sari, I. K. W., & Wulandari, R. (2020). Analisis kemampuan kognitif dalam pembelajan IPA SMP. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sains Indonesia (JPPSI), 3(2), 145–152.

Sari, R. I. (2020). Analisis Sikap Toleransi Belajar IPA Siswa Sekolah Menengah Pertama. Penelitian Ilmu Pendidikan, 13(2), 120–128.

Sarumaha, M., Harefa, D., Ziraluo, Y. P. B., Fau, A., Venty Fau, Y. T., Bago, A. S., Telambanua, T., Hulu, F., Telaumbanua, K., Lase, I. P. S., Laia, B., Ndraha, L. D. M., & Novialdi, A. (2022). Penggunaan Model Pembelajaran Artikulasi Terhadap Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran IPA Terpadu. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 8(3), 2045. https://doi.org/10.37905/aksara.8.3.2045-2052.2022

Suprihatin, G. (2022). Penggunaan Media Tiktok Dalam Meningkatan Hasil Belajar Ipa Di Mtsn 4 Gunungkidul. LEARNING : Jurnal Inovasi Penelitian Pendidikan Dan Pembelajaran, 2(1), 107–115. https://doi.org/10.51878/learning.v2i1.1007

Usmadi, U. (2020). Pengujian Persyaratan Analisis (Uji Homogenitas Dan Uji Normalitas). Inovasi Pendidikan, 7(1), 50–62. https://doi.org/10.31869/ip.v7i1.2281

Wahjudi, E. (2015). Penerapan Discovery Learning dalam Pembelajaran Ipa sebagai Upaya untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas IX-I Di Smp Negeri 1 Kalianget. LENSA (Lentera Sains): Jurnal Pendidikan IPA, 5(1), 1–16. https://doi.org/10.24929/lensa.v5i1.242

Wahyuni, D. A. A., Misdalina, & Noviati. (2022). Dampak Media Pembelajaran berbasis Teknologi pada Aplikasi Tiktok Terhadap Daya Tangkap Dikalangan Siswa Kelas V di SDN 077 Palembang. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(4), 1853–1863. https://journal.universitaspahlawan.ac.id/index.php/jpdk/article/view/5506

Posted

2024-02-19