The Relationship Between Democratic Parenting Patterns and Academic Procrastination in Psychology Students at Muhammadiyah University of Sidoarjo
Hubungan Pola Asuh Orang Tua Demokratis dengan Prokrastinasi Akademik pada Mahasiswa Psikologi Unibersitas Muhammadiyah Sidoarjo
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.4006Keywords:
Academic Procrastination, Democratic Parenting, StudentsAbstract
The problem that is often experienced among students regarding academic assignments is procrastination or also known as procrastination. The aim of this research is to determine the relationship between democratic parenting styles and academic procrastination among psychology students class of 2019 at Muhammadiyah University of Sidoarjo. This research uses quantitative correlational research methods with accidental sampling, with a total of 108 students as subjects. Based on the results of research analysis on democratic parenting patterns and academic procrastination of Psychology students class of 2019 at Muhammadiyah University of Sidoarjo, it shows that the democratic parenting pattern variable has a relationship with the academic procrastination variable with a coefficient value of -0.387. Democratic parenting patterns influence academic procrastination in students by 20%, while the remaining 80% value comes from other factors.
Downloads
References
W. Hulukati dan M. R. Djibran, “Analisis tugas perkembangan mahasiswa fakultas ilmu pendidikan universitas negeri gorontalo,” Bikotetik (Bimbingan dan Konseling Teor. dan Prakt., vol. 2, no. 1, hal. 73, 2018, doi: 10.26740/bikotetik.v2n1.p73-80.
C. Chotimah dan L. Nurmufida, “Pengaruh self regulated learning dan pola asuh orang tua terhadap prokrastinasi akademik mahasiswa,” J-MPI (Jurnal Manaj. Pendidik. Islam., vol. 5, no. 1, hal. 55, 2020, doi: 10.18860/jmpi.v5i1.7850.
N. K. Nisa, MukhlisHamid, D. A. Wahyudi, dan R. H. Putri, “Manajemen waktu dengan prokrastinasi akademik pada mahasiswa keperawatan,” vol. 1, no. 1, hal. 29–34, 2019, [Daring]. Tersedia pada: https://ukinstitute.org/journals/jopp/article/view/joppv1i104.
R. Izzati dan D. Nastiti, “Academic Procrastination for Students of the Faculty of Psychology and Educational Sciences (FPIP) at the University,” Indones. J. Educ. Methods Dev., vol. 19, hal. 1–6, 2022, doi: 10.21070/ijemd.v19i.659.
dkk Fatimaullah, “Faktor-faktor Penyebab Prokrastinasi Akademik Terhadap Penyelesaian Tugas Akhir Mahasiswa Jurusan Bimbingan dan Konseling FKIP Universitas Halu Oleo Kendari,” J. BENING, vol. 3, hal. 113–122, 2019.
Z. Fitriah, S. Hartati, dan K. Kurniawan, “Faktor Penyebab Prokrastinasi Akademik Penyusunan Skripsi Pada Mahasiswa FIP UNNES Angkatan Tahun 2009,” Indones. J. Guid. Couns. Theory Appl., vol. 5, no. 4, hal. 46–51, 2016.
S. Nurjan, “Analisis Teoritik Prokrastinasi...,” Muaddib Stud. Kependidikan dan Keislam., vol. 10, no. 01, hal. 61–83, 2020.
Suhadianto; Nindia Pratitis, “Eksplorasi Faktor Penyebab, Dampak dan Strategi Untuk Penanganan Prokratinasi Akademik Pada Mahasiswa,” Jurnl RAP (Riset Aktual Psikologi) Univerisitas Negeri Padang, vol. 10, no. 2, hal. 204–223, 2019.
D. A. N. Konseling, F. Universitas, dan H. Oleo, “Jurnal BENING Volume 3 Nomor 1 Januari 2019 Jurnal BENING Volume 3 Nomor 1 Januari 2019,” J. Bening, vol. 3, no. 1, hal. 113–122, 2019.
P. Tarigan, R. Fadilah, dan A. Murad, “Hubungan Kecerdasan Emosi dan Pola Asuh Demokratis Orang tua dengan Prokrastinasi Akademik pada Mahasiswa Fakultas Psikologi Universitas Medan Area The Correlation between Emotional Intelligence and Parenting Democratic with Academic Procrastination Colle,” vol. 4, no. 4, hal. 2001–2014, 2022, doi: 10.34007/jehss.v4i4.991.
N. K. Nisa, H. Mukhlis, D. A. Wahyudi, dan R. H. Putri, “Manajemen Waktu dengan Prokrastinasi Akademik Pada Mahasiswa Keperawatan,” vol. 1, no. 1, hal. 29–34, 2019, [Daring]. Tersedia pada: https://ukinstitute.org/journals/jopp/article/view/joppv1i104.
A. A. M. T. A. S. Putra dan I. M. Rustika, “Peran kontrol diri dan pola asuh autoritatif terhadap prokrastinasi akademik mahasiswa program studi pendidikan dokter fakultas kedokteran universitas udayana,” J. Psikol. Udayana, vol. 6, no. 02, hal. 249, 2019, doi: 10.24843/jpu.2019.v06.i02.p04.
H. Masni, “Peran Pola Asuh Demokratis Orangtua Terhadap Pengembangan Potensi Diri Dan Kreativitas Siswa,” J. Ilm. Dikdaya, vol. 6, no. 1, hal. 58–74, 2017, [Daring]. Tersedia pada: http://dikdaya.unbari.ac.id/index.php/dikdaya/article/view/41.
A. B. A. Tridhonanto, Mengembangkan Pola Asuh Demokratis. Jakarta: PT Elex Media Komputindo, 2014.
E. B. Hurlock, Psikologi Perkembangan. Jakarta: PT. Gelora Aksara Pratama, 2004.
J. Suteja, “Dampak pola asuh orang tua terhadap perkembangan sosial-emosional anak,” AWLADY J. Pendidik. Anak, vol. 3, no. 1, hal. 1–14, 2017, doi: 10.24235/awlady.v3i1.1331.
Sugiono, Metode Penelitian: Kuantitatif, Kualitatif dan R&D, 25 ed. Bandung: CV ALFABETA, 2017.
Sugiyono, Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta, 2014.
N. Nuraviati, “Hubungan Antara Pola Asuh Demokratis Dengan Kreativitas Figural Pada Siswa Kelas XI SMK Tri Sakti Tulangan,” Universitas Muhammadiyah Sidoarjo, 2019.
M. . Dr. Saiffudin Azwar, Metode Penelitian, 2 ed. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2014.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2024 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.