The Relationship between Secure Attachment of Children and Parents and Emotional Intelligence in Students SMA Negeri 3 Sidoarjo
Hubungan antara Secure Attachment Anak dan Orang Tua dengan Kecerdasan Emosional pada Siswa Sma Negeri 3 Sidoarjo
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.3818Keywords:
Secure Attachment, Kecerdasan emosional, siswaAbstract
This research aims to determine the relationship between emotional intelligence and secure attachment between children and parents among students at SMAN 3 Sidoarjo. This quantitative research uses a correlational approach. The research was conducted at SMAN 3 Sidoarjo which has 1265 students. Sampling was carried out on 275 students using a simple random sampling technique. The research tool used is a psychological scale, namely the IPPA scale (Inventory of Parent and Peer Attachment). This scale consists of two subchapters, namely mother attachment with a reliability test result of 0.946, father attachment with a reliability test result of 0.942. Emotional intelligence scale showing a coefficient of 0.959. Both scales are in the form of a Likert scale. Data analysis in this research used product-moment correlation statistical tests with the help of SPSS 22.0 for Windows. Hypothesis results show that hypothesis is accepted with a correlation coefficient value of rxy = 0.357.
Downloads
References
R. S. Rahayu, I. Astuti, A. Yusuf, and M. Emosi, “Deskrispsi Kemampuan Siswa Mengelola Emosi Pada Kelas XI Sekolah Menengah Kejuruan,” Portal J. Ilm. Univ. Tanjungpura, pp. 1–10, 2018.
I. Artha and - Supriyadi, “Hubungan Antara Kecerdasan Emosi dan Self Efficacy dalam Pemecahan Masalah Penyesuaian Diri Remaja Awal Ni Made Wahyu Indrariyani Artha dan Supriyadi,” J. Psikol. Udayana, vol. 1, no. 1, pp. 190–202, 2013.
H. D. S. Perwitasari, “Hubungan Antara Kecerdasan Emosional dan Pengambilan Keputusan Pada Penerbang TNI AU SKRIPSI,” pp. 1–64, 2015.
D. P. Lestari, R. Sofah, and R. M. Putri, “Tingkat Kecerdasan Emosi Peserta Didik Kelas Xi Di Sma Negeri 15 Palembang,” J. Konseling Komprehensif Kaji. Teor. dan Prakt. Bimbing. dan Konseling, vol. 6, no. 1, pp. 11–20, 2019, doi: 10.36706/jkk.v6i1.8498.
D. Yuniar and I. Darmawati, “Kecerdasan Emosional Remaja,” J. Keperawatan Komprehensif, vol. Vol. 3, no. No. 1, pp. 9–17, 2017.
M. Y. Sari, “Kecerdasan Emosional dan Kecenderungan Di Lembaga Pemasyarakatan,” vol. 20, no. 2, p. 1005, 2005.
Nadhila, “Hubungan antara Kelekatan Orangtua pada Anak dengan Kecerdasan Emosional Remaja di SMA Kemala Bhayangkari 1 Medan,” Skripsi, 2018.
S. Rahmatunnisa, “Kelekatan Antara Anak Dan Orang Tua Dengan Kemampuan Sosial,” J. Pendidik. Anak Usia Dini, vol. 3, no. 2, pp. 97–107, 2019.
S. Rahmadani, “UNIVERSITAS MEDAN AREA PROGRAM PASCASARJANA MAGISTER PSIKOLOGI Tesis dengan judul : Hubungan Secure Attachment dan Kemandirian dengan Motivasi Berprestasi pada Remaja,” 2017.
W. K. Hermasanti, “HUBUNGAN ANTARA POLA KELEKATAN DENGAN KECERDASAN EMOSI PADA REMAJA SISWA KELAS XI SMA NEGERI 1 KARANGANYAR SKRIPSI,” 2009, doi: 10.1038/132817a0.
D. O. D. T. Putri, “PENGARUH KELEKATAN (ATTACHMENT) ORANG TUA TERHADAP KEPERCAYAAN DIRI PADA REMAJA,” vol. 151, no. 2, pp. 10–17, 2018.
Y. W. S. Shintia Windiarti Ananda, “HUBUNGAN ANTARA KELEKATAN ORANG TUA DENGAN KECERDASAN EMOSIONAL PADA REMAJA,” p. 6, 2021.
A. Winarti, C. Cholilawati, and A. Istiany, “Hubungan Kelekatan Orang Tua Dengan Anak Terhadap Kecerdasan Emosional Remaja Laki-Laki Di Smp,” JKKP (Jurnal Kesejaht. Kel. dan Pendidikan), vol. 1, no. 2, p. 14, 2014, doi: 10.21009/jkkp.012.03.
F. Wahyunni, D. Dalifa, and A. Muktadir, “Hubungan Antara Pendidikan Dalam Keluarga Dengan Sikap Rasa Hormat Siswa Kelas Iv Sd Negeri 03 Kota Pagar Alam,” J. PGSD, vol. 10, no. 2, pp. 86–91, 2017, doi: 10.33369/pgsd.10.2.86-91.
T. FITRIA, “PENGARUH KEBIASAAN BELAJAR TERHADAP HASIL BELAJAR PENDIDIKAN AGAMA ISLAM SISWA KELAS VII SMPN 1 SUMBER JAYA LAMPUNG BARAT,” vol. 167, no. 1, pp. 1–5, 2020, [Online]. Available: https://www.e-ir.info/2018/01/14/securitisation-theory-an-introduction/
TIARA SASMITA PUTRI, “HUBUNGAN ANTARA SECURE ATTACHMENT DENGAN SELF-COMPASSION PADA MAHASISWAYANG SEDANG MENYUSUN SKRIPSI,” no. 8.5.2017, pp. 2003–2005, 2022.
A. Putri, “EMOSIONAL REMAJA ( Studi Kasus di SMP Negeri Jakarta ),” 2016, [Online]. Available: http://repository.unj.ac.id/469/1/Artikel Skripsi pdf.pdf
S. Hawa Lubis and D. Sahputra, “Hubungan Kecerdasan Emosi dengan Efikasi Diri pada Siswa the Relationship of Emotional Intelligence with Self-Efficacy,” J. Pendidik. Islam, vol. 10, no. 02, pp. 907–918, 2021, doi: 10.30868/ei.v10i02.1737.
TUTUS TRI AGUSTININGSIH, “HUBUNGAN KECERDASAN EMOSI DENGAN SELF EFFICACY PADA REMAJA,” vol. 21, no. 1, pp. 1–9, 2020, [Online]. Available: http://journal.um-surabaya.ac.id/index.php/JKM/article/view/2203%0Ahttp://mpoc.org.my/malaysian-palm-oil-industry/
I. Maryati, “Hubungan antara kecerdasan emosi dan keyakinan diri (self-efficacy) dengan kreativitas siswa akselerasi,” Univ. Muhammdiyah Surakarta, p. 132, 2008, [Online]. Available: http://eprints.ums.ac.id/3693/1/F100040097.pdf
Downloads
Additional Files
Posted
Categories
License
Copyright (c) 2024 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.