Preprint has been submitted for publication in journal
Preprint / Version 1

Analysis of Difficulties in Memorizing the Qur’an Among Student in the ‎Tahfidz Camp Program at Muhammadiyah 1 Sedati Elementary School, ‎Sidoarjo District


Analisis Kesulitan Menghafal Al Qur’an pada Siswa dalam Progam ‎Tahfidz Camp di SD Muhammadiyah 1 Sedati, Kabupaten Sidoarjo

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.3771

Keywords:

Al Qur’an, memorizing, murojaah

Abstract

Memorizing the Qur’an is a high religious achievement in the lives of Muslims, and elementary school (SD) is an important period for students to develop religious skills. However, memorizing the Al-Quran for students at SD Muhammadiyah 1 Sedati is not easy and is faced with various difficulties. This article aims to analyze the difficulties faced by Muhammadiyah 1 Sedati Elementary School students in memorizing the Al-Quran. This research used a qualitative approach and involved participants from SD Muhammadiyah 1 Sedati who were or had taken part in an Al-Quran memorization program. Data was collected through observation, in-depth interviews with students, Al-Quran teachers, and students' parents, as well as questionnaires given to students at SD Muhammadiyah 1 Sedati. The research results show that the factors of difficulty in memorizing the Al-Quran among Muhammadiyah 1 Sedati Elementary School students include age, academic busyness, and family support. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

‎[1]‎ L. Nisa Marsal, “Upaya Guru Dalam Meningkatkan Kemampuan Anakmenghafal Surah ‎Pendek Al-Qur’an Di Taman Kakan-Kanak,” J. Fam. Educ., vol. 1, no. 3, pp. 27–33, ‎‎2021, doi: 10.24036/jfe.v1i3.15.‎

‎[2]‎ M. Mustolih, D. Purnama sari, and J. Warlizasusi, “Analisis Kesulitan Siswa Dalam ‎Membaca dan Menghapal AlQur’an (Studi Pada Siswa di SD Negeri 120 Rejang ‎Lebong),” J. Pendidik. Guru, vol. 4, no. 1, 2022, doi: 10.47783/jurpendigu.v4i1.443.‎

‎[3]‎ I. A. Supriono and A. Rusdiani, “Implementasi Kegiatan Menghafal Al-Qur’an Siswa Di ‎Lptq Kabupaten Siak,” J. Isema Islam. Educ. Manag., vol. 4, no. 1, pp. 54–64, 2019, doi: ‎‎10.15575/isema.v4i1.5281.‎

‎[4]‎ T. Ulfa, “Studi Analisis Kesulitan Santri Menghafal Al-Qur’an Di Pondok Pesantren ‎Taῌfiẓul Qur’an Asy-Syarifah Brumbung Mranggen Demak,” pp. 1–23, 2014.‎

‎[5]‎ ‎ wika Wika, “Problematika Dalam Menghafal Al-Qur’an Bagi Anak-Anak Di Rumah ‎Tahfidz Taman Pendidikan Daarul ‘Ilmi Kelurahan Sukarami Kecamatan Selebar Kota ‎Bengkulu,” Skripsi., Inst. Agama Islam Negeri Bengkulu, 2019.‎

‎[6]‎ I. Fitrianni, “Kesusahan Siswa KelasV Dalam Proses Menghafal Surah Juz Amma di SD ‎Muhammadiyah 1 Pontianak,” 2019.‎

‎[7]‎ RUMSARI, “Upaya Mengatasi Kesulitan Menghafal Al- Qur’an Surah-surah Pendek Dan ‎Hasil-hasilnya Bagi Remaja Usia 13-18 Tahun Di Mushola Hidayatul Mubtadi’in Rt/Rw ‎‎018/009 DESA KREYO KECAMATAN KLANGENAN KABUPATEN CIREBON,” ‎‎2015.‎

‎[8]‎ A. N. Aini, “Daya Guna Media Pembelajaran Audio Visual Dalam Meningkatkan ‎Kemampuan Menghafal Al- Qur ’ an Pada Anak Kelompok B Di Tk Islam Pondok ‎Sakinah,” vol. 1, pp. 1–15, 2021.‎

‎[9]‎ S. T. Rahmawati, “IMPELMENTASI KURIKULUM MUATAN LOKAL DALAM ‎MENCAPAI TARGET HAFALAN AL- QUR ’ AN 4 JUZ DI SD ISLAM ANNAJAH ‎JAKARTA BARAT A . PENDAHULUAN Al- Qur ’ an juga adalah kalamullah yang ‎diturunkan dengan berbahasa Arab , yaitu satu - satunya bahasa yang terjaga den,” vol. 10, ‎no. 2, pp. 15–36, 2020.‎

‎[10]‎ D. M. Anggraini, “Metode menghafal al qur’an pada anak usia sekolah dasar di sdi al ‎munawwarah pamekasan,” 2019.‎

‎[11]‎ K. EMI, “Problematika Dan Solusi Menghafal Al-Quran Peserta Didik Kelas Xi Di Man 1 ‎Oku Timur,” 2023, [Online]. Available: ‎http://repository.radenintan.ac.id/28450/%0Ahttp://repository.radenintan.ac.id/28450/1/cover bab 1-2%26 daftar rujukan EMI.pdf‎

‎[12]‎ D. H. Muhammad and A. Susandi, “Journal of Contemporary Islamic Education (Journal ‎CIE) https://journal.iaimnumetrolampung.ac.id/index.php/cie,” 2022.‎

‎[13]‎ D. Di, T. Anak, U. Dini, and T. Saqu, “ANALISIS BERBAGAI METODE ‎MENGHAFAL PADA ANAK USIA DINI Universitas Muhammadiyah Surabaya ‎PENDAHULUAN Menurut Nomor 20 Tahun 2003 tentang berbagai sistem pendidikan ‎nasional : “ Pendidikan Anak Usia Dini yang merupakan suatu bentuk usaha melalui ‎pembinaan,” vol. 7, pp. 21–35, 2021.‎

‎[14]‎ Z. A. Imaduddin, “Upaya Guru Agama dalam Mendukung Menghafal Al- Qur ’ an di ‎Pondok Pesantren Tahfidz Darullughah Wadda’wah 4,” Nidhomiyyah J. Manaj. Pendidik. ‎Islam, vol. 03, no. 01, p. 6, 2022, doi: 10.38073/nidhomiyyah.v3i1.819.‎

‎[15]‎ N. Ainiyah, “Pembentukan Karakter Melalui Pendidikan Agama Islam” 2013.‎

‎ ‎

Posted

2024-01-24