Relationship Between School Climate and Bullying Behavior in Students of Sma Negeri 3 Sidoarjo
Hubungan antara Iklim Sekolah dengan Perilaku Bullying pada Siswa SMA Negeri 3 Sidoarjo
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.3765Keywords:
School Climate, Bullying Behavior, High School StudentsAbstract
This study aims to determine the relationship between school climate and bullying behavior in students of SMA Negeri 3 Sidoarjo. This type of research is quantitative using a correlational approach. The study population was 1,259 students of SMA Negeri 3 Sidoarjo. The sample of this study amounted to 297 students based on the Krejcie & Morgan table with an error rate of 5%. The sampling technique used was proportional stratified random sampling. The research data collection technique used a school climate scale and a bullying behavior scale. The data analysis technique uses Spearman Rho's with the help of SPSS 22.0 for windows. The results of the study obtained a correlation coefficient value of rxy = -0.912 with sig p = 0.000 <0.05, this means that there is a significant relationship between school climate and bullying behavior where the higher the school climate, the lower the bullying behavior and vice versa.
Downloads
References
S. Sebayang and J. Sembiring, “Pengaruh self esteem dan self efficacy terhadap kinerja karyawan studi kasus di pt. finnet indonesia,” eProceedings Manag., vol. 4, no. 1, 2017.
A. A. Shihab, A. Mujahidin, and D. E. Novianti, “Pengaruh Pergaulan Kelompok Teman Sebaya dan Iklim Sekolah Terhadap Perilaku Bullying di SMAN 1 Kedungadem,” in Prosiding Seminar Nasional Daring: Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 2023, pp. 494–502.
M. Rosadi and M. B. Safrudin, “Hubungan Lingkungan Sekolah dengan Pengetahuan dan Sikap Tentang Bully pada Remaja di SMPN 1 Sanga-sanga,” Borneo Stud. Res., vol. 1, no. 3, pp. 2162–2167, 2020.
R. Nurvadila, V. Elita, and D. K. Putri, “Persepsi Pelajar Terhadap Tindakan Bullying Di Sekolah Menengah Atas (SMA) Negeri 5 Pekanbaru,” Afiasi J. Kesehat. Masy., vol. 5, no. 2, 2020.
F. F. D. Prasetya, “Hubungan Antara Kontrol Diri Dan Persepsi Terhadap Iklim Sekolah Dengan Perilaku Bullying Pada Siswa Di Smp X Sleman.” Universitas Mercu Buana Yogyakarta, 2021.
S. Alwi, “Perilaku Bullying Di Kalangan Santri Dayah Terpadu Kota Lhokseumawe.” CV. Pusdikra Mitra Jaya, 2021.
A. Febiyanto and S. Khodijah, “Fenomena Bullying di Madrasah (Studi pada MAN 3 Sleman),” in International Conference on Islamic Guidance and Counseling, 2022, pp. 49–60.
C. K. Malecki, M. K. Demaray, T. J. Smith, and J. Emmons, “Disability, poverty, and other risk factors associated with involvement in bullying behaviors,” J. Sch. Psychol., vol. 78, pp. 115–132, 2020.
B. A. Putra, “Hubungan Kontrol Diri Dengan Perilaku Bullying Pada Siswa Kelas VII SMP X,” Universitas Muhammadiyah Sidoarjo, 2021.
E. Waliyanti, F. Kamilah, and R. R. Fitriansyah, “Fenomena perilaku bullying pada remaja di Yogyakarta,” J. Ilm. Keperawatan Indones., vol. 2, no. 1, pp. 50–64, 2018.
E. R. Kustanti, “Gambaran bullying pada pelajar di kota semarang,” J. Psikol. Undip, vol. 14, no. 1, pp. 29–39, 2015.
U. Magfirah and M. A. Rachmawati, “Hubungan antara iklim sekolah dengan kecenderungan perilaku bullying,” J. Univ. Islam Indones., pp. 1–10, 2010.
R. M. T. Putra, “Hubungan antara iklim sekolah dengan kecenderungan bullying.” UNIVERSITAS 17 AGUSTUS 1945, 2018.
H. N. Putri and F. A. Nauli, “Faktor–faktor yang berhubungan dengan perilaku bullying pada remaja.” Riau University, 2015.
M. Rotun and A. Awalya, “Hubungan antara penalaran moral dan iklim sekolah dengan perilaku bullying,” Biblio Couns J. Kaji. Konseling dan Pendidik., vol. 4, no. 1, pp. 1–12, 2021.
C. N. Antasha, “Hubungan Antara Iklim Sekolah Dengan Perilaku Bullying Pada Siswa SMA Negeri 1 Glumpang Tiga Kabupaten Pidie.” UIN Ar-Raniry, 2022.
A. N. Istiqomah, “Pengaruh Kepemimpinan dan Iklim Sekolah terhadap Sekolah Efektif di SMP Negeri Kecamatan Pulung Kabupaten Ponorogo Tahun Pelajaran 2021/2022.” IAIN Ponorogo, 2022.
M. Sembiriing and T. Tarigan, “Pengaruh Iklim Sekolah Terhadap Perilaku Bullying Siswa Pada SMA Santa Maria Kabanjahe,” Help. J. Bimbing. dan Konseling, vol. 40, no. 1, pp. 1–13, 2023.
S. Aprilianti, “Pengaruh iklim sekolah terhadap motivasi belajar agama madrasah diniyah di Karawang.” Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang, 2022.
R. P. Pintrich and D. Schunk, “H.(1996). Motivation In Education,” Theory, Res. Appl. New Jersey Prentice Hall.
Y. Mataputun, Kepemimpinan Kepala Sekolah: Berbasis Kecerdasan Intelektual, Emosional, dan Spiritual Terhadap Iklim Sekolah. Uwais Inspirasi Indonesia, 2018.
J. Mischel and A. Kitsantas, “Middle school students’ perceptions of school climate, bullying prevalence, and social support and coping,” Soc. Psychol. Educ., vol. 23, no. 1, pp. 51–72, 2020.
D. L. Espelage and J. S. Hong, “School climate, bullying, and school violence.,” 2019.
Sugiyono, Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: PT Alfabet, 2016.
S. Azwar, Reliabilitas dan validitas. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2015.
M. E. Solberg and D. Olweus, “Prevalence Estimation of School Bullying with the Olweus Bully/Victim Questionnaire,” Aggress. Behav., vol. 29, no. 3, pp. 239–268, 2003, doi: 10.1002/ab.10047.
B. P. Utami, “Pengaruh Kelekatan Orangtua-Anak Dan Iklim Sekolah Terhadap Subjective Well-Being Pada Siswa SMA.” Universitas Muhammadiyah Malang, 2021.
E. Z. Zakiyah, S. Humaedi, and M. B. Santoso, “Faktor yang mempengaruhi remaja dalam melakukan bullying,” Pros. Penelit. Dan Pengabdi. Kpd. Masy., vol. 4, no. 2, 2017.
N. P. E. Saraswati, “Hubungan Iklim Sekolah Dengan Perilaku Bullying Pada Remaja Di SMA Dwijendra Denpasar Tahun 2019,” Institut Teknologi dan Kesehatan Bali, 2019.
S. Salmi, R. Hariko, and A. Afdal, “Hubungan kontrol diri dengan perilaku bullying siswa,” Couns. J. Bimbing. Dan Konseling, vol. 8, no. 2, pp. 88–99, 2019.
L. Oktaviana and W. S. Hertinjung, “Hubungan antara konformitas dengan kecenderungan perilaku bullying.” Universitas Muhammadiyah Surakarta, 2014.
W. P. DJ and E. S. Indrawati, “Hubungan antara kecerdasan emosional dengan perilaku bullying pada siswa kelas xi SMK X Semarang,” J. Empati, vol. 8, no. 1, pp. 253–259, 2019.
H. Aswat, M. K. L. O. Onde, and B. Ayda, “Eksistensi Peranan Penguatan Pendidikan Karakter terhadap Bentuk Perilaku Bullying di Lingkungan Sekolah Dasar,” J. Basicedu, vol. 6, no. 5, pp. 9105–9117, 2022.
D. Nurbiantari, “Hubungan antara persepsi terhadap iklim sekolah dengan perilaku bullying pada siswa SMP X Yogyakarta.” Universitas Mercu Buana Yogyakarta, 2019.
A. K. Sari, “Hubungan Harga Diri Dan Iklim Sekolah Dengan Perilaku Bullying Di Sma Swasta Mamiyai Al-Ittihadiyah Medan.” Universitas Medan Area, 2022.
A. Izra Nadhifa and S. Asyanti, “Hubungan Antara Persepsi Iklim Sekolah Dan Kontrol Diri Dengan Kecenderungan Perilaku Bullying.” Universitas Muhammadiyah Surakarta, 2023.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2024 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.