Development of Mathematics Learning Modules for Addition Material in Grade 1 Elementary School
Pengembangan Modul Pembelajaran Matematika Materi Penjumlahan pada Kelas 1 SD
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.3720Keywords:
Ability to calculate, math module, additionAbstract
This research aims to determine the feasibility, effectiveness, and response of the mathematics module on addition material to improve the ability to calculate the addition of story problems in grade 1 elementary school students. The research used Research and Development (R&D) using the ADDIE model. The research subjects consisted of material and media expert validators, 30 grade 1 students. Data collection instruments included expert validation sheets, pretest-posttest in the form of essay questions. The addition material mathematics module is suitable for use as teaching material in elementary schools on the basis of validity from experts, effectiveness and student response in developing mathematics modules to improve the ability to calculate addition story problems. For first grade teachers who carry out mathematics lessons on similar material, use mathematics modules.
Downloads
References
. Z. Amrina, D. Daswarman, and S. Arifin, “Pengembangan Modul Pembelajaran Matematika Berbasis Pendekatan Saintifik Pada Materi Pecahan Untuk Siswa Kelas Iv Sd Negeri 38 Kuranji,” J. Cerdas Proklamator, vol. 8, no. 1, pp. 1–9, 2020, doi: 10.37301/jcp.v8i1.52.
. T. Ekawati, “Pengembangan Modul Pembelajaran Matematika Pada Materi Statistika Terintegrasi Nilai-Nilai Keislaman,” AKSIOMA J. Progr. Stud. Pendidik. Mat., vol. 8, no. 1, pp. 184–192, 2019, doi: 10.24127/ajpm.v8i1.1826.
. A. Kirana and Suhartono, “Pengembangan Modul Pembelajaran Matematika SD Berorientasi HOTS (Higher-Order Thinking Skills),” J. Kajian, Penelit. Dan Pengemb. Kependidikan, vol. 11, no. 2, pp. 172–178, 2020.
. N. Feriyanti, “Pengembangan e-modul matematika untuk siswa SD,” Teknol. Pendidik. dan Pembelajaran, vol. 6, no. 1, pp. 1–12, 2019.
. Ketut Suastika and Amaylya Rahmawati, “P Engembangan M Odul P Embelajaran M Atematika Dengan P Endekatan K Ontekstual,” J. Pendidik. Mat. Indones., vol. 4 (2), no. September, pp. 58–61, 2019.
. U. Maulinda, “Pengembangan Modul Ajar Berbasis Kurikulum Merdeka,” Tarbawi, vol. 5, no. 2, pp. 130–138, 2022.
. R. N. Shinta, “PENGEMBANGAN MODUL PEMBELAJARAN PENJUMLAHAN DAN PENGURANGAN BILANGAN BULAT DENGAN PENDEKATAN CTL BERDASARKAN KURIKULUM 2013,” 2014.
. A. Rulyansah and M. Sholihati, “Pengembangan Modul Berbasis Kecakapan Hidup pada Pelajaran Matematika Sekolah Dasar,” MUST J. Math. Educ. Sci. Technol., vol. 3, no. 2, p. 194, 2018, doi: 10.30651/must.v3i2.2088.
. R. Yani, R. B. Anwar, and I. Vahlia, “KONTESKTUAL DISERTAI QR CODE PADA MATERI LOGARITMA Universitas Muhammadiyah Metro , Metro , Indonesia PENDAHULUAN Matematika merupakan salah satu mata pelajaran yang harus dipelajari peserta didik , melalui upaya atau serangkaian aktivitas dalam pembelaja,” vol. 11, no. 1, pp. 224–234, 2022.
. S. F. S.Sirate and R. Ramadhana, “Pengembangan Modul Pembelajaran Berbasis Keterampilan Literasi,” Inspiratif Pendidik., vol. 6, no. 2, p. 316, 2017, doi: 10.24252/ip.v6i2.5763.
. B. Nasionalisme, K. Iv, S. Dasar, and D. Banyumas, “DEVELOPING INTEGRATIVE THEMATIC LEARNING MODULE WITH NATIONALIST,” pp. 71–85.
. B. A. B. Iii and A. R. Penelitian, “Sugiono, Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D , (Bandung: Alfabeta, 2013), h. 407. 1,” pp. 25–36, 2013.
. L. N. Anggraini and A. N. Aeni, “CALCULATE THE ADDITION AND SUBTRACTION OF SMALL NUMBERS IN GRADE 2 Math Didactic : Jurnal Pendidikan Matematika Pengembangan Modul Matematika Grubi .... © by Author ( s ),” vol. 9, no. 1, pp. 157–172, 2023.
. R. Muliani, “Pengembangan Modul Mata Pelajaran Matematika Materi Pecahan Peserta Didik Kelas IV SD/MI,” Dasar-Dasar Ilmu Pendidik., p. 21, 2006.
. W. A. Rahmaniah and A. Zainuddin, “Modul Digital Matematika Berbasis Metakognitif untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa SD,” J. Penelit. dan Pengemb. Pendidik., vol. 7, no. 1, pp. 169–176, 2023, doi: 10.23887/jppp.v7i1.58338.
. F. Hidayat and M. Nizar, “Model Addie (Analysis, Design, Development, Implementation and Evaluation) Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam,” J. Inov. Pendidik. Agama Islam, vol. 1, no. 1, pp. 28–38, 2021, doi: 10.15575/jipai.v1i1.11042.
. R. A. H. Cahyadi, “Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Addie Model,” Halaqa Islam. Educ. J., vol. 3, no. 1, pp. 35–42, 2019, doi: 10.21070/halaqa.v3i1.2124.
. B. A. B. Iii, “Gambar 3. 1 Alur model pengembangan 4D.,” pp. 30–44, 1974.
. D. Shakila, “Pengembangan Media Pembelajaran Video Berbasis Youtube Untuk Pembelajaran Jarak Jauh Pada Tema 4 Subtema 3 Pembelajaran 1 Kelas Iv Sekolah Dasar,” Univ. Jambi, p. 22, 2020, [Online]. Available: https://repository.unja.ac.id/id/eprint/15741
. Y. S. Stit and P. Nusantara, “Pembelajaran Matematika Dengan Menggunakan Media Berhitung Di Sekolah Dasar Dalam Meningkatkan Pemahaman Siswa,” Ed. J. Edukasi dan Sains, vol. 2, no. 3, pp. 435–448, 2020, [Online]. Available: https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/edisi
. Z. Anwar, “Pelaksanaan Pembelajaran Matematika Di Sekolah Dasar,” J. Penelit. Ilmu Pendidik. UNY, vol. 5, no. 2, p. 124669, 2012, [Online]. Available: https://journal.uny.ac.id/index.php/jpip/article/view/4747/4106
. S. Surani, “Peningkatan Hasil Belajar Operasi Hitung Penjumlahan dan Pengurangan,melalui Metode Demonstrasi menggunakan Peraga Permainan Ular Tangga pada Siswa Kelas 1 SD Negeri Kedungbocok Tarik Sidoarjo,” J. Pembelajaran dan Ris. Pendidik., vol. 2, no. 2, pp. 15–20, 2022, [Online]. Available: http://ojs.unublitar.ac.id/index.php/jprp/article/view/335
. O. A. Hade, M. Helvina, and M. Yufrinalis, “Meningkatkan Hasil Belajar IPA Materi Perubahan Wujud Benda Menggunakan Video Animasi Pada Siswa Kelas IV SDK 077 Kewapante,” J. Educ., vol. 5, no. 3, pp. 6681–6687, 2023, doi: 10.31004/joe.v5i3.1448.
. M. Melyati, “Peningkatan Hasil Belajar Matematika Tentang Penjumlahan Bilangan Dengan Menggunakan Metode Permainanpada Peserta Didik Kelas I Sd Negeri 12 Kepahiang,” J. PGSD, vol. 9, no. 2, pp. 243–247, 2018, doi: 10.33369/pgsd.9.2.243-247.
. N. A. Utami and Humaidi, “Analisis Kemampuan Penjumlahan Dan Pengurangan Bilangan Pada Siswa SD,” J. Elem. Kaji. Teor. dan Has. Penelit. Pendidik. Sekol. Dasar, vol. 2, no. 2, pp. 39–43, 2019, [Online]. Available: http://journal.ummat.ac.id/index.php/elementary/article/view/1299
. C. L. Zahari and M. Razali, “Penjumlahan dan Pengurangan Penanaman Konsep Bilangan Bulat dengan Pendekatan Pembelajaran Matematika Realistik,” J. Cendekia J. Pendidik. Mat., vol. 6, no. 2, pp. 2040–2047, 2022, doi: 10.31004/cendekia.v6i2.1377.
. E. Rahayu and D. Soleha, “Penggunaan Konsep Penjumlahan Dan Pengurangan Bilangan Bulat Dalam Pembelajaran Matematika Madrasah Ibtidaiyah (Mi),” J. Ilm. Mandala Educ., vol. 9, no. 1, pp. 8–14, 2023, doi: 10.58258/jime.v9i1.4070.
. A. Rosanti, M. Tahir, and M. A. Maulyda, “Analisis Kesulitan Belajar Matematika Materi Penjumlahan dan Pengurangan Pada Kelas II di SDN 3 Pringgajurang,” J. Ilm. Profesi Pendidik., vol. 7, no. 3b, pp. 1490–1495, 2022, doi: 10.29303/jipp.v7i3b.812.
. R. ROHANI, “Analisis Kesulitan Belajar Siswa Kelas Ii Pada Materi Penjumlahan Dan Pengurangan Di Sdn 1 Suradadi Kecamatan Terara Tahun …,” 2021, [Online]. Available: http://eprints.unram.ac.id/id/eprint/21334
. K. Karlimah, L. Nur, and H. Oktaviyani, “Pemahaman konsep operasi hitung penjumlahan bilangan cacah siswa sekolah dasar,” Prem. Educ. J. Pendidik. Dasar dan Pembelajaran, vol. 9, no. 2, p. 123, 2019, doi: 10.25273/pe.v9i2.4887.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2024 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.