Preprint has been published in a journal as an article
Preprint / Version 1

The Influence of Discovery Learning Model on Student Cognitive Learning Outcomes


Pengaruh Model Discovery Learning terhadap Hasil Belajar Kognitif Siswa

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.3587

Keywords:

Discovery Learner Model, Cognitive Learning Outcomes

Abstract

This study aimed to describe students’ the effect of the discovery learning learning model on students' cognitive learning outcomes. This type of quantitative research uses a pre-experimental research method with a one group pretest-posttest design. The population of class VIII students at SMP Muhammadiyah 9 Boarding School Tanggulangin is 75 students. The sampling technique used purposive sampling technique with a sample of 30 students. Data analysis using Paired Simple t-test with the SPSS application. The average result of the N-Gain score is 0.7 in the medium category, the results of the t-test using SPSS obtained a significance value of <0.05 with the result of a tcount > ttable of. With 67.054 > 2.045, the discovery learning model has a significant effect on students' cognitive learning outcomes, so it can be concluded that the Discovery Learning learning model influences students' cognitive learning outcomes at SMP Muhammadiyah 9 Boarding School Tanggulangin.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Trianto. Model Pembelajaran Terpadu . Jakarta: Bumi Aksara, 2014.

Hafera, E.O.P., Lahagu, K.O.S. and Hafera, A.R., Pengaruh Model Discovery Learning terhadap Hasil Belajar Peserta Didik di SMP Negeri 1 Alasa. Journal on Education, 6(1), 6088-6093, 2023.

Harefa, D. PeningkatanStrategi Hasil Belajar IPA Fisika Pada Proses Pembelajaran Team Gateway. JurnalIlmiah Aquinas, 3(2), 161-186, 2020.

Pratiwi, W. N., & Gayatri, P.R. Senam Otak Meningkatkan Aspek Kognitif Mahasiswa. In Prosiding Seminar Hasil Penelitian. 2021.

Pahrul, Y., & Amalia, R.. Metode Bermain dalam Lingkaran untuk Mengembangkan Kemampuan Kognitif Anak Usia Dini. JurnalObsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 1464-1471. 2021.

Edy Syahputra, Snowball Throwing Tingkatan Minat dan Hasil Belajar, Sukabumi: Haura, hlm. 25-26.2020.

Ismawati, Y. Pengaruh Model Pembelajaran Discovery Learning terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas XI Pada Materi Struktur dan Fungsi Sel Penyusun Jaringan pada Sistem Ekskresi Di Sma Negeri 1 Semendawai Barat. Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Universitas Muhammadiyah Palembang. Palembang. 2020.

Cintia, N. I., Kristin, F., & Anugraheni, I. Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Dan Hasil Belajar Siswa. Perspektif Ilmu Pendidikan,

(1), 67–75. 2018.

Tehuayo, H., Jamdin, Z., & Hardiansyah, M.R. Pengaruh Model Pembelajaran Discovery Terhadap Hasil Belajar Kognitif Siswa Kelas VII MTs Al-Anshor Ambon. Al-Alam: Islamic Natural Science Education Journal, 1(2), 76-81. 2022

Hafera, E.O.P., Lahagu, K.O.S. and Hafera, A.R., Pengaruh Model Discovery Learning terhadap Hasil Belajar Peserta Didik di SMP Negeri 1 Alasa. Journal on Education, 6(1), 6088-6093, 2023.

Hosnan.Pendekatan Saintifik Dan Kontekstual Dalam Pembelajaran Abad 21. Jakarta: Ghalia Indonesia. hlm 284. 2014.

Mustopa, et al.Pengaruh Model Pembelajaran Discovery Learning Terhadap Hasil Belajar IPA di SMP Muhammadiyah 1 Kota Jambi. Edu-Sains. 9(1). 9-15. 2020.

Sukardi, et al. Pengaruh Metode Pembelajaran Discovery Learning Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Biologi Kelas VII di MTs Patra Mandiri Plaju Palembang. Bioilmi 1(1). Hlm 23-29. 2015.

Irawan, E. Efektivitas Teknik Bimbingan Kelompok Untuk Meningkatkan Konsep Diri Remaja (Studi Pre-Eksperimen Pada Siswa Kelas X SMK Yapema Gadingrejo Lampung). PSIKOPEDAGOGIA Jurnal Bimbingan dan Konseling, 2(1), 44-54. 2013.

Shofiyah, N., Afrilia, I., &Wulandari, F. E. Scientific Approach and The Effect on Students Scientific Literacy. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 1594, No. 1, p. 012015). IOP Publishing. 2020.

Montolalu, C., dan Langi, Y. Pengaruh pelatihan dasar komputer dan teknologi informasi bagi guru-guru dengan uji-t berpasangan (paired sample t-test). d'CARTESIAN: Jurnal Matematika dan Aplikasi, 7(1), 44-46, 2018.

Safitri, B. R. A., Astutik, F., Fikri, A. N., & Saudiah, S. Pengaruh Video Pembelajaran melalui Zenius. Net terhadap Hasil Belajar Kognitif Biologi Siswa Madrasah Aliyah Kelas X dan XI. Bioscientist: Jurnal Ilmiah Biologi, 9(1), 154-160. 2021.

Nurlinsayani, E., Setiono, S., &Suhendar, S. Profil Hasil Belajar Kognitif Siswa Dengan Metode

Blended Learning Pada Materi Sistem Pernapasan Manusia: (Profile of Student Cognitive Learning Results With The Blended Learning Method in Human Respiratory System Materials). BIODIK, 7(2), 55-62. 2021.

Prihatni, Y., Kumaidi, K., & Mundilarto, M. Pengembangan instrumen diagnostik kognitif pada mata pelajaran IPA di SMP. Jurnal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan. 20(1). hlm 111-125. 2016

Heryanto, H., Susanta, A., &Hanifah, H. Analisis Tingkat Kognitif Soal-Soal Buku Ajar Matematika Kelas VII Materi Aritmatika Sosial Berdasarkan Taksonomi Bloom. Jurnal Penelitian Pembelajaran Matematika Sekolah (Jp2ms), 5(1), 131-138. 2021.

Rasyidah, A. Analisis Tingkat Kemampuan Kognitif Siswa SMP pada Bilangan Pecahan Berdasarkan Ranah Kognitif Taksonomi Bloom (Doctoral Dissertation, University of Muhammadiyah Malang). 2018.

Ehuayo, H., Jamdin, Z., & Hardiansyah, M.R. Pengaruh Model Pembelajaran Discovery Terhadap Hasil Belajar Kognitif Siswa Kelas VII MTs Al-Anshor Ambon. Al-Alam: Islamic Natural Science Education Journal, 1(2), 76-81. 2022.

Lestari M, et al. Pengaruh Model Discovery Learning Terhadap Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Sejarah. Jurnal Pendidikan dan penelitian sejarah. 3(4). 2015.

Posted

2023-10-24